Anunțată la 24 martie 2025, această modificare nedefinită a unui contract de stimulare cu preț fix existent însărcinează gigantul aerospațial să achiziționeze materiale, piese și componente cu termen lung de valabilitate pentru a sprijini producția de aeronave F-35 în cadrul lotului 20.
Pentagonul alimentează cu bani programul F-35. România va plăti 6.500.000.000$ pentru 32 de aparate
Spre deosebire de contractele anterioare axate exclusiv pe nevoile militare ale SUA, acest efort vizează partenerii din afara Departamentului Apărării al SUA și clienții din cadrul vânzărilor militare externe, semnalând o intensificare a pregătirilor pentru următoarea fază a celui mai avansat program de avioane de luptă din lume.
Citește și: Două avioane F-35 au interceptat două bombardiere rusești Tu-142 care zburau lângă Norvegia
Măsura subliniază angajamentul Washingtonului de a-și dota aliații cu o putere aeriană de ultimă generație, menținând în același timp ritmul unui program care s-a confruntat cu o serie de controale privind costurile și întârzierile.
Această modificare de contract, desemnată P00001 în cadrul contractului N0001925C0070, nu marchează începerea oficială a producției lotului 20, dar pune bazele esențiale. Articolele cu termen lung de livrare, cum ar fi aliajele specializate, componentele avionice și piesele de motor, necesită adesea luni sau chiar ani pentru a fi fabricate și livrate.
Prin asigurarea acestor materiale acum, Lockheed Martin se asigură că atunci când va începe producția - probabil mai târziu în acest an sau la începutul anului 2026 - liniile de asamblare se vor confrunta cu mai puține blocaje. Anunțul are loc în timp ce negocierile pentru loturile 18-20, un pachet de contracte evaluat la aproximativ 34 de miliarde de dolari pentru 478 de aeronave, se apropie de final.
Pentagonul alimentează cu bani programul F-35. România va plăti 6.500.000.000$ pentru 32 de aparate - Foto: Profimedia Images (Imagine cu rol ilustrativ)
990 de aparate au fost livrate deja
Surse familiarizate cu programul, vorbind sub rezerva anonimatului din cauza discuțiilor în curs, indică faptul că acest pas reflectă încrederea că contractul mai larg va fi finalizat în curând.
Citește și: Bombardiere strategice Tu-95MS atacă masiv Ucraina. 5 regiuni, lovite intens rachetele rusești
Programul F-35, supervizat de Lockheed Martin cu sprijinul Biroului de programe comune al Pentagonului, rămâne o piatră de temelie a strategiei de apărare a SUA și a cooperării militare internaționale. Încă de la începuturile sale, aeronava a fost prezentată ca un avion de luptă multirol de generația a cincea, capabil de operațiuni stealth, de fuziune avansată a senzorilor și de războaie bazate pe rețele.
Până în prezent, peste 990 de avioane F-35 au fost livrate în întreaga lume, iar SUA intenționează să achiziționeze în total 2.456 de avioane în variantele Air Force, Navy și Marine Corps. Includerea partenerilor din afara Departamentului Apărării și a clienților FMS în acest ultim contract evidențiază amprenta globală în creștere a programului.
Țări precum Finlanda, România și Republica Cehă s-au alăturat recent listei de operatori F-35, adăugându-se la o coaliție care include deja țări solide precum Regatul Unit, Australia și Japonia.
"Nu este vorba doar despre construirea de avioane; este vorba despre construirea unei rețele de parteneri capabili ”, a declarat John Venable, analist principal în domeniul apărării la Heritage Foundation și fost pilot F-16. „Interoperabilitatea F-35 este un multiplicator de forță pentru operațiunile coaliției”.
Dacă cele 478 de aeronave prevăzute pentru loturile 18-20 sunt împărțite în mod egal, fiecare lot ar putea avea în jur de 159 de avioane. Cu toate acestea, cifrele de producție variază adesea în funcție de comenzile clienților, iar accentul pus de lotul 20 pe clienții din afara Departamentului Apărării și FMS ar putea modifica această cifră. Analiștii estimează că acest lot ar putea varia între 120 și 180 de aeronave, deși Lockheed Martin și Pentagonul au păstrat tăcerea cu privire la detalii până când contractul va fi complet definit.
Finlanda și România sunt primele la rând
Finlanda, de exemplu, a finalizat un contract în valoare de 9,4 miliarde de dolari în 2022 pentru 64 de F-35A, livrările urmând să înceapă în 2026, ceea ce s-ar putea suprapune cu calendarul lotului 20. România, între timp, este în discuții pentru a deveni a doua țară NATO din Europa de Est care adoptă avionul cu reacție, o mișcare văzută ca un răspuns la agresiunea rusă în urma conflictului din Ucraina. Costul achitat de noi este de 6,5 miliarde dolari.
"F-35 oferă acestor țări un avantaj calitativ ”, a declarat Rebecca Grant, expert aerospațial și președinte al IRIS Independent Research. „Dar programul de producție al SUA este cel care dictează când îl vor primi”.
Ce cumpără România
F-35 Lightning II este un avion de vânătoare monoloc, multirol, cu tehnologie stealth (invizibil radar), un singur motor, conceput atât pentru misiuni de superioritate aeriană, cât și de asalt. Printre capabilitățile sale se numără și recunoaștere aeriană, bombardare strategică, supraveghere militară și războiul electronic. Aparatul se fabrică în trei variante, F-35A (cu decolare și aterizare convenționale), F-35B (cu decolare scurtă și aterizare verticală) și F-35C (adaptate pentru decolare și aterizare pe portavioane).
Ca sisteme de armament, F-35A dispune de un tun GAU-12/U 25 milimetri montat în interior cu 180 de lovituri, rachete aer-aer AIM-9 SIDEWINDER, AIM-120 AMRAAM și AIM-132 ASRAAM, dar și de armament aer-sol, adică Joint Direct Attack Munition (JDAM), Joint Standoff Weapon (JSOW), Small Diameter Bombs (SDB), rachete anti-blindaj Brimstone, Cluster Munitions (WCMD) și AGM 88 HARM (High Speed Anti-Radiation Missile).
Trebuie precizat că și exploatarea avioanelor F-35 este una destul de costisitoare, pe măsura performanțelor. Astfel, dacă o oră de zbor cu F-16 Fighting Falcon costă 26.927 de dolari, o misiune similară cu F-35 Lightning II consumă din buget 41.986 de dolari. Ca o paralelă, o oră de zbor cu MIG-21 LanceR costă numai 6.500 de dolari.