Dar, chiar dacă vom vedea o cădere masivă în acest an, concentrațiile de CO2 din atmosferă care încălzesc planeta nu se vor stabiliza până când lumea nu va ajunge la zero emisii.
De la gripa spaniolă, care a ucis milioane de oameni în urmă cu peste 100 de ani, expansiunea globală a emisiilor de CO2 a crescut masiv, relatează BBC, citat de Mediafax.
În timp ce sursele de energie convențională au transformat lumea, emisiile de carbon au crescut temperaturile globale cu puțin peste un grad Celsius de la mijlocul anilor 1850 și ar putea crește cu 3-4 grade până la sfârșitul acestui secol, dacă nivelul de CO2 nu este redus.
Criza financiară din 2008-2009 a redus emisiile doar cu aproximativ 450 de milioane de tone, valoare mult mai redusă decât scăderea CO2 din perioada următoare celui de-al doilea război mondial, de aproximativ 800 de milioane de tone.
De asemenea, valoarea este mai mică decât cea din perioada recesiunii globale de la începutul anilor '80, care a urmat crizei petrolului de la sfârșitul anilor '70.
Agenția Internațională pentru Energie a spus că lumea va folosi cu 6% mai puțină energie în acest an - echivalentul consumului din India. O serie de analize diferite arată că emisiile din acest an vor scădea cu 4-8%, undeva între 2 și 3 miliarde de tone de gaze, valoare de 6 - 10 ori mai mare decât la ultima recesiune globală.
După ce China și-a oprit economia ca răspuns la virus, consumul de cărbune a scăzut brusc la început, deși acum revine, iar așteptarea analiștilor energetici este că producția din acest an va scădea cu puțin peste 1%.
Cercetătorii spun că emisiile de CO2 sunt afectate în prezent, în cea mai mare măsură, de reducerea transportului rutier.
„În recesiunea din 2009, cererea medie de petrol a scăzut cu 1,3 milioane de barili pe zi față de 2008. Iar acum 2020 este cu 10 milioane de barili pe zi mai mică decât în 2019”, a declarat Erik Holm Reiso, de la Rystad Energy, o firmă de cercetare independentă. „Este un ciclu mult mai sever”.
În mod similar, călătoriile aeriene au scăzut enorm. În Europa, numărul zborurilor este în scădere cu aproximativ 90%, în timp ce în SUA reducerea a fost mai lentă, cu aproximativ jumătate din numărul de avioane decolate față de anul trecut.
Totuși, la nivel global, cererea de combustibil pentru aviație a scăzut cu 65% în aprilie față de anul trecut.
O mare parte din CO2 din New York provine din emisiile legate de încălzirea clădirilor. Dar emisiile semnificative provin din centralele cu combustibil fosil bazate în limitele orașului. Mașinile ocupă o proporție mult mai mică din consumul total de energie.