Șeful AAAS (Administrarea Activelor Statului), Florin Daniel Geantă a precizat că a notificat Blue Air și că a inițiat această procedura, după ce Ministerul Finanțelor a decis să fie executată garanția privind ajutorul de stat acordat în vara anului 2020.
75% din acțiunile companiei vor aparține statului, pentru că operatorul aerian nu și-a achitat ratele pentru împrumutul de 300 de milioane de lei primit în 2020 de la Eximbank, potrivit unui comunicat al Ministerului Finanțelor.
AAAS a solicitat Ministerului Finanțelor Publice să îi fie puse la dispoziție toate documentele necesare pentru a putea demara această procedură, care este formată din mai multe etape, inclusiv notificarea Ministerului Transporturilor și aprobarea procedurii în cadrul AGA Blue Air.
Președintele Autorității pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), Florian Daniel Geantă, a confirmat că Autoritatea va deveni acționar majoritar al Blue Air.
Blue Air devine companie de stat
„În momentul de față am primit scrisoarea din partea Ministerului de Finanțe, că scrisoarea de garanție a fost executată și acțiunile vor fi preluate de autoritatea statului. Demarăm procedurile.
Citește și: Război mafiot în oligarhia rusă. Miliardarii se ucid între ei pentru bani. Victime: neveste, copii
„Am transmis adrese către ministerul de finanțe, către Blue AiR, în perioada următoare vom urma procedura de preluare a acțiunilor. Nu știm ce vom găsi în momentul când vom prelua acțiunile de compania Blue Air și ce ne așteaptă în momentul când vom face predarea - primirea”, a declarat Florin Daniel Geantă.
Întrebat dacă poate estima un termen până la care AAAS va prelua pachetul majoritar de acțiuni la operatorul de transport aerian, Daniel Geantă a menționat că este greu de precizat cât timp va dura această procedură pentru că urmează să aibă loc și o rundă de întâlniri cu reprezentanții Blue Air.
Citește și: Generalul Ben Hodges: Eventualul succesor al lui Vladimir Putin va fi mult mai rău
Statul român vrea să „resusciteze” Blue Air
„Intenția noastră este să repunem pe picioare această companie, dar asta o putem face abia după ce vom deveni oficial acționar în cadrul Blue Air și în urma unei analize detaliate”, a spus președintele AAAS.
„Terenul și aeronavele nu vor fi executate de către AAAS. De acestea se va ocupa ANAF, iar ulterior cel mai probabil va găsi cea mai bună modalitate pentru a le fructifica”, ne-a explicat Daniel Geantă.
Este prima dată în ultimii 30 de ani în România când o companie aeriană nu și-a mai putut plăti costurile de operare. Blue Air acumulase, de-a lungul anilor, pierderi de sute de milioane de lei.
Blocajul financiar al Blue Air a provocat haos pe aeroporturile din țară, în această vară, după ce conturile au fost blocate din cauza datoriilor acumulate la Ministerul Mediului.
Conform unui document al Ministerului Finanțelor Publice, remis către un parlamentar, Blue Air nu a mai achitat ratele, dobânzile și comisioanele aferente creditului accesat de la Eximbank încă din luna noiembrie a anului trecut.
În calitate de garant, Guvernul, prin Ministerul Finanțelor, spune că a achitat la zi ratele și dobânzile neplătite de Blue Air, totalul plăților și altor garanții emise ridicându-se până la începutul lunii octombrie la peste 140 milioane lei, potrivit cursdeguvernare.