Președintele României, Klaus Iohannis, a fost de acord cu declasificarea, potrivit legii, la solicitarea instituțiilor emitente, a informațiilor prezentate de Serviciul Român de Informații, Serviciul de Informații Externe și Ministerul Afacerilor Interne în cadrul ședinței Consiliului Suprem de Apărare a Țării, din data de 28 noiembrie 2024.
DOCUMENTE SECRETE Cine a finanțat campania lui Călin Georgescu pe Tiktok cu milioane de euro?
Totodată, precizăm că Hotărârea adoptată de membrii CSAT în ședința din data de 28 noiembrie 2024 a fost transmisă, la finalul ședinței, Serviciului Român de Informații, Serviciului de Informații Externe, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului de Telecomunicații Speciale, Autorității Electorale Permanente, Biroului Electoral Central, Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Ministerului Justiției și Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații pentru a întreprinde de urgență demersurile necesare, conform competențelor legale, în vederea clarificării aspectelor prezentate în ședința CSAT.
Cele mai importante elemente din documentele declasificate
sunt 130 de influenceri plătiți
un singur om de afaceri a plătit 1.000.000 €
130 de filme făcute la comandă pentru TikTok
381.000 de dolari au fost plătiți către TikTok, de către cetățeni români sau din Africa de Sud.
Un atac similar a fost declanșat de Rusia, înainte de invazia Ucrainei.
Rețeaua de conturi asociată direct campaniei lui Călin Georgescu a fost formată inițial din 25.000 de conturi, pe TikTok.
797 dintre conturile care au format inițial rețeaua au fost create încă din anul 2016. Paradigma în care trăim acum a fost pregătită de mult.
Conturile au avut o activitate foarte redusă (1% - adică au stat în conservare) până pe 11 noiembrie 2024, moment care au fost activate, la capacitate maximă, cu întreaga rețea disponibilă.
Moscova a făcut studiu sociologic şi a analizat breşele legislative ale României
"Rusia are un istoric în a interfera în procesele electorale ale altor state", spune în deschidere documentul declasificat 1.
"La ordinul Kremlinului, au fost realizate cercetări sociologice detaliate ale statelor-ţintă (...) şi a fost studiat cadrul legislativ al statelor-ţintă, pentru a identifica breşe/vulnerabilităţi şi care este capacitatea de răspuns", arată mai apoi documentul.,
"S-a pus accentul", mai arată documentul declasificat, "pe agresiunea informaţională, inclusiv propaganda, şi folosirea inteligentei artificiale pentru crearea rapidă de conţinut".
"În spaţiul online occidental, Rusia a depus eforturi constante, pentru accesarea unor categorii cât mai largi de audienţă", arată documentul.
Rusia a diversificat răspândirea narativelor proruse
,În spaţiul online occidental, Rusia a depus eforturi constante pentru accesarea unor categorii cât mai largi de audienţă, prin extinderea infrastructurii online (portofoliu variat de canale de diseminare: vectori oficiali, formatori locali şi reţele de troli) şi diversificarea tehriicilor de răspândire a narativelor (pro}ruse, cu accent pe distribuirea lor la nivel local (ex. coordonarea mesajelor; creşterea calitătii continutului multimedia, inclusiv realizat prin intermediul·softurilor de inteligenta artificiala/lA; detumare şi creare de hashtag-uri, preponderent pe reteaua X).
Se mentine interesul Moscovei pentru creşterea sanselor candidatilor proruşi, de extrema dreapta, antisistem, .pacifistilor''· si reprezentantilor miscarilor nationaliste. In viziunea Kremlinului, extrema dreapta europeana este receptiva fafa de Moscova şi este pe un trend ascendent de popularltate.
Narative divizive
Rusia a inundat spatiul informational cu narative divizive şi de sustinere a vectorilor (persoane sau farmatiuni polltice) cu viziuni apropiate Kremlinului (extremişti, nationalişti, populişti, figuri politice antisistem etc.).
