Avantaje și dezavantaje ale cutiei de viteze automate
Cutiile de viteze automate sunt clasificate în mai multe categorii, fiecare cu plusuri și minusuri. Acestea sunt tipurile principale:
Cutia cu dublu ambreiaj (populară în grupul VAG dar nu numai) – așa cum îi spune și numele, această cutie dispune de două ambreiaje, fiecare fiind responsabil pentru anumite trepte de viteză;
Cutia CVT (Continuosly Variable Transmission) – acest sistem permite păstrarea unei turații constante a motorului, neexistând un schimb propriu-zis de viteză. CVT este des întâlnit pe mașini japoneze precum Toyota, Nissan, Suzuki, etc;
Cutia cu convertizor de cuplu (hidramată) – cea mai răspândită transmisie automată, renumită pentru schimburile de viteze line, fără șocuri. Din păcate, generațiile mai vechi ale acesteia tind să schimbe prea lent, oferind o senzație de „sincopă” între viteze. Această variantă este în oferta multor producători auto, inclusiv mărci premium precum Mercedes, BMW sau Audi;
Avantaje:
Lipsa pedalei de ambreiaj face condusul unei mașini cu cutie automată mult mai facil și relaxat;
Sisteme precum Adaptive Cruise Control pot funcționa la întreaga capacitate deoarece mașina poate fi oprită în mod autonom până la 0 km/h, în contrast cu o cutie manuală unde sistemul este limitat să frâneze până la 5 – 20km/h;
În unele cazuri, consumul este redus la o cutie automată însă depinde de tipul de transmisie la care ne referim. (O cutie manuală condusă „la consum” poate avea eficiență sporită însă factorul uman este, în general, entropic);
Plecarea de pe loc nu mai este niciodată o provocare, indiferent de gradul de declivitate al rampei;
Poate fi condusă și de către șoferii cu handicap;
Autohold, moduri de condus și padele pe volan.
Dezavantaje:
Întreținerea unei cutii automate poate fi considerabil mai scumpă din cauza schimbului de lichid de transmisie și diverselor elemente ce pot ceda în timp;
Plăcuțele de frână pe puntea față vor trebui înlocuite mai des;
Unele cutii automate (de obicei cele robotizate sau CVT) nu permit un stil de condus mai dinamic din cauza schimbului de viteze întârziat;
Cutiile automate cântăresc mai mult și necesită o mentenanță mai „prevăzătoare”.
Un permis de conducere obținut pe o cutie automată nu vă permite să conduceți legal și o mașină cu o cutie de viteze manuală.
Opțiunea cea mai populară în prezent în țara noastră și unele state europene, cutia de viteze manuală este general acceptată ca fiind mai robustă și mai ușor de întreținut. Mai mult decât atât, unele persoane consideră abilitatea de a conduce o cutie manuală ca fiind un act de „bărbăție”. Noi vom descrie doar ce am concluzionat din experiența auto, lăsând aprecierile masculinității pe seama altora.
Așadar, cutia automată pare să câștige în fața cutiei manuale pe partea de siguranță, confort și consum. În schimb, cutia manuală poate fi mai distractivă de condus iar întreținerea sa este considerabil mai ieftină. Din păcate (sau din fericire), în cazul unui viitor dominat de vehiculele electrice, cutia de viteze manuală nu-și va mai găsi locul, devenind un element de domeniul trecutului, potrivit g4media.ro.