Hidrogenul e viitorul, poate înlocui gazul. Siemens a pornit prima turbină industrială pe H2 „curat”

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 19.10.2023 - 11:34
Hidrogenul e viitorul, poate înlocui gazul. Siemens a pornit prima turbină industrială pe H2 „curat” - Foto: Siemens
Hidrogenul e viitorul, poate înlocui gazul. Siemens a pornit prima turbină industrială pe H2 „curat” - Foto: Siemens
BMW pariază pe vehiculele pe hidrogen ca alternativă la mașinile electrice „clasice” - Foto: BMW
BMW pariază pe vehiculele pe hidrogen ca alternativă la mașinile electrice „clasice” - Foto: BMW
BMW pariază pe vehiculele pe hidrogen ca alternativă la mașinile electrice „clasice” - Foto: BMW
BMW pariază pe vehiculele pe hidrogen ca alternativă la mașinile electrice „clasice” - Foto: BMW
Hidrogenul e viitorul, poate înlocui gazul. Siemens a pornit prima turbină industrială pe H2 „curat” - Foto: Siemens
Hidrogenul e viitorul, poate înlocui gazul. Siemens a pornit prima turbină industrială pe H2 „curat” - Foto: Siemens

Hidrogenul e viitorul, poate înlocui gazul. Siemens Energy a anunţat că a pornit prima turbină industrială din lume alimentată 100% cu hidrogen, în loc de gaz natural. Cum hidrogenul utilizat a fost obținut din surse regenerabile, emisiile poluante sunt zero.

SHARE

Instalat la fabrica Smurfit Kappa, lider mondial în domeniul ambalajelor din hârtie, din Saillat-sur-Vienne, în Franța, proiectul HYFLEXPOWER realizat de Siemens Energy constă în producerea, stocarea și reelectrificarea hidrogenului 100% regenerabil.

Hidrogenul este produs de un electrolizator de 1 MW la fața locului, fiind apoi stocat într-un rezervor de aproape o tonă și utilizat pentru a alimenta o turbină industrială cu gaz Siemens Energy SGT-400.

Proiectul HYFLEXPOWER demonstrează, astfel, că hidrogenul poate fi utilizat ca mijloc flexibil de stocare a energiei și că este posibil să se transforme o turbină electrică existentă, alimentată cu gaz, pentru a funcționa cu hidrogen regenerabil.

Prin urmare, hidrogenul poate deveni un motor real pentru accelerarea decarbonizării celor mai mari consumatoare de energie din industriile cu cea mai mare intensitate energetică.

Citește și: Doi coloși auto arată că vehiculele pe hidrogen sunt o alternativă la mașinile electrice „clasice”

„Cunoștințele și experiența acumulate în cadrul proiectului Hyflexpower, în care am instalat prima turbină cu gaz care funcționează 100% cu hidrogen, ne vor ajuta să continuăm să dezvoltăm întreaga noastră flotă de turbine cu gaz pentru un viitor bazat pe hidrogen.

Interacțiunea dintre electroliză, stocare și conversia hidrogenului într-un singur loc a fost demonstrată într-un mod impresionant, iar acum este vorba de a scala rezultatele”, a declarat Karim Amin, membru al consiliului executiv al Siemens Energy.

În 2022, o primă serie de teste realizate de Siemens Energy a permis unei turbine industriale cu gaz să funcționeze cu un conținut de hidrogen de 30 %, în amestec cu gazul natural. Iar acum, noua instalație power-to-hydrogen-to-power a demonstrat că turbinele de ultimă generație, cu tehnologie uscată, cu emisii reduse, pot fi alimentate cu până la 100% hidrogen, precum și cu gaz natural și orice amestec intermediar.

Citește și: VIDEO Trenurile hybrid pe pile cu hidrogen, o nouă alternativă. Electrifică orice linie diesel

Proiectul HYFLEXPOWER include Siemens Energy, ENGIE prin intermediul filialei sale ENGIE Solutions, Centrax, Arttic, Centrul Aerospațial German (DLR) și patru universități europene.

Pornind de la succesul prototipului HYFLEXPOWER, se planifică extinderea proiectului pentru a include și alți membri.

