Cum a ajuns ministrul PSD Câciu să dea un „ajutor de stat” pentru OMV

DE Octavia Constantinescu | Actualizat: 13.01.2023 - 14:43
Adrian Câciu, ministrul de Finanțe- Foto: INQUAM PHOTOS/ Octav Ganea
Adrian Câciu, ministrul de Finanțe- Foto: INQUAM PHOTOS/ Octav Ganea

Un specialist în economie a decriptat pentru Newsweek România, sub protecția anonimatului, situația care a dus la refuzul OMV Petrom de a plăti taxa de solidaritate.

SHARE

Vă prezentăm analiza integrală a acestuia:

„OMV-Petrom a scăpat ca prin urechile acului de aplicarea unei taxe pe profitul imens realizat în 2022, ca urmare a creșterii generalizate a prețurilor la aproape orice produs energetic.

Ordonanța ce stabilește care sunt companiile din România ce vor plăti taxa de solidaritate a fost făcută în așa fel, încât OMV-Petrom să nu fie deranjată în vreun fel.

Se taxează companiile care au un procent de cel puțin 75% din activitate în industria extractivă (petrol, gaz ori cărbune) și în subramura fabricării produselor obținute din rafinarea petrolului. Practic, definiția activității OMV-Petrom, la o primă vedere; însă, departe de adevăr, la o privire în registrele companiei.

Faptul că mai există unele taxe diminuate, un regim fiscal este mai prietenos pentru unii sau niscaiva facilități care se nimeresc pe profilul cui trebuie – astea sunt niște artificii fiscale care doar rotunjesc veniturile unei companii. Este flagrantă profilarea pe restul competitorilor din piață, dar cu omiterea voită a celei mai mari companii din domeniu.

Citește și: OMV nu plătește taxa de solidaritate în România. O achită, în schimb, pe cea din Austria

Având în vedere gabaritul OMV-Petrom, cota de piață pe care o are și dimensiunea profitului suplimentar realizat în 2022, eludarea contribuției de 60% din acest profit excesiv este un fel de ajutor de stat pe care ministrul PSD Adrian Câciu îl acordă. Perfect legal! Practic, este o faultare gravă a mediului concurențial din România, în care cea mai mare companie are parte de cea mai mare promoție.

Citește și: FOTO În București, „șmecheria” în trafic n-are vârstă: Mercedes pe contrasens, la Romană, în 1943

În secundar, OMV este taxată, la ea acasă, cu 150 milioane euro, plătind la bugetul statului austriac aceeași taxă creată de Comisia Europeană. Totul este conform unui act normativ făcut de ministrul austriac al Finanțelor, bazându-se pe Regulamentul european, dar adaptându-l pentru legislația internă, astfel încât să poată taxa pe toată lumea.

Ministrul român de Finanțe, pesedistul Adrian Câciu, a adaptat Regulamentul european în așa fel încât OMV să scape.”

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te