O nouă ordonanță de urgență a Ministerului Afacerilor Interne (MAI) va aduce modificări semnificative în privința modului în care cetățenii români își folosesc actele de identitate.
Cărțile de identitate simple nu vor mai fi emise din 2024. Românii vor avea "buletine" cu cip
Cărțile electronice de identitate vor dobândi o utilitate extinsă, putând fi utilizate nu doar pentru legitimare, ci și ca document de călătorie în țările care le recunosc în acest sens, alături de pașaport. În schimb, cărțile de identitate simple, fără cip, vor putea fi utilizate doar la nivel național, fiind excluse pentru călătoriile internaționale.
O schimbare semnificativă propusă prin proiectul de OUG al MAI se referă la eliminarea limitării privind termenul de emitere a cărților de identitate valabile pentru călătoriile internaționale.
Până acum, cărțile de identitate emise până la 31 decembrie 2023 erau singurele acceptate pentru călătorii peste hotare. Proiectul elimină această condiție și permite utilizarea cărților de identitate, indiferent de data emiterii, atâta timp cât acestea sunt valabile.
Citește și: Cât te costă prima carte electronică de identitate. MAI a făcut anunţul oficial
La emiterea primei cărți electronice de identitate, solicitanții vor fi scutiți de plata taxei, costurile cu emiterea acesteia urmând să fie acoperite cu bani din bugetul de stat sau din fonduri externe nerambursabile.
Un proiect de hotărîre de Guvern pus în dezbatere publică de MAI stabileşte că persoanele cu vârsta mai mare de 14 ani vor fi scutite de la plata contravalorii cărții electronice de identitate, solicitate în cazul primei cereri, într-un interval de timp de cinci ani.
Condiţia de vârstă se consideră a fi îndeplinită cu 180 de zile înainte de împlinirea vârstei de 14 ani. Pentru cărţile electronice de identitate emise cu un termen de valabilitate de cinci ani, intervalul de timp se consideră a fi îndeplinit cu 180 de zile înainte de împlinirea acestuia.
Primele cinci milioane de cărţi de identitate vor fi cu siguranţă suportate din fondurile PNRR alocate în acest sens, anunţa Evidenţa Populaţiei, la începutul acestui an.
Un al doilea element esenţial este crearea mecanismului de interoperabilizare a sistemelor de evidenţă, pe care Direcţia de Evidenţa Persoanelor le gestionează.
Citeşte şi: Giulescu: „5 milioane de cărţi electronice de identitate, suportate din fonduri alocate prin PNRR”
Exceptarea de la plata taxei de buletin se va aplica fie că este vorba de primul act de identitate al unei persoane, solicitat la împlinirea vârstei de 14 ani, fie atunci când acesta se preschimbă.
Important de precizat este faptul că proiectul de OUG trebuie să fie adoptat la nivel de guvern și publicat în Monitorul Oficial pentru a intra în vigoare.