„În activitatea de predare și evaluare la clasă îi este interzis (profesorului n.red.), dorim să propunem prin lege, să desfășoare meditații cu elevii de la clasă având ca obligație de diligență să depună eforturi în vederea eliminării pregătirii suplimentare, la modul general, și asta pentru atinge profilul de competențe ale absolvenților din ciclul în care predă”, a spus ministru Cîmpeanu.
Citește și: Profesorilor le va fi interzis prin lege să mai facă meditații cu elevii din clasele la care predau
Astfel, Ministerul Educației vrea să interzică prin lege meditațiile cu profesorul de la clasă. Până acum, interdicția figura într-un ordin de ministrul din 2018, care însă nu a fost aplicat.
Probleme la sate și în orașele mici
În marile orașe precum București, Cluj, Iași, Timișoara, elevii nemulțumiți de cum li se predă la clasă pot opta pentru a face meditații, în privat, cu un profesor de la o altă școală, colegiu, liceu. În București sunt 99 de licee și 157 de școli gimnaziale, potrivit documentului „Starea învățământului din București”, consultat de Newsweek România.
Un elev de la Liceul Mircea Eliade poate alege să fie meditat la matematică sau la fizică de un profesor de la Colegiul Sava ori de un altul de la Colegiul I. L Caragiale. Probleme sunt în orașele mici unde există un singur liceu teoretic. Situția este dramatică în comune cu o singură școală gimnazială. Elevii din aceste localități vor fi obligați să facă naveta în altă localitate pentru a face meditații, dacă propunerea ministrului Cîmpeanu va deveni lege.
Newswek România a vorbit cu un profesor de matematică de la un colegiu național dintr-un oraș din județul Alba. La respectivul Colegiul național cea mai râvnită este clasa de matematică-informatică. „Există doi profesori de matematică la colegiu, dar unul singur predă la clasele de matematică-informatică. Este cel mai căutat. Cum sunt aproape 30 de elevi într-o clasă, părinții aleg să își mediteze copiii începând cu clasa a XI-a, unii chiar din clasa a X-a. Părinții de la clasele de matematică-informatică vor să își dea copiii să facă meditații la respectivul profesor care le predă și la clasă. Argumentele sunt mai multe: aprofundarea materiei cu cel mai bun profesor din oraș, faptul că profesorul cunoaște copiii de la clasă”.
Și, în fond, se întreabă retoric interlocutorul nostru, părinții nu ar avea altă opțiune. „În oraș mai există un liceu profesional, dar este mult mai slab cotat. Cel mult, cei de aici vor căuta să facă meditații cu profesorul de la colegiul național și nicidecum nu invers. Ca să respecte viitoarea lege (propunerea ministrului Educației n.red.), ar trebui ca elevii din clasele de matematică-informatică să nu facă cu meditații cu cel mai bun profesor din oraș. Ei ar trebui să meargă la meditații în alt oraș, adică la Alba Iulia”.
Situația este și mai complicată în școlile gimnaziale din comune. Majoritatea covârșitoare a comunelor din România au o singură școală care asigură învățământ gimnazial. Adesea, există un singur profesor pentru fiecare disciplină. În cazul în care profesorii nu vor mai putea medita copiii pe care îi pregătesc și la clasă acestora le rămâne studiul individual. Sau, vor fi nevoiți să ia meditații pentru examenul de evaluare națională mergând în cel mai apropiat oraș.
Citește și: Piața meditațiilor care se vrea reglementată prin lege: anunțurile sunt promovate pe bani pe OLX
Perspectivele de mai sus vor adânci decalajul dintre mediul urban și mediul rural. Competițiile precum evaluarea națională sau bacalaureatul vor fi și mai debalansate. Elevii din mediul rural și din orașele mici vor trebui să facă naveta pentru a primi meditații sau vor renunța dat fiind că trebuie să facă acest efort săptămânal. În orașele importante opțiunile sunt deschise existând mai multe școli de nivel bun.
Diferenta rural Vs urban
În 2020, la Evaluarea Națională, 9% dintre elevii de la oraș nu au obținut nota 5 la examenul de limba română de la Evaluarea Națională. În mediul rural procentul a fost de 26%.
Un procent de 46,30% dintre elevii din mediul rural au luat note cuprinse între 1 și 4.99 la matematică, în timp ce 19,61% din mediul urban au luat astfel de note.