Cum poți să rămâi fără credit pe telefon în vacanță? Roaming-ul te poate pune la plăți astronomice

DE Alexandra Lupascu | 21.06.2024 - 17:56
Cum poți să rămâi fără credit pe telefon în vacanță? Roaming-ul te poate pune la plăți astronomice Foto: Pexels (fotografie cu caracter ilustrativ)

Utilizatorii de telefonie şi internet mobil care au planificate vacanţe în străinătate trebuie să verifice condiţiile de utilizare a serviciilor de roaming, în special dacă destinaţia este în state din afara Spaţiului Economic European (SEE).

SHARE

Furnizorii de servicii de telefonie şi internet mobil din România oferă atât planuri tarifare/opţiuni care pot fi utilizate exclusiv la nivel naţional, cât şi planuri tarifare/opţiuni care permit accesul la servicii de comunicaţii în roaming.

Astfel, în cazul călătoriilor în afara României, utilizatorii trebuie să verifice dacă planul tarifar achiziţionat include sau nu serviciul de roaming.

”ANCOM atrage atenţia utilizatorilor de telefonie şi internet mobil, care au planificate vacanţe în străinătate, să verifice condiţiile de utilizare a serviciilor de roaming, în special dacă destinaţia este în state din afara Spaţiului Economic European (SEE)

Cum poți să rămâi fără credit pe telefon în vacanță? Roaming-ul te poate pune la plăți astronomice 

De asemenea, utilizatorii trebuie să fie atenţi şi la roamingul involuntar, care poate să apară în zonele de graniţă”, anunţă ANCOM.

Pentru că tarifele pentru serviciul de roaming în afara SEE nu sunt reglementate, este important ca utilizatorii să verifice cu atenţie, înainte de a efectua o călătorie în state precum Marea Britanie, Republica Moldova, Serbia, Muntenegru, Turcia, Egipt, Emiratele Arabe Unite (EAU), Maroc, Israel, care sunt tarifele ce li se aplică în aceste state pentru serviciul de roaming internaţional. Utilizatorii pot solicita activarea unei (extra)opţiuni dedicate, cu resurse incluse sau tarife speciale pentru anumite state/grup de state. Dacă nu au activat o astfel de opţiune, se aplică tarifele standard. 

De exemplu, în Turcia, Egipt, Marea Britanie, Emiratele Arabe Unite sau Serbia, pentru serviciile pe bază de abonament, operatorii percep tarife standard cuprinse între:

·        0,0090 euro/min şi 1,4280 euro/min pentru apelurile primite;

·        0,0150 euro/min şi 2,6180 euro/min pentru apeluri efectuate către România;

·        0,0060 euro şi 0,4522 euro pentru un SMS trimis;

·        0,0007 euro/MB şi 4,7600 euro/MB pentru internet.

Dacă, în general, pentru apeluri tarifarea se face la minut indivizibil, unitatea minimă de tarifare pentru traficul de date diferă în funcţie de operator şi destinaţie (de exemplu, la 1KB, 10KB sau 1MB).

Citește și: Cuvântul pe care să nu-l mai spui niciodată la telefon. Ce pățești dacă răspunzi în acest fel?

De asemenea, pentru destinaţii în afara SEE, unii operatori folosesc şi tarife standard percepute sub formă de pachete.

Exemple de astfel de tarife standard la pachet sunt de 2 euro/10 minute pentru apeluri primite/efectuate sau SMS trimise/24 ore, 7 euro/30 minute pentru apeluri primite/efectuate sau SMS trimise, 2 euro/2 GB trafic de date/24 ore sau 18 euro/4000 MB utilizaţi.

”Atenţie! În cazul acestui tip de tarifare, dacă utilizatorul efectuează sau primeşte chiar şi un singur minut de apel sau utilizează un singur MB de date dintr-un pachet, acesta va fi taxat cu întregul preţ al pachetului, dar poate utiliza ulterior şi restul resurselor, până la epuizare, înainte de a i se percepe un nou tarif”, precizează autoritatea.

Care sunt țările cu planuri tarifare mari

În afara acestor tarife standard, operatorii mai pot oferi punctual şi (extra)opţiuni tarifare ce necesită activare separată şi care oferă resurse şi/sau tarife diferite în funcţie de mai multe criterii cum ar fi: ţara de destinaţie, tipul de serviciu folosit (pe bază de abonament sau cartelă preplătită) sau tipul de ofertă deţinută de utilizator.

Potrivit principiului „Roam like at home”, clienţii operatorilor mobili din România care beneficiază de planuri tarifare cu acces la roaming în SEE pot utiliza resursele naţionale de voce, SMS şi date şi atunci când călătoresc în statele Uniunii Europene: Austria, Belgia, Bulgaria, Cehia, Cipru, Croaţia, Danemarca, Estonia, Finlanda (inclusiv insulele Åland), Franţa (inclusiv Guyana Franceză şi insulele Guadelupa, Martinica, Mayotte, Reunion şi Saint-Martin), Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Olanda, Polonia, Portugalia (inclusiv insulele Azore şi Madeira), Slovacia, Slovenia, Spania (inclusiv Insulele Canare), Suedia şi Ungaria. La acestea se adaugă Norvegia, Islanda şi Liechtenstein.

Citește și: O nouă metodă de înşelăciune face victime. Cum acționează escrocii

În cazul în care utilizatorii călătoresc în zonele de graniţă, există riscul de a utiliza involuntar serviciile de comunicaţii ale unui operator dintr-un stat vecin, dacă au activat serviciul de roaming, iar telefonul mobil sau tableta sunt setate pe selectarea automată a reţelei. În aceste situaţii, echipamentul mobil se va conecta automat la reţeaua operatorului cu cel mai bun semnal în punctul în care se află acesta. 

Astfel, utilizatorii ar putea fi facturaţi pentru serviciile de comunicaţii utilizate în roaming, ca şi cum s-ar afla fizic pe teritoriul unui stat vecin.

Acest fenomen poate apărea la utilizarea telefonului în zonele de graniţă din România, dar şi, de exemplu, la utilizarea serviciului de roaming într-un stat din SEE, într-o zonă de graniţă cu un stat care nu face parte din SEE.

În astfel de situaţii utilizatorii pot înregistra costuri suplimentare la utilizarea serviciilor de telefonie sau internet.

Citește și: Dacă primești acest mesaj pe telefon, ai putea fi victima unei înșelăciuni. Ce nu trebuie să faci

De aceea, aceştia sunt sfătuiţi să opteze pentru selectarea manuală a reţelei, să urmărească mesajele de informare transmise de furnizori sau, în cazul în care se află pe teritoriul României, să-şi dezactiveze serviciul de roaming.

”Atenţie! Utilizarea telefonului/tabletei în roaming involuntar nu scuteşte utilizatorii de plata acestui serviciu”, subliniază ANCOM.

Utilizatorii care au o nemulţumire în legătură cu serviciul de roaming trebuie să se adreseze în primul rând furnizorului de la care au achiziţionat planul tarifar. În cazul în care furnizorul nu a rezolvat problema sesizată, utilizatorii se pot adresa ANCOM.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te