Tactici, tehnici şi proceduri
- crearea şi consolidarea unor retele extinse de platforme online şi canale/grupuri pe retelele de socializare;
- dezvoltarea de retele de sprijin/pro-Kremlin, care sa actioneze ulterior ca vectori de promovare a narativelor ruse, cu accent pe formatori de opinie locali cu vizibilitate/viziuni eurosceptice;
- diversificarea metodelor de eludare a masurilor occidentale;
- organizarea de evenimente culturale dedicate valorilor/politicilor ruse;
- scoaterea din context a unor declaraţii ale oficialilor europeni;
- alimentarea unor teorii conspirationiste;
- fabricarea de continut deepfake, pentru defaimarea unor candidati incomozi.
Schema de diseminare/amplificare a mesajelor a ramas descentralizata: sateliti locali proruşi, clone ale site-urilor de renume, conturilor/canalelor şi retelelor de troli, pe platformele de socializare.
===
De asemenea, SRI avansează sume de bani, 1 milion de euro, care au fost mobilizate, dintre care 381.000 de dolari au fost plătiți către TikTok, bani recunoscuți de către firma din China.
Acestea au devenit foarte active, cu două săptămâni înainte de primul tur al prezidenţialelor.
Organizare deosebit de bună, număr următori crescut semnificativ.
Potrivit SRI, au fost obţinute date care au relevat o campanie de promovare agresivă, derulată cu eludarea legislaţiei naţionale în domeniul electoral, dar şi exploatarea algoritmilor unor platforme de social media pentru creşterea în ritm accelerat a popularităţii lui Călin Georgescu.
Ascensiunea acestuia în sodajele de opinie a fost determinată de o campanie coordonată de creştere a popularităţii, amplificată cu două săptămâni înainte de data scrutinului, în special pe platforma Tik Tok, care a reuşit să asigure victoria în primul tur cu 22,94%.
SRI afirmă că Georgescu se afla la un nivel de notorietate foarte scăzut cu câteva săptâmâni înainte de scrutin. ”În sondaje din perioada 15-20 noiembrie, acesta a fost clasat pe locul 6, cu 6,2% intenţie de vot, iar la 20-21 noiembrie, sondajele îl cotau pe Călin Georgescu la 10.6%.
SRI arată despre candidatul Călin Georgescu a declarat la AEP 0 lei buget de campanie, respective că nu a cheltuit nicio sumă în cadrul acesteia. Datele deţinute au relevat implicarea contului Tik Tok ”bogpr”, utilizat de cetăţeanul român Bogdasn Peşchir, în finanţarea promovării lui Georgescu.
Acesta, utilizând contul ”bogpr” a realizat donaţii pe Tik Tok de peste un million de euro. Implicarea acestuia în finaţarea promovării lui Călin Georgescu la nivelul platformei a fost confirmată inclusiv de reprezentanţii Tik Tok în dialogul cu autorităţile române.
Aceştia au confirmat identitatea utilizatorului ”bogpr” şi a menţionat că acesta a efectuat plăţi în valoare de 381.000 de dolari, în perioada 24.10 – 24.11 2024 către utilizatori ai unor conturi de Tik Tok implicaţi în promovarea candidatului Călin Georgescu, inclusiv după data inchiderii campaniei electorale.
Bogdan Peşchir afişează un nivel de trai care nu coresppunde activităţilor derulate prin intermediul companiei deţinute, respective DIGITAL ON-RAMP SOLUTIONS SRL Braşov, înfiinţată în anul 2021. Anterior, acesta a lucrat ca programator în cadrul unor entităţi din Braşov, care sunt associate cu domeniul criptomonedelor şi sunt deţinute, printer alţii, de Gabriel Prodănescu, persoană care este şi cetăţean al Africii de Sud, unde a emigrat în 1995.
SRI mai arată că finanţarea influencerilor Tik Tok a fost asigurată prin platforma FameUp, dedicate monetizării activităţilor de promovare în mediul online, la nivelul căreia a fost publicată oportunitatea de reclama.
Documentele sunt AICI