Un elicopter Sikorsky S-76B care-l transporta pe superstarul NBA, fiica sa de 13 ani, Gianna, alți șase pasageri și pilotul Ara Zobayan s-au prăbușit în orașul Calabasas din California, la aproximativ 48 de kilometri nord-vest de Los Angeles, la 26 ianuarie anul trecut.
Printre ceilalți pasageri care au decedat se numără antrenorul de baseball al Orange Coast College, John Altobelli, soția sa, Keri și fiica lor Alyssa, Christina Mauser, care l-a ajutat pe Bryant să antreneze echipa de baschet a fiicei sale, Sarah Chester și fiica ei, Payton.
Zobayan, care avea zece ani de experiență de zbor în zona respectivă, cunoscând geografia locului, ar fi încercat să urce brusc pe un munte, printre nori, apoi s-a oprit în aer și elicopterul a plonjat spre coastă, a constatat raportul NTSB.
Nu există semne inițiale de avarie mecanică la elicopter, iar un oficial al NTSB a adăugat că pilotul ar fi fost presat să plece în călătorie, în ciuda condițiilor meteorologice nefavorabile.
NTSB a precizat că pilotul a pierdut vizibilitatea din cauza norilor, existând „distrageri operaționale de la sarcina sa principală de monitorizare a instrumentelor de zbor”, ceea ce se numește „dezorientare spațială”.
„Discrepanțele și accelerarea rezultate au dat pilotului o iluzie grafică sumativă, în care pilotul percepe incorect că elicopterul urcă atunci când cobora", a raportat NTSB.
„Elicopterul a continuat în această debusolare, iar pilotul fie nu citea instrumentele de zbor, fie avea dificultăți în interpretarea acestora din cauza iluziilor vestibulare convingătoare, rezultatul fiind că nu a recuperat elicopterul", concluzionează documentul.
Agenția independentă de anchetă a Guvernului a mai menționat că au existat 184 de accidente mortale provocate de dezorientarea spațială, dintre care 20 au implicat elicoptere.
Vaduva lui Bryant a dat vina pe pilot de la început, în timp ce familiile celorlalte victime au acuzat compania care operează elicopterul.