Multe țări din Europa Centrală și de Est se bazează pe companiile aeriene low-cost Wizz Air și Ryanair atunci când vine vorba de călătorii rapide pe continentul european.
Sectorul aviatic global are parte de o revenire semnificativă, după criza provocată de pandemia de Covid, notează publicația Emerging Europe.
Impulsionat în primul rând de călătorii de agrement, traficul aerian global a fost la aproximativ 91% din nivelurile de dinainte de Covid în prima jumătate a acestui an, potrivit unui studiu realizat de ING.
În Europa, traficul a fost ușor mai mare, la 92% din nivelurile de dinainte de pandemie.
Studii europene
În Europa emergentă, cel mai mare transportator aerian din regiune, Wizz Air, se așteaptă să revină pe profit în exercițiul financiar din martie 2023-24, cu o sumă cuprinsă între 350 și 450 de milioane de euro.
În exercițiul financiar 2022-23 a pierdut peste 500 de milioane de euro.
“Cererea pentru serviciile noastre rămâne foarte puternică în întreaga noastră rețea, în special pe piețele noastre tradiționale din Europa Centrală și de Est, unde ne-am extins”, a declarat luna trecută șeful companiei aeriene, József Váradi.
Topul companiilor
Astfel, potrivit unei cercetări efectuate de Emerging Europe, Wizz Air este acum cea mai mare companie aeriană în cinci dintre cele 23 de capitale ale regiunii.
Atât de mare este acoperirea companiei aeriene în orașe precum capitala României, București, încât din cele 120 de destinații deservite de zboruri directe de pe cele două aeroporturi ale orașului, Wizz Air zboară către 68 – mai mult decât dublul numărului de destinații deservite de compania națională Tarom din România.
Ucraina se redeschide
Al doilea transportator aerian din regiune, Ryanair – cea mai mare companie aeriană din patru dintre capitalele regiunii și din câteva orașe secundare – a anunțat săptămâna trecută că va “încărca din nou” în Ucraina atunci când cerul țării se va redeschide pentru aviația comercială.
În urma unei întâlniri cu ministrul ucrainean al infrastructurii, Oleksandr Kubrakov, la aeroportul Boryspil din Kiev, șeful Ryanair, Michael O’Leary, a dezvăluit planurile de a investi masiv – peste trei miliarde de euro – pentru a reconstrui rapid industria aviatică ucraineană, odată ce războiul se va încheia și Agenția pentru Siguranța Aviației din Uniunea Europeană (AESA) va declara că zborurile spre și dinspre Ucraina sunt din nou sigure.
Citește și: Vești bune pentru pensionari: Bani în plus la pensie din octombrie. Despre ce sume este vorba
“Ryanair rămâne un partener angajat în reconstrucția și investițiile în aviația din Ucraina”, a declarat O’Leary.
Atunci când invazia Rusiei în Ucraina, în februarie 2022, a consemnat la sol toate zborurile către și dinspre aeroporturile țării, Ryanair era a doua companie aeriană din Ucraina, după compania de pavilion Ukraine International Airlines (UIA).
Cele mai bine (și mai prost) conectate capitale din regiune
Potrivit cercetării făcute de Emerging Europe, 10 din cele 23 de capitale ale regiunii pot fi atinse cu zboruri directe din mai puțin de 50 de orașe.
Capitala estoniană Tallinn are rezultate slabe, fiind deservită de doar 40 de zboruri directe, mult mai puține decât vecinii săi baltici. Riga, în Letonia, poate fi accesată din peste 100 de orașe datorită rețelei vaste a companiei aeriene letone Air Baltic, în timp ce Vilnius, în Lituania, este deservită de 60 de zboruri directe.
Pe primele locuri de află Varșovia (151), Budapesta(127) și Praga (125). Cu zboruri către 120 de orașe, Bucureștiul este pe locul al patrulea.
Citește și: Ne-au făcut să râdem, dar cei patru „milițienii” din Brigada Diverse au avut un destin tragic
Nu este surprinzător faptul că Varșovia este orașul cel mai bine conectat din regiune, fiind deservit de zboruri directe către 151 de destinații din 56 de țări din întreaga lume.
Poate singurul aeroport cu adevărat global din regiune, Varșovia Chopin se poate lăuda cu zboruri către Los Angeles, New York, Chicago, Miami, Toronto, Seul, Beijing, Tokyo, New Dehli și Mumbai.