De ce se feresc șoferii români să muncească în Marea Britanie. Nici salariile mai mari nu-i atrag

DE Andrei Mocanu | Actualizat: 06.10.2021 - 19:39
Un camion de transport pe un drum de acces lângă terminalul Eurotunnel din Calais. Foto Getty Images
Un camion de transport pe un drum de acces lângă terminalul Eurotunnel din Calais. Foto Getty Images

Șoferilor români nu le mai convine să muncească în Marea Britanie, chiar dacă salariile s-au mărit și cu câteva sute de lire pentru că a crescut birocrația și pentru că se tem că ar putea fi concediați peste noapte.

SHARE

Șoferii români de tir nu mai sunt interesați să lucreze în Marea Britanie, deși companiile britanice de transport au mărit și cu câteva sute de euro salariile oferite. Dezinteres există și din partea șoferilor polonezi și unguri. Toți preferă să rămână în țări din UE, unde oferta de locuri de muncă este la fel de mare. 

Marea Britanie are nevoie de peste 100.000 de șoferi, pentru a reface lanțurile de aprovizionare, care s-au rupt după Brexit, când au fost introduse condițiile dure pentru străinii aflați pe teritoriul regatului. Mulți români, polonezi sau bulgari s-au mutat în UE sau chiar s-au întors acasă, pentru că nu mai aveau drept de muncă. 

Doar că, anul acesta britanicii s-au trezit că nu mai are cine să aducă marfa la magazine sau chiar la stațiile de combustibil. 

Viza pe trei luni în Marea Britanie vs. contract pe termen nedeterminat în UE

După Brexit, un român nu mai poate veni să muncească în Marea Britanie decât cu viză temporară, de numai trei luni. Săptămâna trecută, premierul britanic Boris Johnson a anunțat că a acceptat să acorde 5.000 de astfel de vize pentru şoferi străini.

Dar numărul de solicitări de angajare este în continuare redus. Nici măcar salariile mai mari nu îi atrag pe români. Din mai multe motive.

„Eu sunt angajat ca șofer de tir în Germania, câștig 2.500 de euro pe lună. Am fost tentat să merg în Marea Britanie, căci salariul e și 2.800 sau chiar 3.000 de lire. Problema este că aici eu am un contract pe termen determinat, pe când în  Marea Britanie aș fi primit o viză pe doar trei luni, cu promisiune de prelungire. Dar dacă nu se prelungește, eu ce fac?”, a explicat Eduard, pentru Newsweek România, de ce nu mai e atras de Regatul Unit. 

Un alt șofer de tir a menționat și birocrația în exces de care e nevoie să te angajezi, dar și faptul că banii în plus câștigați în Marea Britanie nu l-ar ajuta prea tare.

„Viața e mai scumpă în Anglia. Practic, ce primești în plus față de Germania, dai pe chirie, pe mâncare și alte lucruri. În plus, în UE avem libertate de mișcare, dacă nu îmi mai place la o firmă, plec la alta sau chiar în altă țară. În Marea Britanie primesc o viză de trei luni și nu mă pot muta de la o compane la alta, că nici nu am timp”, a povestit și Mihai. 

De altfel, nesiguranța pentru viitor este principalul argument contra mutării din spațiul UE. „Acum sunt disperați după șoferi și dau vize. Dar ce garanție am eu că peste un an, când va trece criza, nu vor da o nouă lege să ne dea afară din țară? După Brexit, nu mai avem încredere, că mulți au trebuit să plece”, a insistat Eduard. 

Teamă de migranții din tir

Boris Johnson a cerut marţi transportatorilor să rezolve problema deficitului de şoferi de camion crescând salariile, pentru a face acest sector mai atractiv pentru localnici, nu căutând forţă de muncă ieftină din străinătate.

„Problema în Marea Britanie a apărut după Brexit. (...) Am făcut şi noi transport de mărfuri în Anglia, dar acum, au apărut mult mai multe formalități care trebuie făcute, multe acte vamale, se pierde timp, multe zile și nu mai este profitabil pentru noi ca transportatori din estul Europei să facem Anglia", a explicat Emanuel, șofer de camion, pentru Observator News.

„Îmi oferi un contract de trei luni, o viză și apoi după trei luni eu ce faci? Ce se întâmplă cu mine? Îmi las serviciul în țară sau pe unde lucrez, lucrez 3 luni pentru tine în Anglia, îmi oferi lire sterline, un salariu destul de bun, dar după trei luni ce fac? Stau o lună, două să-mi caut serviciu?

Garantează-mi un contract de minim cinci ani, cu toate condițiile de muncă, siguranță şi atunci automat problema va fi altfel. Nimeni nu se va plânge că nu are șoferi. În primul rând un şofer de tir trebuie să aibă un salariu decent, modest, nu zic un salariu mare", este de părere un alt şofer, Bron Zoltan.

O altă problemă pentru șoferii care fac transporturi între spațiul UE și Marea Britanie sunt migranții care vor să ajungă pe teritoriul britanic. Aceștia se urcă pe ascuns în tiruri, în parcările de la granița de nord a Franței, iar șoferii trebuie să fie foarte atenți cu acest lucru. 

Dacă la controlul din vamă, sunt descoperiți migranți în autovehicul, primesc amendă și șoferul, și compania de transport, pentru că nu au verificat sigiliile și încărcătura. 

În plus, formalitățile vamale au devenit greoaie, astfel încât se pierde foarte mult timp la graniță. Din acest motiv, multe companii au început să evite transporturile spre Anglia. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te