După ce HYFLEXPOWER a fost testat pentru producția de energie electrică, obiectivul este acum de a extinde funcționarea sa la producția de căldură industrială și la alte moduri de funcționare.

De asemenea, se intenționează să se exploreze modalitățile de extindere și comercializare a producției de energie electrică decarbonizată.

Proiectul HYFLEXPOWER a primit o finanțare substanțială prin programul-cadru pentru cercetare și inovare „Orizont 2020” al Uniunii Europene.

Citește și: Germania își dezvoltă infrastructura de hidrogen. Conductă pe sub Marea Nordului, până în Danemarca

În calitate de lider al consorțiului, Siemens Energy a furnizat electrolizatorul pentru producerea de hidrogen și a dezvoltat turbina cu gaz pe bază de hidrogen. ENGIE a construit instalația de producție, stocare și alimentare cu hidrogen pentru demonstrator. Iar Centrax a fost responsabilă de modernizarea pachetului pentru a asigura funcționarea în siguranță cu combustibil pe bază de hidrogen. 

Centrul Aerospațial German (DLR) și universitățile din Lund (Suedia), Duisburg-Essen (Germania) și University College London (Regatul Unit) au contribuit la dezvoltarea tehnologiei turbinei pe hidrogen. Arttic a sprijinit managementul operațional al proiectului, în timp ce NTUA din Atena (Grecia) a efectuat o analiză economică, de mediu și socială a conceptului.

BMW și Toyota, doi coloși auto, pariază pe vehiculele pe hidrogen ca alternativă la mașinile electrice „clasice”

BMW și Toyota arată că vehiculele pe hidrogen sunt o alternativă la mașinile electrice „clasice”, cu încărcare la priză. La Hamburg ai toate șansele să te plimbi cu un taxi Toyota Mirai, alimentat cu hidrogen, iar BMW testează o flotă de iX5 Hydrogen în locații din toată lumea.

În septembrie 2023, de exemplu, automobilele din flota-pilot BMW iX5 Hydrogen, lansată în februarie, au finalizat pentru prima dată o rundă intensivă de teste în arşiţa din Emiratele Arabe Unite. Sistemul de propulsie cu pile de combustie al maşinii a funcţionat impresionant în condiţii de temperaturi care au ajuns la 45°C, cu nisip şi praf, cu variaţii de înclinare şi fluctuaţii semnificative ale umidităţii.

În prezent, automobilele din flota-pilot sunt în acţiune în Europa, Japonia, Coreea, China, SUA şi Orientul Mijlociu. Obiectivul este de a aduce în prim plan automobile alimentate cu hidrogen şi, dincolo de aceasta, de a obţine cunoştinţe importante pentru dezvoltarea unui model produs în serie cu potenţial.

BMW foloseşte flota-pilot pentru a oferi sprijin la nivel regional pentru dezvoltarea unei infrastructuri de realimentare de 700 de bari pentru toate categoriile de automobile. Sinergiile dintre diferitele domenii de aplicare oferă, de asemenea, un domeniu important pentru dezvoltarea unei reţele puternice de furnizori în tehnologia hidrogenului şi reducerea costurilor.

BMW iX5 Hydrogen combină capacitatea de rulare pe distanţe lungi şi opriri pentru realimentare scurte, alături de condusul fără emisii locale. Cu condiţia să existe cadrul relevant, tehnologia pilelor de combustie cu hidrogen are potenţialul de a servi ca un alt pilon în viitorul portofoliu de sisteme de propulsie al BMW Group.

Mașinile cu pile de combustie oferă o autonomie mare, o realimentare rapidă și au zero emisii poluante. Pe țeava de eșapament ies doar vapori de apă, iar dacă hidrogenul „ars” provine din surse regenerabile emisiile poluante sunt zero pe tot lanțul. 

Hidrogenul poate contribui decisiv la atingerea neutralităţii climatice

În premieră, în Austria, în perioada 26-27 septembrie, au avut loc pentru prima dată „Zilele hidrogenului”. 

