Primul proiect al Daimler a fost o colaborare cu Uzina Mecanică din Cugir, în cadrul unui contract de livrare de roți dințate și axe pentru cutii de viteze. Subsidiara Daimler - Star Assembly - a fost fondată în 2013. Începând cu anul 2016, la Sebeș sunt asamblate cutii de viteză de ultimă generaţie în 9 trepte, 9G-Tronic, urmare a unei investiţii de peste 300 milioane de euro şi care a creat peste 500 de noi locuri de muncă.
În 2017, a fost inaugurată la Sebeş o nouă unitate de producţie destinată recondiţionării de cutii de viteze automate şi sisteme electrohidraulice de control, a explicat pentru Newsweek România Falk Pruscha, CEO
Star Transmission & Star Assembly.
Piața muncii, decisivă
Cum a ajuns Daimler la Sebeș? „Orice locaţie care urmează a fi analizată în vederea extinderii presupune de fiecare dată un mix de factori consideraţi esențiali în orice decizie strategică, precum disponibilitatea zonei şi condiţiile locale oferite de către aceasta, infrastructura, resursele, calificarea angajaţilor, calitatea vieţii, contextul socio-economic şi, bineînţeles, suportul autorităţilor publice.
Falk Pruscha, CEO al Star Transmission & Star Assembly, subsidiară a companiei Daimler
În ceea ce priveşte oraşul Sebeş, accesul la autostradă, conexiunea cu sediul din Cugir şi proximitatea locaţiei faţă de Aeroportul Internaţional Sibiu care se află la 40 de minute, respectiv 90 minute zbor până la Stuttgart, au constituit cu siguranţă un avantaj“, a precizat Falk Pruscha.
Factorul stabilitate politică
Producția în România trebuie să îndeplinească exigențele de calitate identice cu cele din fabricile germane ale Concernului. Spre exemplu, unităţile de producţie de transmisii din Stuttgart rămân coloana vertebrală a producţiei Mercedes-Benz de cutii de viteză automate, dar funcţionează împreună cu filiala din Sebeş, care şi-a dobândit statutul de centru de competenţe.
„În alegerea destinațiilor de producție, decizia e, în primul rând, influențată de o piaţă a muncii unde există cunoştinţele tehnice şi experienţa necesare. Existenţa conexiunilor de transport şi o infrastructură favorabilă sunt, de asemenea, importante. Calitate, eficienţă, flexibilitate şi posibilitate de extindere şi cooperarea cu autorităţile au fost, de asemenea, factori decisivi în alegerea locațiilor. În general, stabilitatea politică şi economică pe termen lung este favorabilă, precum şi un mediu de business previzibil. Suma tuturor acestora reprezintă în final factorul decisiv”, explică Falk Pruscha, CEO Star Transmission & Star Assembly.
Cursuri profesionale de pregătire
Criza de pe piața forței de muncă este contracarată prin training-uri specifice în filialele din România, precum și în locaţiile Mercedes-Benz în Germania. Din 2013, grupul Daimler, alături de autoritățile din Alba Iulia, a pus bazele Şcolii Profesionale Duale Germane din Alba Iulia. Printre profesiile tehnice pe care le pot deprinde tinerii regăsim: electromecanic maşini şi instalaţii industriale şi operator CNC.
„Administrăm cu succes un centru de formare profesională atât la Cugir, cât şi la Sebeş, unde studenţii au posibilitatea să pună în practică aspectele teoretice pe care le învaţă în şcoală. La absolvirea celor 3 ani de pregătire, elevii pot să aplice pentru un post în Star Transmission sau Star Assembly. În luna martie a acestui an, am sărbătorit prima generaţie de absolvenţi ai Programului de Formare a Maiştrilor, proces intern de calificare destinat angajaţilor care îşi doresc o carieră în leadership. Timp de un an şi jumătate, aceștia au asistat zilnic la cursuri conform programei şcolare naţionale, avizate de către Ministerul Educaţiei, dar şi training-uri specifice postului respectiv“, a precizat reprezentatul Daimler.
Star Assembly Sebeș în cifre
Investiții - 620.139.485 lei
Cifră de afaceri - 7.328.061.605 lei
Număr de angajați - 1899
*Cifrele sunt aferente anului 2017
Citește dosarul complet despre miracolul economic din inima Transilvaniei:
Cum a devenit un orășel din Ardeal polul de business al României
Orașul fără asistați social și cu investiții de 2 miliarde de euro
Ciserom, cum să te reorientezi după ce ai pierdut piața sovietică
Elis Pavaje: „Construim mai repede decât obținem autorizațiile“