Fabrica din Fort Worth, Texas este cunoscuta și ca „fabrica de o milă”, întrucât se întinde pe o suprafață enormă de o milă, resprectiv 1,60 km lungime. La ora actuală, doar în fabrica din Texas lucrează peste 17.000 de oameni, pregătiți să ansambleze anual peste 156 de „bestii ale cerului” F-35 – cel mai bun avion de vânătoare la ora actuală din întreaga lume.
Lockheed Martin pregătește următorul avion de luptă. NGAD pare a fi următorul avon care va cucerii cerul.
Newsweek, la fabrica Lockheed Martin, locul unde se nasc avioanele F-35. România cumpără 2 escadrile
În prezent, avioanele F-35 sunt produse în fabrici din Texas, Italia și Japonia.
Parlamentul de la București a aprobat programul de înzestrare pentru ca România să devină membră a grupului select din care fac parte 18 țări ce utilizează avioanele F-35 de generația a cincea.
Greg Day, director - International Business Development la Lockheed Martin, a declarat pentru Newsweek România: "Noi colaborăm cu Guvernul SUA pentru a răspunde cerererii României, care vrea să cumpere F-35."
Piloții care au testat avionul au exprimat entuziasm față de tehnologia avansată a acestuia. Theodore „Dutch” Dychman, pilot de test F-35, a descris experiența sa la manșa unui F-35: "A fost o tranziţie foarte uşoară. Aparatul se pilotează uşor, mă ajută cu informaţii, astfel încât să pot munci mai mult ca tactician. Făceam asta și înainte pe generațiile mai vechi, dar aveam mai puțini senzori care să mă ajute în misiunile de luptă".
Citește și: România se va dota cu temutele avioane F-35. Contractul de 6,5 miliarde de dolari este pregătit
Ministrul Apărării a confirmat că semnarea contractului cu Lockheed Martin ar putea duce la producerea primelor avioane românești F-35 în 2030. Potrivit oficialului, avioanele vor fi cel mai probabil asamblate în uzina din Fort Worth, Texas.
Citește și: VIDEO Avioanele F-35 vor fi echipate cu bombe nucleare. România va cumpăra 32. De ce Rusia se teme?
De ce F-35 este considerat cel mai bun avion de război din lume?
Avionul de război F-35 are o lungime de 15,7 metri, o anvergură a aripilor de 11 metri și o înălțime de 4,4 metri. Atinge o viteză maximă de 1,6 Mach ( aproximativ 2.000 km/h la altitudine mare și 1,06 Mach (aproximativ 1.200 km/h) la nivelul mării.
Gigantul Lockheed Martin produce 3 categorii de avioane de război F-35 care sunt împărțite astfel:
F-35A - o versiune terestră CTOL
F-35A este varianta convențională de decolare și aterizare (CTOL) destinată USAF și altor forțe aeriene. Este cea mai mică, cea mai ușoară versiune și este capabilă de 9 g, cea mai mare dintre toate variantele.
Deși F-35A efectuează în prezent realimentarea aeriană prin metoda "boom and receptacle", aeronava poate fi modificată pentru realimentarea cu sondă și sondă, în caz de nevoie. Pe F-35A poate fi instalat un pod de parașută de rezistență, Forțele Aeriene Regale Norvegiene fiind primul operator care l-a adoptat.
Avionul F-35 a fost certificat oficial în primăvara 2024 pentru un atac nuclear, ca răspuns la amenințările repetate ale Moscovei. Acest avion a fost autorizat să transporte bombe nucleare B61-12.
Cu o putere cuprinsă între 0,3 și 50 kilotone, bomb poate fi folosită în modul „ghidat” folosind un kit montat pe spate sau în modul „neghidat”, caz în care trebuie eliberat prin gravitație deasupra țintei.
F-35B o versiune STOVL capabilă să fie utilizată fie pe uscat, fie pe portavioane
F-35B este varianta cu decolare scurtă și aterizare verticală (STOVL) a aeronavei. Similar ca dimensiuni cu varianta A, varianta B sacrifică aproximativ o treime din volumul de combustibil al variantei A pentru a găzdui ventilatorul de înălțare acționat de arbore (SDLF).
