O nouă înșelătorie care este des întâlnită în multe țări, a început să facă victime și în România. Este vorba despre o fraudă în numele unor companii de curierat.
Iar în această perioadă sunt mulți români care profită de reducerile anunțate de magazine. De la haine la produse electrocasnice sau gadgeturi, toate ajung, de cele mai multe ori, cu un curier, la ușă.
De acest lucru profită și escrocii. Trimit mesaje referitoare la un colet care nu a putut fi expediat și invitația de a accesa un site pentru mai multe detalii.
Poate că nu ați comandat nimic, dar din instinct sau neatenție apăsați pe linkul respectiv. Această greșeală poate goli conturile bancare.
Noua escrocherie face tot mai multe victime în România. Sigur aștepți un colet? Nu accesați link-ul
Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică avertizează cu privire la o escrocherie cunoscută generic ”coletul”.
”Continuă campania de fraudă prin folosirea identității unor companii de curierat
Pe măsură ce cumpărăturile online devin tot mai frecvente, primim din ce în ce mai multe notificări, mesaje și email-uri de la servicii de curierat sau Poștă.
Infractorii cibernetici profită de această rutină și trimit SMS-uri pretinzând că sunt din partea unor astfel de entități pentru a ne întinde capcane.
SMishing-ul este o formă de fraudă similară cu phishing-ul, dar realizată prin intermediul mesajelor text (SMS), combinând termenii "SMS" și "phishing"„, transmite DNSC.
Citește și: Escrocherie ce se răspândește alarmant în preajma Revelionului. Primești o poză cu ușa altcuiva
Cum funcționează frauda?
Experții spun că atacatorii trimit mesaje text care par să provină de la o sursă de încredere, cum ar fi o companie de livrare, ca în exemplul de mai jos.
Mesajul conține un link care, odată accesat, direcționează victima către un site web fals, unde infractorii susțin că livrarea unui colet fictiv nu a putut fi efectuată și că acesta trebuie livrat din nou.
Pentru această nouă livrare, se solicită plata unei presupuse taxe de livrare, prin intermediul Revolut. Această plată va ajunge, în realitate, direct în conturile atacatorilor.
Citește și: Escrocii fură bani într-o secundă. Înșelăciunea este descoperită mult prea târziu. Cum cazi în plasă
Cum să vă protejați:
Cu toate aceste putem să fim vigilenți și să nu cădem în plasă. iată câteva dintre sfaturile experților în securitate cibernetică:
-Gândiți logic, citiți cu atenție când primiți un mesaj și nu acționați în grabă
-NU faceți clic pe linkuri din mesaje text de la surse necunoscute. Nu apelați numere de telefon furnizate și nu răspundeți la astfel de mesaje suspecte
-Nu furnizați niciodată informații sensibile prin SMS
-Fiți atenți la mesajele text care vă solicită să acționați imediat sau să efectuați plăți în regim de urgență
Citește și: ALERTĂ! O nouă escrocherie îi lasă pe români fără bani. Cât de ușor sunt atrași în cursă? Cum scapi?
Ce să faceți dacă credeți că ați fost victima unui atac de smishing:
-Contactați imediat banca dumneavoastră, în cazul în care ați furnizat date de card sau de autentificare la contul dvs., sau dacă ați efectuat o plată către atacatori
-Notificați entitatea a cărei identități este folosită pentru a ajuta la soluționarea cât mai rapidă a confuziei generate de tentativa de fraudă
-Raportați incidentul către DNSC (prin platforma PNRISC sau la telefon 1911) și către Poliția Română (petiții@politiaromana.ro) în cazul în care ați suferit pagube financiare