În Ploiești mai există puține zone de difuzare a ziarelor și revistelor. Dar și acestea sunt puse în pericol prin câteva reglemetări din „Regulamentul privind amplasarea și funcționarea spațiilor comerciale cu caracter provizoriu pe terenurile ce aparțin domeniului public și privat al municipiului Ploiești”, aprobat prin HCL 95/28 februarie 2022, modificat prin HCL 377/30 august 2022, cu modificările și completările ulterioare, relatează zpl.ro.
Calliope SRL, unul dintre puținii sau dacă nu cumva singurul difuzor de presă din oraș, a făcut demersuri pentru corectarea prevederilor, care, de fapt, ar îngrădi activitatea de comerț stradal.
Pentru că nu a găsit dorință de dialog nici la Consiliul Local și nici la Primăria Ploiești, firma a apelat la instanța de contencios administrativ cu solicitarea de suspendare a trei prevederi din regulament considerate limitative.
Citește și: Dezmăț în Parlament, unde 110 directori și șefi primesc 15.000 lei/lună plus sporuri de 2.000 lei
Toată lumea dorește un comerț stradal elegant, nimeni nu se opune unui estetic urban, dar se pare că lucrurile au fost împinse, poate din necunoaștere sau excel de zel, dincolo de acest obiectiv.
Difuzorul de presă Calliope consideră că trei prevederi din „Regulamentul privind amplasarea și funcționarea spațiilor comerciale cu caracter provizoriu pe terenurile ce aparțin domeniului public și privat” limitează activitatea agenților economici în general și a Calliope, în caz particular:
-ultimul punct al alineatului (1) de la art. 9 din regulament care prevede amplasarea chioșcurilor – construcții provizorii la 0,5 m față de marginea trotuarului;
-primul punct de la art. 10 care menține interdicția a amplasare a chioșcurilor la distanțe mai mici de 4 m față de vitrinele sau spațiile de expunere ale altor comercianți;
-al doilea punct de la art.10 care conține interdicția de amplasare a construcțiilor pe spațiile verzi amenajate sau prevăzute în documentațiile de urbanism aprobate conform legii sau cele înscrise în registrul spațiilor verzi realizat în conformitate cu Legea 24/2007 privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din intravilanul localităților, cu modificările și completările ulterioare.
Citește și: Actorii din Industria Lemnului afirmă că noul Cod Silvic conţine sancţiuni penale excesive
Acestora li s-ar putea adăuga și cerința pentru tonete și tarabe de la art.16 alin. (2), prin care se solicită asigurarea unui culoar de trecere de cel puțin 2 m față de orice construcție.
Concret, potrivit hotărârii Consiliului Local Ploiești, dacă la un chioșc cu dimensiunea de 2 x 3 m adăugam cerințele specifice, respectiv 0,5 m de la marginea trotuarului, 2 sau 3 m lățimea ori lungimea construcției, plus 4 m distanță de vitrina altui comerciant, ar rezulta că ar fi necesare trotuare largi de 6,5 – 7,5 m, care, însă, nu există în Ploiești și, deci, în veci n-ar mai fi posibil să avem chioșcuri pentru ziare, cărți, reviste.
Pe de altă parte, la referirea legată de spații verzi, aceasta nu poate fi aplicată în mod real fiindcă Ploieștiul nu are, pur și simplu, un registru al spațiilor verzi. Iar Legea 24/2007 permite totuși, în anumite situații, amplasarea de construcții provizorii pentru comerț și alimentație publică.
Cerințe contradictorii
Calliope se supune condiționalității schimbării construcțiilor, așa cum prevede HCL 377 în forma sa actuală, dar ideea este că ele nu mai pot fi amplasate în locurile pe care deja firma le are contractate cu Primăria Ploiești, în condițiile în care contractele existente se păstrează vreme de cinci ani de la intrarea în vigoare a HCL 377.
Hotărârea Consiliului Local, în forma sa modificată, asta spune:
Art. 2/2.1: „ Toate formele contractuale de ocupare temporară a domeniului public sau privat al Municipiului Ploiești în vigoare la data de 28.11.2022, ce privesc structuri de vânzare de comerț stradal, care fac obiectul dispozițiilor prezentului regulament se vor prelungi până la data de 1 martie 2027, cu condiția ca până la data de 1 martie 2023, agenții economici să se conformeze dispozițiilor prezentului Regulament. Excepție fac agenții economici care au început cel mai târziu la data de 28.02.2023 procedura de obținere a avizelor prevăzute de prezentul Regulament și care au obligația să se conformeze dispozițiilor prezentului Regulament până la data de 31.01.2024.”
Art. 2/2.2: „ În situația în care agenții economici nu vor implementa modelul de spațiu comercial cu caracter provizoriu prevăzut la Anexa 2 din Regulament, până la data de 1 martie 2023, formele contractuale de ocupare temporară a terenului se consideră desfiinţate de drept, fără a mai fi necesară punerea în întârziere sau vreo altă formalitate prealabilă. Excepție fac agenții economici care au început, cel mai târziu, la data de 28.02.2023 procedura de obținere a avizelor prevăzute de prezentul Regulament și care au obligația să implementeze modelul de spațiu comercial cu caracter provizoriu prevăzut la Anexa 2 din Regulament, până la data de 31.01.2024, în caz contrar formele contractuale de ocupare temporară a terenului se consideră desfiinţate de drept, fără a mai fi necesară punerea în întârziere sau vreo altă formalitate prealabilă.”