Companiile industriale din Austria, printre care AVL, BMW Group, Wien Energie, și instituţii de învăţământ precum TU Graz şi platforma Hydrogen Partnership Austria s-au întâlnit pentru un schimb ideo cu reprezentanţii guvernamentali. În centrul atenţiei: deschiderea către tehnologie şi contribuţia centrală a hidrogenului la atingerea neutralităţii climatice în Austria în 2040.

"O abordare deschisă către tehnologie este foarte importantă pentru transformarea economiei. Aceasta include, de asemenea, utilizarea ţintită a hidrogenului ca sursă de energie.

În ultimii ani, companiile şi instituţiile de cercetare austriece au obţinut un avantaj tehnologic în dezvoltarea şi producerea de soluţii pentru viitor bazate pe hidrogen, atu care trebuie consolidat.

Consolidarea economiei timpurii a hidrogenului deschide noi oportunităţi pentru o creştere durabilă şi noi domenii de ocupare a forţei de muncă", a declarat ministrul federal Martin Kocher.

"BMW Group sprijină în mod clar diversificarea tipurilor de propulsii fără emisii. Pe măsură ce mobilitatea individuală se schimbă, pieţele globale se dezvoltă foarte diferit.

De asemenea, vedem potenţial aici pentru automobilele alimentate cu o pilă de combustie cu hidrogen.

În Austria, vedem o mare competenţă în tehnologia hidrogenului, ceea ce subliniază şi competenţa companiilor şi instituţiilor care s-au reunit astăzi aici", explică Klaus von Moltke, director general al BMW Group Plant Steyr.

Hidrogenul poate juca un rol-cheie în revoluţia energetică şi, prin urmare, în protecţia climei. Este unul dintre cele mai eficiente moduri de stocare şi transport pentru energia regenerabilă. Iar specialiștii spun că acest potenţial ar trebui folosit şi pentru a accelera transformarea sectorului mobilităţii.

BMW Group este de părere că hidrogenul este piesa lipsă a puzzle-ului pentru mobilitatea cu emisii zero. Potrivit companiei, o singură tehnologie nu va fi suficientă pentru a permite mobilitatea neutră din punct de vedere climatic la nivel mondial.

Provocarea hidrogenului pe piața auto: costuri şi infrastructură

Automobilele cu hidrogen oferă avantaje clare: nu au emisii locale, ating o autonomie lungă cu un timp scurt de realimentare de trei până la patru minute.

Toţi experţii sunt de acord că este necesară o infrastructură vastă pentru implementarea cu succes. 

"Vrem să promovăm în mod semnificativ societatea durabilă a hidrogenului, deoarece suntem convinşi că hidrogenul verde trebuie să facă parte din soluţia pentru un sistem energetic neutru din punct de vedere climatic", spune Johannes Jungbauer, directorul diviziei de hidrogen regenerabil a Wien Energie.

În prezent, poţi alimenta cu hidrogen doar în cinci locaţii din Austria. Acestea sunt situate în Viena, Wiener Neudorf, Graz, Innsbruck şi Asten.

"În ceea ce priveşte infrastructura de încărcare şi stabilitatea reţelei, este logic să se diversifice propulsiile cu emisii zero.

Studiile confirmă că dezvoltarea a două infrastructuri complementare va fi mai ieftină decât construirea unei singure infrastructuri care trebuie să depăşească singură toate provocările.

În special, aprovizionarea cu hidrogen va reduce vârfurile de sarcină şi astfel poate reduce expansiunea necesară a reţelei electrice", spune Dr. Jürgen Guldner, director de program pentru tehnologia hidrogenului în cadrul BMW Group.

Iar Jürgen Rechberger, vicepreşedinte AVl pentru hidrogen & pile de combustie, a adăugat că "mobilitatea neutră din punct de vedere climatic este una dintre provocările majore ale acestor vremuri. Pentru a obţine o redresare durabilă, este important să includem toate soluţiile care ne aduc spre Net Zero CO₂ şi să le folosim acolo unde au cel mai mare impact. Tehnologiile cu hidrogen şi pile de combustie sunt un element-cheie important în mixul tehnologic al viitorului".

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te