Prima tema dezbatută se referă la Sistemul de Garanție – Returnare (SGR) – cel mai nou proiect național, care își propune să colecteze o parte dintre ambalajele de băuturi, prin introducerea reținerii unei garanții de 50 bani la cumpararea de bauturi marcate cu însemnul SGR.
Vom discuta cu decidenții pentru implementarea proiectului, atât din partea Statului, cât și din partea mediului privat, despre stadiul implementării sistemului, despre cât de pregătiți sunt comercianții și care sunt problemele de care se lovesc pentru a se conforma la noile reguli de colectare a ambalajelor de la clienți.
Află totul despre la Newsweek Retail Summit 2023
Care sunt costurile pentru micii și marii comercianți? Cât sunt de pregătiți să colecteze ambalajele, firmele din mediul rural versus urban? Cum pot proceda micii comercianții, cum se vor implica autoritățile publice locale? Este realist termenul 30 noiembrie 2023 la care va începe să funcționeze SGR?
Acestea sunt doar câteva întrebări la care invitații noștri vor răspunde.
Cea de-a doua tema a evenimentului vizează inovația și eficientizarea în retail. Vom discuta despre noi experiențe pe care comercianții le oferă clienților pentru a-i atrage către shopping online sau către magazinele fizice sau cum combină cele două canale de vânzare.
Proiectele de regenerare urbană prind tot mai mult teren, iar atragerea clienților către diverse centre comerciale presupune regândirea întregului sistem de nevoi pentru o întreagă comunitate.
De asemenea, invitații vor răspunde și la întrebări precum: Cum arată shoppingul în 2023? Se modifică comportamentele de consum? Care vor fi trendurile pentru anii viitori?
Evenimentul este moderat de Sabin Orcan, Director Newsweek România și este transmis LIVE TEXT:
Agenda Newsweek Retail Summit 2023
Sabin Orcan, director general Newsweek România:
Bine ați venit, vă mulțumesc pentru că ați acceptat invitația noastră.
Înainte de a discuta despre Sistemul de Garanție-Returnare, o să profit de prezența dvs. aici ca să lămurim puțin povestea caselor self pay, o poveste care se rostogolește în ultimele zile pe rețelele de socializare.
Și care a fost preluată din zbor și de politicieni. Care au sărit imediat să propună ce altceva decât o nouă taxă pentru comercianții care folosesc un astfel de sistem.
Două întrebări se impun aici. Prima este dacă asta duce la disponibilizarea forței de muncă, a foștilor casieri. A doua este cum se vor adapta clienții mai în vârstă, cei care nu sunt obișnuiți să folosească nici un touch screen și nici măcar cardul.
Mario Crețu, Corporate Affairs Director, Carrefour România:
- interesul nostru este să punem la dispoziția clienților toate modalitățile de a cumpăra produse.
- clienții Carrefour vor avea posibilitatea să utilizeze toate modalitățile de scanare a produselor.
- nu comentez modul în care unii sau alții au interpretat acest subiect, care ține de alegerea fiecăruia.
Maria Maxim, Președinte Asociația Retailerilor pentru Mediu:
- feedbackul de la clienți în legătură cu casele self pay nu a fost negativ.
- scopul este de a asigura o experiență de plată alternativă astfel încât clientul să aibă o experiență cât mai frumoasă în magazin. Aceste case self pay nu înlocuiesc actualele metode de plată.
PANEL 1 - Sistemul de garanție-returnare, cel mai mare proiect de reciclare
➜ Stadiul înrolării comercianților, importatorilor și producătorilor pe platforma returosgr.ro
➜ Când și cum va funcționa acest sistem?
➜ Care sunt costurile pentru micii și marii comercianți? Cât sunt de pregătiți să colecteze ambalajele, firmele din mediul rural versus urban?
Alice Nichita, Președinte Asociația Națională pentru Băuturi Răcoritoare:
- termenul legal de înscriere a fost 28 februarie. Au fost doar șase săptămâni în care se putea face înregistrarea. Se mai pot înregistra și în continuare.
- există și un call center care pot îndruma agenții economici.
- în luna martie va continua aceste demers.
- peste 57.000 de conturi create și 27.000 de înregistrări finalizate. Înregistrarea se face în trei pași. Nu este suficient doar să-ți creezi un cont pe platformă.
