Boloș îi răspunde lui Ghinea: Noi vorbim, iar alții deja au primit prefinanțarea aferentă PNRR

DE Mircea Marian | Actualizat: 23.07.2021 - 11:51
Marcel Bolos Foto: Facebook
Marcel Bolos Foto: Facebook

Fostul ministru al Fondurilor Europene, Marcel Boloș (PNL), i-a răspuns lui Cristian Ghinea, actualul deținător al acestui portofoliu, care a spus că proiectul de PNRR elaborat în perioada guvernării Orban a fost făcut să dea bine în alegeri.

SHARE

„Domnul Boloş pretinde că PNRR pe care l-a lăsat el în decembrie, care nu era un PNRR, era un document pdf de prezentare, PNRR înseamnă câteva zeci de mii de pagini. Domnul Boloş pretinde că acea listă de investiţii avea 60% verde. Este că şi cum eu m-aş înscrie la un concurs de frumuseţe şi aş declara că am 75 de kile. E credibil? Uitaţi cum arăt!”, a declarat Ghinea, acum câteva zile, la Digi 24. 

Citește și: Ciucu acuză oamenii lui Orban că își publică singuri articolele pe site-ul lui Buble, stiripesurse

Boloș i-a răspuns acum, arătând că el și Ghinea au viziuni complet diferite.

„Îi mulțumesc domnului Ghinea că aduce în discuție apelul privind finanțarea investițiilor în rețele inteligente de distribuție a gazelor naturale. Miliardul de euro discutat despre gazele naturale o parte se afla in POIM alta parte in PODD. Am reușit împreuna cu echipa ce gestionează POIM 2014-2020, deși acest lucru era posibil încă din 2014 (conform regulamentelor europene), după negocieri crunte în contextul lansării la nivel european a Pachetului Green Deal, lansarea apelului de proiecte în valoare de 235 milioane de euro. Rezultatul? Localități mai multe racordate la rețeaua de gaze naturale. Am fost acuzat că am avut o abordare politicianistă. Nu cred că așa se pune problema. În 2020, adevărat, eram într-un moment pre-electoral, ceea ce însemna ca atât PNL, cât și Guvernul în funcție erau în postura firească de a prezenta direcția politicilor publice de dezvoltare pe care le aveau în vedere. Am repetat de atâtea ori, Regulamentul de care vorbește actualul ministru nu era aprobat, anexa cu domeniile de intervenții nu era aprobată, precum nici template-ul și nici modelul de structurare a documentelor tehnice de la nivelul propunerii de PNRR. Nuanța este ca la momentul respectiv toate statele care au ales sa transmită forme draft ale PNRR-urilor, cum prevedea propunerea de regulament a CE, se aflau în faze similare cu privire la stadiul documentelor. Astăzi, noi vorbim, iar alții deja au primit prefinanțarea aferentă planurilor lor. Toate acestea sunt elemente pe care succesorul meu la nivelul MIPE le-a avut mult mai clar pe tabloul de bord. Ma refer aici la regulamentul aprobat în februarie, anexele și documentele de lucru de la nivelul CE”, a scris Boloș, pe Facebook. 

El a explicat și de ce a propus proiect de 16 miliarde de euro pentru infrastructură.

Citește și: Alertă pentru românii care merg în Grecia: Atenție la site-ul pe care completați formularul

„Referitor la declarațiile privind lista de proiecte de infrastructură de transport în valoarea de 16 miliarde de euro deși bugetul alocat era de 4 miliarde de euro, anul trecut au existat discuții la nivelul Guvernului cu privire la respectiva lista de investiții care a fost inclusă în propunerea inițială de PNRR. Proiectele propuse erau proiecte atât din domeniul rutier, feroviar/metrou, cât si o serie de proiecte regionale/locale cu impact asupra dezvoltarii economice si teritoriale. Valoarea totală a acestora era de circa 16 miliarde de euro, iar alocarea propusă in cadrul PNRR elaborat la vremea aceea era de aproximativ 9,2 miliarde euro pentru componenta de transport. Afirmația cu privire la abordarea politicianistă nu își are locul intr-o discuție serioasă cu privire la finanțarea din fonduri europene a proiectelor complexe de investiții cum este cazul celor de infrastructură de transport. Este vorba de o strategie pe care o avea Guvernul la acel moment în procesul de negociere cu Comisia Europeană, într-o abordare corectă ce viza maximizarea absorbției fondurilor alocate. Mecanismul listelor de proiecte de rezervă este similar și a fost folosit și de alte state membre în elaborarea PNRR precum și la nivel național în cadrul POIM 2014-2020, unde în lista cu proiectele pe domeniul infrastructurii de transport, valoarea proiectelor propuse a fost de peste 13 miliarde de euro, iar bugetul alocat de aproximativ 6,8 miliarde euro. Mărturie este astăzi decizia CE pentru aprobarea POIM. Lista proiectelor de rezerva este o soluție ca in cazul apariției blocajelor in implementarea proiectelor complexe cum sunt cele de infrastructura de transport, sa asiguram maximizarea atragerii banilor europeni alocați României și utilizarea acestor resurse financiare pentru nevoile foarte mari din cadrul acestui sector. Logica de operaționalizare a listei proiectelor de rezerva era similară programelor operaționale, prin asigurarea creditelor de angajament din bugetul de stat și bugetul alocat din cadrul PNRR. Mai mult, lista proiectelor de rezervă am elaborat-o DUPĂ CONSULTAREA CU ALTE STATE MEMBRE ca soluție pentru absorbția 100% a fondurilor alocate prin PNRR. Mă întreb, desigur retoric, în lipsa acestei centuri de siguranță pe care ți-o oferă lista proiectelor de rezervă câți bani va pierde România la sfârșitul implementării PNRR????”, a explicat fostul demnitar. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te