Pe fondul unei atitudini tot mai belicoase a Rusiei în mod evident apărarea cerului cade pe umerii forțelor aeriene, în principal. În zona noastră, nu stăm tocmai prost la acest capitol fiind net superiori forțelor aeriene din țările vecine.
Astfel, după pensionarea vechilor MIG-uri 21 LanceR, România se bazează acum pe o escadrilă operațională 100% de F-16 Fighting Falcon. Concret, vorbim de cele 17 avioane achiziționate acum ceva ani din Portugalia.
Citește și: Un avion bielorus de atac a intrat în spațiul aerian ucrainean. Lukașenko: „Ne pregătim de război”
Apoi, a început să se formeze și Escadrila 48 Vânătoare - prima dintre cele două escadrile de F-16 bazate pe cele 32 de aeronave achiziționate de la Forțele Aeriene Norvegiene. Primele 9 avioane au ajuns deja în țară și au fost dislocate la Câmpia Turzii unde va fi sediul noii Escadrile 48 Vânătoare din cadrul Bazei 71 Aeriană.
Citește și: România și Ucraina produc împreună armament împotriva rușilor. Cu ce aprovizionează frontul
Nu întâmplător, generalul de flotilă aeriană Cătălin „Miki” Micloş, primul pilot român care a zburat în simplă comandă pe F-16 Fighting Falcon, a primit oficial comanda Bazei 71 Aeriene „General Emanoil Ionescu” din Câmpia Turzii. El va avea misiunea de a organiza noua escadrilă de luptă.
Cum au ajuns Forțele Aeriene Române sã facã ordine la Marea Neagrã. Ungaria și Bulgaria sunt sub noi
Drept urmare avem deja 26 de avioane F-16 Fighting Falcon “gata de bătaie”. În plus, ne putem baza și pe 21 de avioane IAR 99 în diverse stadii de modernizare care sunt subsonice, dar capabile de misiuni de atac la sol.
IAR 99 FOTO: RoAF
La capitolul elicoptere avem 21 de IAR 330 SOCAT, care inițial au fost concepute ca aeronave de transport, dar au fost transformate pentru misiuni de atac prin montarea unor sisteme de armament. Practic au fost montate un tun GIAT THL20 de calibrul 20 mm, turelat, proiectile reactive nedirijate S-5K/M calibrul 57mm în lansatoare multiple UB-16-57.
IAR 330 SOCAT FOTO: RoAF
În paralel, Forțele Aeriene mai au în dotare și 36 de IAR 330 în varianta clasică dintre care trei au fost navalizate.
Ca flotă de transport RoAF au pe lângă un bătrân AN-26 “sovietic”, șapte C-27J Spartan și opt C-130 Hercules în variantele B și H. C-130 H Hercules este o aeronavă de transport versatilă și fiabilă, care poate îndeplini o varietate de misiuni cum ar fi transportul aerian, evacuare medicală, asistență umanitară și ajutor în caz de dezastru.
Ce au vecinii
În paralel, în zonă, Ungaria are numai 12 aparate JAS 39 Gripen (un avion multirol de calitate, dar prea puțin folosit în condiții reale de luptă) și 5 avioane de transport (Airbus A319, Dassault Falcon 7X și Embraer C-390). În plus piloții unguri mai au la dispoziție 30 de elicoptere de transport sau utilitare și 8 elicoptere sovietice de atac Mi-24, dar în acest caz vorbim de modele învechite.
MiG-29 al Bulgariei
În fine, bulgarii stau și mai rău. La avioane de luptă au 13 aparate MiG-29 și 7 Sukhoi Su-25. Stau mai bine la aeronave de transport, însă. Au Airbus A319 (varianta VIP), Pilatus PC-12, Alenia C-27J și Let L-410. La elicoptere, bulgarii exploatează în general aparate sovietice din seria MI, dar mai nou au primit și aparate Bell sau Eurocopter.