Cum a sabotat „Avioane Craiova” pregătirea piloților români și ucraineni pe F-16?

DE Mona Lazăr | Actualizat: 13.03.2025 - 15:58
Cum a sabotat „Avioane Craiova” pregătirea piloților români și ucraineni pe F-16? - FOTO: Inquam Photos / Bogdan Buda
Cum a sabotat „Avioane Craiova” pregătirea piloților români și ucraineni pe F-16? - FOTO: Inquam Photos / Bogdan Buda

Contractul de modernizare al avioanelor IAR 99 este mult întârziat, iar Ministerul Apărării Naționale va impune penalități pentru Avioane Craiova. Mai grav este că aceste avioane sunt strict nevesare formării primare a piloților de F-16.

SHARE

Contractul de modernizare al avioanelor IAR 99 este mult întârziat, iar Ministerul Apărării Naționale va impune penalități pentru Avioane Craiova. Mai grav este că aceste avioane sunt strict nevesare formării primare a piloților de F-16.

Cum a sabotat „Avioane Craiova” pregătirea piloților români și ucraineni pe F-16?

“Ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr, s-a întâlnit miercuri, 12 martie, cu conducerea Avioane Craiova S.A., la sediul societății din municipiul Craiova.

În cadrul discuțiilor purtate cu echipa de conducere a societății craiovene au fost trecute în revistă principalele repere ale derulării contractelor de modernizare a flotei de aeronave IAR-99 din dotarea Forțelor Aeriene Române, documente semnate de Ministerul Apărării Naționale și Avioane Craiova S.A.

Un prim contract, parafat în 2020, prevede modernizarea a 10 aeronave IAR-99 Standard la configurația IAR-99 SM, iar un al doilea, semnat în 2022, are ca obiect eliminarea obsolescenței sistemelor pentru alte 10 aeronave IAR-99 Șoim.

Citește și: De ce este crucial avionul românesc IAR 99 modernizat pentru pregătirea piloților de F-16

Ministrul Angel Tîlvăr a subliniat importanța acestor programe de modernizare, atât pentru Forțele Aeriene Române, cărora le sunt necesare aeronavele pentru instruirea și antrenarea piloților în vederea trecerii la zborul pe aeronavele multirol F-16, cât și pentru compania craioveană, care își poate consolida poziția pe piață prin derularea unui contract de asemenea nivel.

Citește și: Cum au ajuns Forțele Aeriene Române să facă ordine la Marea Neagră? Ungaria și Bulgaria sunt sub noi

 "Importanța aeronavelor IAR-99, ca avioane-școală, este indiscutabilă deoarece piloții noștri au nevoie de o platformă de antrenament în procesul de pregătire pentru operarea aeronavelor F-16. Pe de altă parte, Ministerul Apărării Naționale a abordat toate programele de înzestrare derulate până în prezent, și va face la fel și pe viitor, din perspectiva implicării în cea mai mare măsură posibilă a industriei naționale de apărare", a arătat Angel Tîlvăr.

Calcularea penalităților

"În acest context, au fost analizate cauzele întârzierilor înregistrate de compania craioveană în derularea lucrărilor de modernizare, pentru care MApN va calcula, așa cum cer prevederile legale, penalități de întârziere. Au fost, de asemenea, trecute în revistă perspectivele finalizării contractului pentru întregul lot de aparate de zbor și soluțiile legale pe care Ministerul Apărării Naționale le-ar putea implementa pentru sprijinirea Avioane S.A. în depășirea cauzelor care generează aceste întârzieri”, a transmis MApN.

Deşi face parte dintr-un program esenţial de înzestrare aprobat de Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, varianta modernizată a IAR 99 întârzie să apară şi pune beţe în roate programului de pregătire a piloţilor români de F-16. Aparatul este considerat de militari ca fiind esenţial pentru antrenarea piloţilor români pentru că va avea o avionică asemănătoare cu cea a avioanelor de lupta F-16, iar orele de zbor pentru pregătirea primară ar fi mult mai ieftine.

Reamintim că, în august 2020, MApN a semnat cu Avioane Craiova un contract pentru modernizarea a 10 avioane IAR-99 în valoare de 275 de milioane de lei, aproximativ 55 de milioane de euro.

 

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te