Formula 1 aniversează 75 de ani în 2025. Dacă, în 1950, primul campionat de F1 a fost câștigat de Giuseppe „Nino” Farina, la volanul unei Alfetta (Alfa Romeo 158/159), una dintre cele mai de succes mașini de curse din toate timpurile (a câștigat 47 din cele 54 de curse în care a luat startul), după o luptă fără menajamente cu și mai celebrul său coechipier Juan Manuel Fangio, care, între 1950 și 1958 și-a trecut în palmares cinci titluri de F1, un record ce a rezistat 46 de ani, și este încă singurul pilot din istoria F1 care a devenit campion mondial cu patru echipe diferite (Alfa Romeo - 1951, Maserati - 1954 și 1957, Mercedes-Benz – 1954 și 1955, Ferrari - 1956), sezonul F1 2025 se anunță palpitant ca în vremurile bune, având în vedere evoluțiile rivalilor campionului en titre Max Verstappen din cea de-a doua jumătate a F1 2024 și transferurile de piloți din pauza de iarnă.
Calendarul F1 de astăzi diferă foarte mult de cel din primul an al campionatului mondial, dar pe patru circuite folosite în 1950 încă se aleargă, chiar dacă, evident, de-a lungul anilor au fost făcute numeroase schimbări în materie de siguranță și modificări ale configurației pistei: Monaco, Monza, Silverstone și Spa.
GIUSEPPE NINO FARINA F1 1950 Giuseppe „Nino” Farina pe 13 mai 1950, în primul Mare Premiu de F1 al Marii Britanii, desfășurat la Silverstone. Alfa-ul său l-a purtat spre prima sa victorie. Pe 2 și 3 s-au clasar Luigi Fagioli și Reg Parnell, tot pe Alfa Romeo
Primul campionat de F1 a avut șapte curse. Șase au avut loc în Europa și una în SUA, Indianapolis 500, dar pe care majoritatea piloților obișnuiți au sărit-o. Erau înscrise nu mai puțin de 30 de echipe, din care patru „de fabrică” (Alfa Romeo, Ferrari, Maserati și Talbot-Lago) și 26 private.
MICHAEL SCHUMACHER F1 2003 - Michael Schumacher, triumfător în MP de F1 al Spaniei din 2003
„Nino” Farina a câștigat trei curse și a stabilit trei „Fastes laps”, Fangio a câștigat și el trei curse și a stabilit trei „Fastes laps”, dar italianul a punctat în plus cu un loc patru în Belgia și a câștigat astfel primul titlu din istoria F1. Treptat, „Marele Circ” s-a extins pe noi circuite europene, apoi în Argentina, Asia, Australia și Orientul Mijlociu și chiar și în Africa.
SIR JACKIE STEWART F1 1969 - Sir Jackie Stewart, la volanul unui monopost de F1 Matra în 1969
În F1 2025 iau startul 10 echipe și sunt programate 24 de etape, care includ și șase curse de tip „Sprint”, în 21 de țări, de pe cinci continente.
Startul în noul sezon se dă pe 16 martie la Melbourne, în Australia.

Cel mai tânăr pilot are 18 ani, cel mai bătrân, 43
Comparativ cu 2024, grila din 2025 arată foarte diferit, doar două echipe începând sezonul așa cum l-au încheiat pe cel precedent.
Pe grilă sunt cinci debutanți, în timp ce unele nume mari au schimbat culorile. Vestea principală este că Lewis Hamilton a plecat de la Mercedes la Ferrari, în timp ce Carlos Sainz este acum la Williams.
Nico Hulkenberg a părăsit Haas pentru a se alătura Sauber înainte de sosirea Audi în 2026 și are un nou coechipier, pe debutantul Gabriel Bortoleto.
Un alt debutant este Oliver Bearman, la Haas, iar Kimi Antonelli i-a luat locul lui Hamilton la Mercedes. Jack Doohan este la Alpine, iar Esteban Ocon s-a alăturat lui Bearman la Haas.
Isack Hadjar s-a alăturat echipei Racing Bulls de la academia Red Bull, după ce Liam Lawson a făcut trecerea la Red Bull în locul lui Sergio Perez.
