Cum sunt furați românii la gramaj în supermarketuri? Metoda se pedepsește cu amendă de 3.000 euro

DE Alex Darvari | Actualizat: 09.05.2024 - 14:03
Cum sunt furați românii la gramaj în supermarketuri? Metoda se pedepsește cu amendă de 3.000 euro - Foto: Freepik (Imagine cu caracter ilustrativ)
Cum sunt furați românii la gramaj în supermarketuri? Metoda se pedepsește cu amendă de 3.000 euro - Foto: Freepik (Imagine cu caracter ilustrativ)

Cum sunt furați românii la gramaj în supermarketuri? ne-a arătat chiar premierul României Metoda se pedepsește cu amendă de 3.000 euro, dar - din păcate - nu în România, ci în Ungaria.

SHARE

Premieurl Ciolacu a anunțat că românii sunt furați în supermraket de producătorii care au micșorat gramajul produselor, dar au păstrat același preț.

Cum sunt furați românii la gramaj în supermarketuri? Metoda se pedepsește cu amendă de 3.000 euro

Ciolacu spune că va interveni pentru stoparea acestor practici. 

"Unii comercianţi au scăzut gramajul la produse, dar au lăsat preţurile la fel de mari. Consider că aceasta este o formă de înşelăciune împotriva consumatorilor! Este de fapt o scumpire 'camuflată', nejustificată economic, sub un ambalaj foarte asemănător.

Cer tuturor autorităţilor de control din România să intervină urgent! Iar în paralel, să pregătim o reglementare, pe modelul francez: producătorii să fie obligaţi să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul, dacă preţul produsului a rămas neschimbat. Şi, evident, sancţiuni dure pentru nerespectarea acestei obligaţii", a precizat Ciolacu.

Deocamdată autoritățile de control nu au anunțat nicio măsură. Asta, deși aceatsă metodă de furt este brevetată și cunoscută în Occident.

Ungaria  aluat deja măsuri

„Cei mai mulți dintre noi s-au confruntat probabil cu situația în care au cumpărat ciocolata preferată de la magazinul alimentar, dar au fost surprinși să descopere, când au deschis-o acasă, că dimensiunea și greutatea ciocolatei a scăzut, în timp ce ambalajul și prețul au rămas neschimbate.

Acest fenomen se numește contracție (shrinkflation), care poate apărea nu numai în cazul ciocolatei, ci și al oricărui produs preambalat.

Pentru a reduce sau a preveni acest fenomen, guvernul maghiar a adoptat Decretul guvernamental nr. 1/2024. (I. 9.), care va intra în vigoare la 1 februarie 2024. Decretul impune obligații atât pentru comercianții cu amănuntul, cât și pentru producători.

În cazul în care un anumit produs, definit ca fiind orice articol preambalat introdus pe piața cu amănuntul și vândut uniform de către comerciantul cu amănuntul în una sau mai multe categorii de dimensiuni, este introdus pe piață cu o greutate sau un volum redus în mod semnificativ în comparație cu produsul fabricat de producător între 1 ianuarie 2020 și 1 iulie 2023, comerciantul cu amănuntul este obligat să publice anunțuri informative care să indice schimbarea ambalajului pentru produsul respectiv. Această obligație se extinde pentru o perioadă de două luni de la începerea distribuției produsului.

Citește și: O prăjitură, retrasă dintr-un supermarket. S-au găsit bucăți de plastic. Cum iei banii înapoi | Newsweek Romania

Decretul trebuie aplicat și în cazurile în care produsul afectat a fost introdus pe piață între 1 iulie 2023 și 1 februarie 2024, iar comerciantul cu amănuntul continuă să vândă produsul. În cazul în care comerciantul cu amănuntul a început să vândă produsul între 1 iulie 2023 și 29 februarie 2024 și continuă să vândă produsul, obligația de a informa consumatorii trebuie îndeplinită începând cu 1 martie 2024.

Citește și: Se închide un mare lanț de supermarket din România. De când nu mai poți comanda nici online?

În cazul în care părțile implicate nu își îndeplinesc obligațiile de informare, acestea pot fi sancționate cu o amendă pentru protecția consumatorilor în valoare de 1 milion HUF (aproximativ 2 580 EUR) pentru fiecare produs.

Sursa AICI

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te