Totuşi, decizia lui Erdogan este camuflată de raţiuni comerciale, turcii dorind să promoveze un nou canal unde Convenţia de la Montreux nu este valabilă, canalul Istanbul. Astfel, mărfurile uscate vor trece prin strâmtoarea Bosfor iar celelalte prin canalul istanbul, acolo unde Turcia nu este limitată de nici o convenţie.
"Gândiţi-vă cum e să folosească Strâmtoarea şi să nu câştigaţi nimic. Dar pentru Canalul Istanbul vor fi create drepturi, cum se întâmplă şi cu Canalul Suez. Noi vom merge înainte cu planul nostru", declarase recent preşedintele turc pentru ca ieri să susţină clar la CNN Turk că "Convenţia de la Montreux împreună cu Strâmtorile este istorie".
"Canalul Istanbul va reduce traficul pe Bosfor. Prin Strâmtoarea Bosfor vor trece doar navele de mărfuri uscate. Convenţia de la Montreux se referă şi este angajantă doar pentru Strâmtori. Canalul este în afara Convenţiei de la Montreux. Convenţia de la Montreux împreună cu Strâmtorile este istorie", a spus preşedintele turc.
Canalul Istanbul, proiectat să aibă o lungime de 45 de kilometri şi să lege Marea Neagră de Marea Marmara trecând la vest de Bosfor, este unul dintre cele mai ambiţioase proiecte ale preşedintelui turc Recep Tayyip Erdogan. De altfel, el însuşi îl numeşte „proiectul meu nebunesc“.