Airbus și Boeing fac legea pe piața avioanelor comerciale de 83.990.000.000$. Cine este lider?

DE Mona Lazăr | Actualizat: 25.03.2025 - 15:10
Airbus și Boeing fac legea pe piața avioanelor comerciale de 83.990.000.000$. Cine  este lider? - FOTO: Ken Fielding
Airbus și Boeing fac legea pe piața avioanelor comerciale de 83.990.000.000$. Cine este lider? - FOTO: Ken Fielding

SHARE

Piața aeronavelor comerciale a evoluat dramatic și neprevăzut de la agonie la extaz și înapoi și totul în doar patru ani de zile. Pilotul Cezar Osiceanu a explicat pentru Newsweek Romania în ce situație se află o piață de 83,99 miliarde$.

Piața de scurt curier

ATR-ul francez a eliminat din lupta pentru supremație DASH-ul canadian prin cumpărarea fabricii deținute de statul canadian, închiderea unității de producție pentru aceste avioane, concedierea unu număr mare de angajați și vânzarea companiei.

Citește și: Care este cea mai bună companie aeriană din lume? Pe ce loc se află TAROM-ul românesc?

“DASH-ul canadian era superior ca performante ATR-ului francez și cu toate acestea a dispărut din peisajul avioanelor turbopropulsoare demonstrând încă odată ca nu cel mai bun supraviețuiește!

Airbus și Boeing fac legea pe piața avioanelor comerciale de 83.990.000.000$. Cine  este lider?

ATR-ul născut să fie ieftin în exploatare, a introdus conceptul utilizat în industria auto al înlocuirii componentelor cat mai des, și a unui cost ridicat pieselor de schimb și al maintenantei, ca modalitate de câștig suplimentar al producătorului. În plus francezii au scos noi variante plecând de la cea de bază a ATR-ului 42-500 de 48 de pasageri, până la 72 pe ATR 72-600.

Citește și: Unde poți zbura cu TAROM, plătind un bilet de doar 100 de lei. Până când e valabil

Dar cum mai binele este întotdeauna dușmanul binelui, noul model seria 600 a devenit o catastrofă financiară pentru ca electronizarea excesivă și fiabilitatea scăzută a componentelor au produs costuri suplimentare mari cu mentenanța acestora, defectele repetate, etc.

În plus prețul de cost al modelului ATR 72-600 (26 milioane usd) a crescut enorm față de cel al vechiului model ATR 72-500 (16,5 milioane usd) în timp ce performanțele și confortul au scăzut ca urmare a creșterii capacității la 72 de pasageri în dauna reducerii dimensiunilor dintre scaune, a eliminării bucătăriilor, a păstrării acelorași motoare etc”, susține pilotul.

Mediu curier

Această piață era dominată cândva de Boeing cu modelul sau 737, dar a schimbat liderul prin Airbus 320. Airbus, cu un avion conceput acum 30 de ani, a produs în 2024 764 de unități în timp ce Boeing a produs cu chin 360 de B737 MAX. La acest avion A320, problema motorizării astăzi este delicată pentru ca noile motoare americane au trebuit să fie rechemate la verificări suplimentare ca urmare a descoperirii șpanului în ulei la controalele periodice precum și a topirii sau deteriorării unor piese din interiorul lor datorită temperaturilor de lucru mult mai ridicate și care contribuie major la creșterea randamentului motorului.

Astfel peste 800 de motoare corespunzătoare la peste 370 de avioane sunt în situația de revenire la control ceea ce l-a făcut pe Michael O’Leary, bossul lui Ryanair, să îi răspundă ministrului francez care critica avionul Boeing 737 MAX după catastrofele celebre. Francezul afirma că el nu se va mai urca în avionul american, iar irlandezul i-a răspuns că în cel francez poate să ia foc cand ți-e lumea mai dragă.

Airbus a scos și el din producție variantele 318 și 319 total ineficiente economic și neatractive, iar acum constată ca operatorii aerieni vor modelul 321 care are cea mai mare capacitate de transport de până la 244 de pasageri.

Și cum Boeing se încăpățânează mai rău decât un catâr bătrân în continuarea producției acestui avion conceput acum peste 50 de ani, B 737. Varianta  MAX, născută ca răspuns la Airbus 321, 321 LR și 321 XLR, este în fapt una din cauzele situației falimentare de azi a companiei care pentru a evita această s-a împrumutat cu 55 de miliarde de USD (PIB-ul României în 2024 era de 350 miliarde). Și pentru ca MAX-ul avea nevoie și de o cireașă pe tortul lui, aflăm acum ca pe lângă catastrofele cu avioanele prăbușite, ușile desprinse de fuselaj în timpul zborului, etc mai ne paște pe toți (piloti, stewarzi sau pasageri) pericolul de a muri gazați în avion în cazul cedării unui motor”, mai spune pilotul.

Lung curier

Cezar Osiceanu susține că pe piața lung curie Boeing face legea în detrimentul Airbus. Airbus a lansat eșecul aviației lung curier, denumirea dată lui Airbus 380. Ca să dreagă busuiocul, după ce Boeing a lansat B 787 Dreamliner avionul care bate oricare două puncte de pe glob în zbor direct și folosind piste normale, francezii au scos avionul A 350. Doar ca amândouă modelele A380 și A 350 au fost găsite cu microcrăpături ale fuselajului și aripilor care se așteaptă a fi rezolvate.

Boeing după ce a renunțat la producția lui B 747 “The Quinn of the sky”, lăsându-l și pe Trump fără flotila Air Force One, a promis ca va scoate modelul 777 X, un avion revoluționar ale cărui aripi se măresc ca suprafață la comandă. Și ca de obicei se întârzie non stop lansarea lui din motive tehnice evident”, a conchis pilotul.

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te