Cosmin Teodoru, Director, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor:
- de la 1 decembrie 2023 nu va mai trebui să existe la raft niciun produs neînregistrat.
Maria Maxim, Președinte Asociația Retailerilor pentru Mediu:
- după înregistrarea în sistem fiecare comerciant va încheia un contract cu platforma Returo.
- retailerii mari își vor organiza propriile puncte de returnare.
- ceilalți au obligația de a-și organiza pe o rază de 150 m un punct de returnare.
- punctul de returnare implică un efort deosebit mai ales pentru retailerii mari care au foarte multe magazine.
- noi am încercat să facem funcționale punctele de returnare să fie gata până pe 30 noiembrie.
- e important cum se va stabili modul de colectare.
- comercianții mici se pot asocia pentru a crea punctele de returnare.
- în relația cu consumatorul sunt multe lucruri de făcut. Nu poți avea ambalaje cu logo-ul Returo înainte de 30 noiembrie. E o perioadă de tranziție de 1 an în care comercianții pot pune în vânzare produse din stoc fără logo.
Mario Crețu, Corporate Affairs Director, Carrefour România:
- miza noastră este să informăm clienții că vor putea veni cu aceste ambalaje cu garanție pe care o pot încasa.
- ne pregătim intens pentru a respecta termenul de 30 noiembrie. Vom avea aproape toată infrastructura pusă la punct. Va trebui să instalăm câteva mii de automate.
- oamenii sunt tot mai interesați de mediu.
- decizia de cumpărare se ia și în funcție de cât de implicat ești în zona de mediu.
- e primul parteneriat public- privat care se face în România.
- este un proiect civic.
Dorin Mihai, General Manager, Tomra Collection Romania:
- ne bucurăm că putem contribui la construcția infrastructurii de colectare.
- echipamentele Tomra instalate deja pot colecta cel puțin 40% din ambalajele ce reprezintă ținta în primul an.
- putem ridica rata de colectare la 60%, adică 2,36 de miliarde de ambalaje.
- doar Tomra a instalat circa 1.400 de isntalați.
- se poate ajunge la 3.000 până la sfârșitul anului.
- există soluții și pentru instalarea unor puncte de colectare comune.
- clienții primesc vouchere pe ambalajele returnate. Voucherul poate fi folosit în magazinul care deține echipamentul de colectare.
Cosmin Teodoru, Director, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor:
- acest sistem de garanție- returnare pune accentul pe cetățean.
- oricât ne-am strădui noi, dacă cetățeanul nu constientizează nevoia de a returna, programul nu funcționeză.
- producătorul ar trebui să se asigure că aceste costuri de operare a sistemului nu se vor regăsi în costul produselor, pentru a nu avea o reacție negativă a cetățeanului.
Maria Maxim, Președinte Asociația Retailerilor pentru Mediu:
- punctul de returnare este la punctul de lucru al comerciantului.
- apoi Returo va prelua ambalajele de la comercianți.
- ne dorim o cât mai mare precizie în frecvența preluării.
- lucrurile operaționale sunt în derulare. Se vor face estimări de volume care pot fi recuperate.
Mario Crețu, Corporate Affairs Director, Carrefour România:
- noi suntem prima țară din estul Europei care implementăm acest sistem.
- ne comparăm cu Germania. Aici au fost probleme cu fraudele, s-au falsificat etichete, au fost ambalaje aduse din alte țări și s-a încercat valorificarea lor.
- odată ce sistemul va deveni profitabilă, apetitul pentru fraudă va scădea.
- cu cât gradul de automatizare este mai mare cu atât controlul pe ambalaje va fi mai mare.
- nu putem exclude, în zone izolate, colectarea manuală.
Cosmin Teodoru, Director, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor:
- micii comercianți vor putea apela la varianta manuală de colectare.
- magazinele mici vor putea să colecteze ambalajele și vor fi preluate de Returo.
Dorin Mihai, General Manager, Tomra Collection Romania:
- costul tehnologiei a crescut.
- echipamentele vor pleca la 10.000 de euro.
- se poate ajunge la câteva zeci de mii de euro.
