Escrocii reinventează înșelăciuni care au funcționat de-a lungul timpului și fac din nou victime. Acum îi țintesc pe pensionari.
Vârstnicii ar face orice pentru a-și ajuta familia, iar infractorii știu acest lucru. Ei exploatează îngrijorarea seniorilor pentru cei dragi trimițând mesaje urgente în care susțin că un membru al familiei are probleme și are nevoie de asistență financiară imediată.
Escrocherie care îi lasă pe pensionari fără pensie instant: „Bunicule, sunt eu!” Ce urmează?
Mesajele sunt adesea lipsite de detalii și presează victimele să acționeze rapid. Bătrânii întră în jocul lor. Astfel ajung să piardă mulți bani.
Trebuie spus că escrocii fac rost de astfel de numere după ce în prealabil au blocat platforme de mesagerie cum ar fi WhatsApp, cu diverse mesaje la care oamenii sunt invitați să voteze pentru diverse cauze.
Newsweek a scris despre acestea.
Citește și: Escrocheria care se întinde cu repeziciune în toată România: „Votați-o pe Ileana!” Urmează dezastrul
Acum pensionarii primesc astfel de mesaje:
„Bună bunicule, sunt nepotul tău. Am avut un accident de mașină și am nevoie de bani pentru spital, te rog trimite 2.000 de lei” (poate fi vorba și de alte sume și de valută).
Escrocii încearcă să ceară banii într-un cont de Revolut. Dacă bătrânul nu are, atunci începe metoda clasică în care sunt implicate și alte persoane: falși avocați, falși medici, oameni binevoitori care vin să ridice suma pentru a-l ajuta pe nepot. Pe scurt, cunoscuta ”metodă accidentul”.
Escrocherie care îi lasă pe pensionari fără pensie instant: ”Bunicule, sunt eu!” Ce urmează? - Foto: Freepik (rol ilustrativ)
Citește și: Escrocherie ce te lasă sărac în câteva secunde. Nu sunați înapoi dacă primiți acest mesaj alarmant
5 semne că un mesaj este fals. Ce să faci după ce ți-ai dat seama?
Poate fi dificil să îți dai seama de înșelătorie, mai ales că hackerii găsesc metode tot mai sofisticate de aînșela oamenii. Iată câteva sfaturi cheie de reținut, care vă pot ajuta să identificați un mesaj spam sau o înșelătorie:
1 Mesajul nu are relevanță pentru dvs.: mesajul pare picat din senin și nu este conectat la o activitate pe care ați întreprins-o recent. Poate că numește o bancă la care nu ai avut niciodată un cont sau te avertizează despre o livrare pe care nu ai comandat-o niciodată.
2 Mesajul transmite un sentiment de urgență: vă îndeamnă să acționați rapid pentru a evita un anumit tip de penalizare. Sentimentul urgenței este fabricat astfel încât să acționezi înainte să gândești. Dacă aveți îndoieli, verificați din nou informațiile din alte surse, verificați dacă livrarea implică taxe suplimentare sau sunați-vă nepotul pentru a vă asigura că nu este cu adevărat arestat.
3 Mesajul provine de la un număr de telefon necunoscut: mesajul provine de la un număr de telefon pe care nu îl recunoașteți sau un număr de telefon cu cinci până la șase cifre în loc de 10. Escrocii folosesc o varietate de numere de telefon și generează în mod regulat altele noi. Dacă numărul este necunoscut sau are mai puține cifre decât ar trebui, este un semn clar că este probabil o înșelătorie.
4 Mesajul conține greșeli de ortografie și gramatică: mesajul este scris cu o gramatică proastă, cuvinte scrise greșit sau cu o utilizare incomodă a limbajului. Acesta ar putea fi un nume de companie scris greșit, o punctuație ciudată sau o gramatică evident proastă. Amintiți-vă, companiile în care aveți încredere au profesioniști instruiți care lucrează la sistemele lor de mesagerie, făcând din aceste greșeli un semn foarte clar de înșelătorie.
5 Mesajul are un link suspect: mesajul conține un link suspect, adesea afișat ca link „bit.ly” (bit.ly/yourprize001). Acordați o atenție deosebită linkului, deoarece mulți escroci îl fac să pară legitim dintr-o privire, cum ar fi „AMAZ0N” (cu 0 în loc de O).
Citește și: Cea mai folosită escrocherie din România s-a rafinat. Nu îți mai fură banii, ci datele personale
Bunicul ar face orice pentru nepot - foto: Freepik (rol ilustrativ)
Cum să evitați înșelătoriile prin mesaje text
Există o serie de pași pe care îi puteți lua pentru a reduce șansele de a deveni victima unei escrocherii prin mesaje text:
- Renunțați la comunicările de marketing text pentru companiile și comercianții cu amănuntul cu care faceți cumpărături.
- Descărcați aplicații gratuite de blocare a apelurilor (care blochează și textele spam). Puteți vedea o listă completă de aplicații de blocare a apelurilor pentru diferite tipuri de telefoane la ctia.org.
- Nu răspunde niciodată la mesajele nesolicitate (nici măcar folosind „STOP” pentru a renunța).
- Nu faceți niciodată clic pe linkurile dintr-un text de la un expeditor necunoscut sau suspect.
- Nu partajați niciodată informații personale sau financiare unui expeditor necunoscut.
- Fiți atenți la locurile în care distribuiți numărul de telefon mobil sau alte informații personale, în special ca răspuns la anunțuri pop-up sau la ofertele de încercare gratuite.
- Actualizați în mod regulat setările de securitate ale telefonului dvs. atunci când vi se solicită.
- Filtrați eventualele texte spam de la expeditori necunoscuți.