Această variantă este limitată la 7G. Spre deosebire de alte variante, F-35B nu are cârlig de aterizare. În schimb, comanda "STOVL/HOOK" angrenează conversia între zborul normal și cel vertical. F-35B este capabil să atingă Mach 1,6 (1.976 km/h) și poate efectua decolări și aterizări verticale și/sau scurte (V/STOL).
F-35C - o versiune adaptată pentru portavioane
F-35C este o variantă bazată pe portavioane, proiectată pentru operațiuni de decolare asistată de catapultare, operațiuni de recuperare cu barieră oprită de pe portavioane. În comparație cu F-35A, F-35C are aripi mai mari cu secțiuni pliabile în vârful aripilor, suprafețe de control mai mari pentru un control îmbunătățit la viteze mici, un tren de aterizare mai puternic pentru solicitările de aterizări arestate pe portavioane, un tren de aterizare cu două roți în față și un cârlig de coadă mai puternic pentru utilizarea cu cabluri de arestare pe portavioane.
Suprafața mai mare a aripilor permite reducerea vitezei de aterizare, crescând în același timp atât autonomia, cât și sarcina utilă. F-35C este limitat la 7,5 g.
Avionul F-35 poate transporta între 4-6 rachete aer-aer, aer-sol sau rachete anti-navă mascate în fuselajul aeronavei.
Tipurile de rachete cu care pot fi echipate avioanele F-35:
Rachete aer-aer:
AIM-9X Sidewinder
AIM-120 AMRAAM
AIM-132 ASRAAM
AIM-260 JATM (urmează să fie integrate)
MBDA Meteor (Blocul 4, pentru F-35B, nu înainte de 2027)
Rachete aer-sol:
AGM-88G AARGM-ER (Bloc 4)
AGM-158 JASSM
AGM-179 JAGM
SPEAR 3 (Bloc 4, în curs de dezvoltare, integrare contractată)
Armă de atac în stand-in (SiAW)
Rachete anti-navă:
AGM-158C LRASM(în curs de integrare)
Joint Strike Missile (în curs de integrare)
Muniție comună de atac direct - Paveway
Bombă de planare cu ghidare de precizie - AGM-154 JSOW
Bombă de diametru mic GBU-39
GBU-53/B StormBreaker
Bombă nucleară B61 mod 12
Ce urmează după F-35?
Lockheed Martin se poziționează ca fiind probabil în fruntea programului Next Generation Air Dominance (NGAD), o inițiativă esențială care are ca scop înlocuirea F-22 Raptor cu un nou avion de luptă din a șasea generație.
Programul, care vizează dezvoltarea unui "sistem de sisteme" extrem de avansat, include planuri pentru 200 de avioane de luptă NGAD și 1.000 de drone autonome de însoțire concepute ca "wingmen".
Potențialul design NGAD, care prezintă un avion fără coadă, axat pe furtișag, cu motoare integrate în fuselaj pentru o mai mare invizibilitate, se aliniază cu filosofia sa istorică de proiectare a Lockheed Martin.
În ciuda concurenței din partea altor giganți din industria aerospațială și a provocărilor din trecut cu programele F-22 și F-35, istoricul Lockheed Martin în ceea ce privește livrarea de avioane militare de ultimă generație îl poziționează puternic pentru a obține acest contract profitabil.
O nouă eră pentru superioritatea aeriană a armatei SUA
Anul trecut, Departamentul Forțelor Aeriene a început să solicite oferte pentru programul Next Generation Air Dominance (NGAD), un program de generația a șasea care urmează să înlocuiască F-22 Raptor.
Contractul NGAD este așteptat să fie atribuit probabil în 2024, ceea ce i-a determinat pe observatori să speculeze ce firmă aerospațială va obține contractul profitabil.
Toate previziunile arată spre Lockheed Martin, care a câștigat licitațiile care atât F-22, cât și F-35.