Maria Maxim, Președinte Asociația Retailerilor pentru Mediu:
- va fi transparență în activitatea de reciclare.
- Returo este o societate care trebuie să scoată profit, iar piața reciclării trebuie să fie concurențială.
- nu operăm cu noțiunea de exclusivitate.
- banii obținuți de Returo vor fi reinvestiți în dezvoltarea platformei.
Cosmin Teodoru, Director, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor:
- sistemul va funcționa, vor fi respectate termenele. Am crezut în acest proiect din 2018, trebuia aplicat mai devreme, dar am ajuns într-un punct în care nu mai putem da înapoi.
Mario Crețu, Corporate Affairs Director, Carrefour România:
- nu mai este un proiect. Este o realitate, avem o legislație pe care trebuie s-o respectăm, avem investiții în infrastructură. Lucrurile vor funcționa.
Alice Nichita, Președinte Asociația Națională pentru Băuturi Răcoritoare:
- ne dorim ca acest sistem să funcționeze, să fim exemplu și pentru alte țări.
- acesta este viitorul pentru mediul din România.
PANEL 2 - Inovația și eficientizarea în retail
➜ Cum se vor face cumpărături în viitor? Care sunt tendințele și soluțiile retailerilor?
➜ Soluții pentru creșterea traficului și vânzarilor în magazine - competiția cu vanzările din online
➜ Sustenabilitate și modalități de atragere a producătorilor români în lanțul de furnizori
Sebastian Mahu, Head Of Asset Management, IULIUS:
- anul trecut, în martie, eram în plină pandemie, accesul se făcea cu certificatul verde.
- primele 3 luni din 2023 au o dinamică extraordinară. Creștere de 30- 40%.
- oamenii sunt mult mai confortabil cu mediul online, cu zona de delivery.
- zona de foodcourt este cu 50% mai puternică decât înainte de pandemie. a revenit vânzarea fizică, dar s-a menținut componenta online.
Andreea Zanfir, Head of Consumer Insights, Starcom România:
- în 2022, 9 din 10 români din mediul urban au făcut cumpărături direct din magazine. Este un canal de achiziție greu de înlocuit.
- mediul online este complementar mediului tradițional.
- din 2020 a început să crească, în special printre familiile tinere. E mai ușor pentru tineri pentru că sunt mai digitalizați.
- pentru familiile mai mature pandemia a venit cu un șoc tehnologic, nu au avut de ales și au trebuit să se digitalizeze.
Matius Ichim, arhitect retail:
- spațiul fizic a devenit mult mai deschis la virtual, va fi prezentă și realitatea augmentată.
- magazinele vor avea smart mirrors, clienții vor avea contact direct cu produse, stocuri etc.
Sebastian Mahu, Head Of Asset Management, IULIUS:
- vrem să dezvoltăm în viitor doar proiecte de regenerare urbană.
- proiectele de centre comerciale au evoluat de la focus pe shopping la un alt focus.
- oamenii nu mai vor ca shoppingul să fie obiectivul principal.
- oamenii nu mai gândesc în materie de bani, ci de timp.
- vrem să revigorăm comunități. Ne gândim ce vrem să facem pentru o anumită comunitate.
- ultimul proiect este în Cluj, unde am cumpărat o fostă fabrică, Carbochim, pe care am mutat-o într-o hală retehnologizată de la zero, nu am închis fabrica.
Ionuț Nache, consultant retail:
- marile lanțuri de retail au niște principii de guvernanță, pe care le cer apoi partenerilor lor (impactul unei afaceri asupra mediului, asupra societății etc.)
Andreea Zanfir, Head of Consumer Insights, Starcom România:
- sustenabilitatea, grija pentru mediu devine tot mai atrăgătoare pentru consumatorul român, cel puțin la nivel declarativ.
- nu știu dacă e un criteriu de cumpărare, dar e un criteriu după care mărcile își construiesc imaginea.
Evenimentul va fi transmis în direct pe newsweek.ro (site aflat Top 10 cele mai citite site-uri de Știri și Analize în clasamentul publicat de SATI, cu un trafic de peste 2,6 milioane de cititori unici pe lună) și pe pagina de Facebook a Newsweek România (67.000 de urmăritori și un impact lunar al postărilor de 5 milioane persoane).