Cel mai tânăr pilot de pe grilă în 2025 este debutantul Mercedes Andrea Kimi Antonelli, care s-a născut pe 25 august, la 18 ani fiind unul dintre cei mai tineri piloți de Formula 1. Următorul cel mai tânăr pilot este Oliver Bearman, născut pe 8 mai 2005. Cel mai bătrân pilot de pe grilă este dublul campion mondial Fernando Alonso – 43 de ani.
Principalele schimbări de regulament în F1 2025
Cea mai notabilă schimbare este eliminarea punctului bonus pentru cel mai rapid tur care a fost în vigoare începând din 2019.
La o întâlnire a Consiliului Mondial al Sporturilor cu Motor din octombrie, punctul a fost eliminat, ceea ce înseamnă că maximul pe care un pilot îl poate obține într-un weekend normal este de 25.
O altă schimbare este creșterea numărului de participări ale piloților juniori la patru, dublarea numărului începând din 2024. FIA consideră că un pilot tânăr (unul cu două sau mai puține mari premii la activ) trebuie să participe la o sesiune, în timp ce pilotul principal nu participă.
Tot în ceea ce îi privește pe piloți, greutatea minimă admisă a fost mărită de la 80 kg la 82 kg, iar greutatea minimă totală a mașinii fără combustibil a crescut de la 798 kg la 800 kg.
O altă schimbare este introducerea unui kit de răcire pentru piloți în condițiile în care cursa se desfășoară în condiții de căldură extremă. Atunci când sunt prognozate temperaturi de peste 30,5°C, va fi declarat „Pericol de căldură”, iar echipele vor fi obligate să echipeze piloții cu sistemele lor de răcire.
Ca urmare, greutatea minimă va crește cu 5 kg. O ușoară modificare se referă la aripa spate a monoposturilor, și constă în schimbarea spațiului pentru DRS de la 10-15 milimetri la 9,4-13 milimetri.
După ce echipa McLaren a fost luată la ochi sezonul trecut din cauza unui artificiu la aripa DRS, FIA a impus ca în 2025 aceasta să aibă doar două poziții, complet deschisă sau complet închisă. Testarea mașinilor înaintea începerii sezonului a fost limitată la 20 de zile, iar piloții activi nu vor avea voie să testeze mai mult de 1.000 km repartizați pe parcursul a patru zile.
Testele pre-sezon vor avea loc pe circuitul din Bahrain, în zilele de 26, 27 și 28 februarie.
Un sezon palpitant ca în vremurile bune?
Când a început sezonul 2024, Max Verstappen și Red Bull păreau să se afle într-o formă dominantă. Dar, pe măsură ce campionatul a avansat, a devenit clar că rivalii lor vor reprezenta o amenințare din ce în ce mai puternică.
Și au reușit. Cu șapte piloți diferiți care au obținut victorii pe parcursul sezonului, în timp ce lupta pentru titlul constructorilor s-a dus până la capăt, în Abu Dhabi, un duel în care McLaren a învins Ferrari cu doar 14 puncte.
Prin urmare, F1 2025 anunță o luptă strânsă în fruntea plutonului. După ce a câștigat primul său campionat al constructorilor din 1998, McLaren va dori nu numai să continue, ci și să învețe din greșelile din sezonul trecut pentru a deveni și mai puternică.
Lando Norris ia startul în noul sezon cu un nivel sporit de încredere după ce a devenit cel mai apropiat rival al lui Verstappen pentru titlul piloților în 2024, britanicul fiind acum sigur că are ceea ce este necesar pentru a lupta în frunte.
Ferrari, în același timp, s-a bucurat anul trecut de unul dintre cele mai bune sezoane din ultima vreme și va încerca să pluseze, mai ales că a făcut și „transferul anului”, încredințăndu-i unul dintre volane septuplului campion mondial Lewis Hamilton.
Iar Red Bull va dori, fără îndoială, să își revină după ce a căzut de pe primul pe al treilea loc în campionatul constructorilor din 2024. Luând în considerare provocarea suplimentară reprezentată de Mercedes, se anunță dueluri interesante între mai multe echipe. În principiu, Max Verstappen și Lando Norris sunt principalii favoriți la titlul F1 2025, urmați de Charles Leclerc. Iar Lewis Hamilton și Oscar Piastri completează „Top 5”.