Newsweek România a comparat tarifele din zonele centrale din 15 capitale și metropole din Europa și, surpriză sau nu, parcarea în centrul Capitalei este cea mai scumpă, dacă raportăm tariful la salariul minim brut din România.
Vrem să avem lucruri ca „afară“, dar, în majoritatea cazurilor, nu reușim decât să aliniem prețurile.
Ideea comparării tarifelor de parcare din centrul Bucureștiului cu cele din metropolele europene a apărut în urma declarației primarului general Nicușor Dan care, deși nu a construit niciun loc de parcare și nu a prezentat vreun plan în acest sens, ca majoritatea predecesorilor săi, de altfel, a precizat că singura soluție pentru a se fluidiza traficul este „să creștem prețul parcării“.
„Orașul acesta este sufocat de mașini parcate și pe trotuar, și pe prima bandă. Și aici intrăm într-un cerc vicios, pentru că aceste mașini care sunt parcate pe prima bandă încetinesc transportul public și, din cauză că transportul public e încetinit, lumea folosește în continuare mașina (...)
Trebuie să creștem prețul parcării, e absolut necesar pentru a realiza acel echilibru în mobilitatea unui oraș“, a declarat Nicușor Dan.
Și, nu, nu este chiar așa. Din cauza infrastructurii defectuoase de transport, rutier, feroviar și public urban, România, în general, și Bucureștiul, în special, sunt dependente de autovehicule. O spune și Nicușor Dan la capitolul „Mobilitate“ de pe site-ul său de campanie: „Actualele rute de transport public, cu mici excepții, provin din perioada comunistă, când dinamica orașului și caracteristicile mobilității erau altele“.
O eventuală nouă majorare a tarifului de parcare în București ar veni oricum după ce fostul edil general, Gabriela Firea, în încercarea de a aduce bani la buget, a crescut încă din 2018 tariful la 10 lei/h în „zona zero“.
Adică, aproximativ 2 €/h, aproape cât media europeană.
Parcarea în „zona zero“ din București, de 1,5 ori mai scumpă decât la Praga și de 6 ori mai scumpă decât la Geneva
„Teoria Parcării“ este o formulă matematică simplă, ce raportează salariul minim brut pe economie, deci, atenție, cel de pe hârtie, înaintea achitării taxelor și impozitelor (2.350 de lei, aprox. 479 de euro, în România,
în 2021, la un curs de 4,9 lei/€), la tariful orar perceput pentru lăsarea mașinii pe un loc de parcare public din centrul unui oraș, în așa numita „zonă zero“.
Rezultatul? Numărul de ore de parcare în centrul orașului ce poate fi achitat cu salariul minim brut pe economie, care poate fi un indice economic relevant, chiar dacă nu foarte exact.
În infografia realizată de Newsweek România observați astfel că, din salariul minim brut, un român poate achita lunar 239 de ore de parcare în „zona zero“ din Capitală.
În comparație, tot din salariul minim brut, un maghiar poate parca 278 de ore în centrul Budapestei, un belgian - până la 1.594 de ore în centrul Bruxelles-ului, un ceh - 359 ore în centrul Pragăi, un francez - 384 ore în centrul Parisului etc.
Mai mult, raportând numărul de ore de parcare ce pot fi achitate cu salariul minim brut în București la cele din celelalte metropole evaluate, observăm că, în momentul de față, parcarea în „zona zero“ a Capitalei e cea mai scumpă.