Sorin Grindeanu a declarat că una dintre cele mai controversate autostrăzi din România, Comarnic-Brașov, ar putea fi construită în cadrul unui parteneriat public-privat, cu impunerea ulterioară a unei taxe de acces.
Acest nou drum de mare viteză, așteptat de 30 de ani, nu a beneficiat de finanțare prin fonduri europene deoarece s-a atins plafonul maxim de finanțare disponibil.
"Există o listă de proiecte, toate eligibile pe programe europene, toate, doar că n-ajung banii europeni. Care se termină vor avea finanțare.
Dacă se termină mai repede Pașcani-Suceava sau Pașcani-Siret, din acea sumă din banii europeni acea sumă va fi decontată.
Pe care autostradă din România se va circula cu taxă? Gata în 2040, va costa 6.000.000.000 euro
Toate aceste lucruri te duc până la 40 de miliarde, oricât am face noi, maxim.
Diferența ca să ajungi la acea rețea decentă e de încă 30 de miliarde. Pentru aceste 30 de miliarde, poate Craiova – Severin – Caransebeș – Lugoj va fi pe PPP”, a declarat ministrul Transporturilor, sâmbătă, la Digi 24.
Citește și: Tunel de 2 km de pe A1 Arad-Deva, săpat în 3 ani, la fel ca Mont Blanc-ul de 11 km în anii 1950
"Comarnic – Brașov, (PPP, n.r.) poate fi o soluție. Dacă lucrurile vor înainta foarte repede, am dat exemplu sectorul de la Codlea, dacă semnăm anul acesta, și vom semna anul acesta contractul, va fi pe bani europeni, nu va fi pe PPP”, a adăugat Sorin Grindeanu.
Întrebat dacă autostrada Comarnic-Brașov va fi cu taxă în cazul în care va fi realizată prin PPP, ministrul a răspuns:
"Aproape sigur da. Scuzați-mă, am mers cu toții în Europa. În momentul în care vom ajunge totuși la un sistem cât de cât decent de autostrăzi în România, eu cred că va exista un sistem de vinietă, de taxe.
Ați mers undeva în Europa și n-ați plătit, în afară de Germania? (…) Ați mers în Italia? Plătești când ai urcat și când cobori. Peste tot, în afară de Germania, peste tot în Europa se plătește, în Ungaria, în Austria, peste tot”, a mai precizat Sorin Grindeanu.
Un proiect problematic
Au fost trei încercări de realizare a autostrăzii prin parteneriat public privat în anii 2005, 2009, 2015, toate gestionate de Narcis Neaga.
Acesta a fost director general al CNAIR între 2013 și 2015, iar în restul timpului, din 2004, a fost Director la Departamenul Concesiuni.
Eșecul construcției autostrăzii prin PPP se datorează faptului că, la nivelul de trafic actual, taxele de autostradă ar putea acoperi doar 5% din cheltuielile investitorului.
Aceste costuri sunt evaluate la 300 milioane euro pe an, iar estimarea încasărilor este de 15-20 milioane euro pe an.
Citește și: „Minune”! Încep lucrările pe ciotul A1 poreclit „Autostrada Urșilor”. Trebuia să fie gata din 2016
„Statul ar trebui să plătească, timp de 26 de ani, diferența de 280 de milioane de euro anual doar pentru Autostrada Comarnic-Brașov. Este nesustenabil, dat fiind că, în 2017, toți banii plătiți pentru construcția de autostrăzi și drumuri au fost 150 milioane de euro“, susține Cătălin Drulă.
În 2018, guvernul Tudose a cerut asistența Băncii Mondiale pentru construcția autostrăzii. Câteva luni mai târziu, guvernul Dăncilă a anunțat, în presă, că renunță la această colaborare.