O imagine împărtășită pe rețelele de socializare, ar putea fi, bineînțeles, o pistă falsă și s-ar putea să nu aibă de fapt legătură cu oferta finală NGAD a Lockheed Martin.
Dar imaginea care arată a șasea generație este "similară cu modelele anterioare publicate de Lockheed Martin", a raportat The Aviationist, "arătând un design fără coadă (considerat ideal pentru a obține o observabilitate foarte scăzută) cu o platformă de aripă în formă de diamant, cu margini de atac și de fugă drepte".
USA F22 replacement NGAD, dubbed (reporting name) by Russians is NGAE! pic.twitter.com/bKbInUzGYh
— Remington Ph.D (@smotri_media) May 4, 2024
Imaginea s-a distins, de asemenea, prin faptul că prezenta motoare care erau complet ascunseîn fuselaj, un design similar cu cele de pe F-35 care ar îmbunătăți și mai mult caracteristicile stealth. (invizibilitate n.red)
La fel ca în cazul multor modele de fuselaj cu observabilitate redusă, imaginea arăta o ieșire de evacuare situată pe suprafața superioară a fuselajului din spate, "protejând aproape complet semnătura în infraroșu a duzelor bidimensionale în formă de diamant". În plus, ,,prizele de aer sunt ascunse, deoarece sunt montate sub fuselaj, "la același nivel cu îmbinarea dintre rădăcina aripii și fuselaj".
Lockheed Martin ar pute avea concurență pe NGAD
Contractul NGAD se așteaptă să fie extrem de profitabil.
După cum a precizat secretarul Forțelor Aeriene, se așteaptă ca USAF să achiziționeze 200 de avioane de luptă NGAD împreună cu 1.000 de drone autonome CCA, care vor funcționa ca "wingmen" pentru avioanele de luptă NGAD.
If the F-35 is so frabbin good as y'all think it is, *and* needs an engine upgrade anyway, *and* the adaptive engine would solve the cooling problems and give you a yuge performance increase, why did the USAF not do it? Better ROE than NGAD for sure./1 pic.twitter.com/WsSIGcQWzU
— Bill Sweetman (@ValkStrategy) May 1, 2024
Fiecare dintre avioanele de vânătoare NGAD ar trebui să coste mai multe sute de milioane de dolari și va funcționa ca parte a unui "sistem de sisteme" care este foarte bine conectat cu alte active, inclusiv F-35, sateliți, o rețea de luptă și alte noduri de apărare aeriană - creând ceea ce ar trebui să fie o cunoaștere imersivă a situației.
Având în vedere natura lucrativă și prestigioasă a contractului, Lockheed Martin, probabil nu va fi singura care va urmări o ofertă.
Firma rivală Northrop Grumman ar putea să concureze și ea, deși a declarat public că a ieșit din competiție.
De asemenea, Boeing ar putea concura, de asemenea, deși compania din Seattle a suferit sub povara unor scandaluri multiple și flagrante legate de calitate.
Totuși, Lockheed Martin este favorită după ce a obținut cele mai recente două contracte de luptă ale armatei americane. Primul a fost pentru programul Advanced Tactical Fighter (ATF). YF-22 de la Lockheed a învins YF-23 de la Northrup pentru a obține contractul, în ceea ce a devenit între timp F-22 Raptor. Apoi, X-35 al Lockheed a învins X-32 al Boeing pentru contractul Joint Strike Fighter, care de atunci a devenit F-35.
Fiecare proiect a avut ca rezultat final un avion de luptă impresionant, invidiat de aproape toate forțele aeriene de pe Pământ în prezent, care a oferit SUA un avantaj tehnologic față de rivali precum Rusia și China. Acesta trebuie să fie un argument de vânzare extrem important pentru Lockheed.
Având în vedere expertiza de care a dat dovadă Lockheed Martin în realizarea unui avion de luptă impresionant și de ultimă generație - și având în vedere expertiza de care a dat dovadă Lockheed Martin în obținerea de contracte militare americane - ne așteptăm ca gigantul din Fort Worth, Texas să fie în fruntea listei pentru obținerea contractului NGAD.