Evenimentul de decernare a burselor Deutsch hat Klasse, prin intermediul programului PIPP (Pedagogia Învățământului primar și preșcolar) – linia germană maternă, a avut loc în data de 20 mai 2019, la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, în prezența Prodecanului Facultății de Științe Socio-Umane din cadrul Universității „Lucian Blaga”, Prof. Dr. Daniel Mara, Coordonatoarea Programului, Conf. Univ. Dr. Liane Iunesch, Benjamin Jozsa, Director Executiv al FDGR, Dr. Josef Karl, membru în Consiliul Director al Fundației Michael Schmidt, și cadre didactice din cadrul Programului PIPP, precum și studenții bursieri.
”Suntem încântați să susținem, pentru al șaselea an consecutiv, studenții care își doresc să devină dascăli de limba germană și să contribuim astfel la decizia lor de a rămâne în sistemul de învățământ din România. Fundația Michael Schmidt se implică de 6 ani în proiecte ce aduc plus valoare educației așa încât viitorul să poată fi clădit pe baza unor piloni stabili, iar programul de burse Deutsch hat Klasse este unul dintre ele. Considerăm că avem datoria de a oferi un exemplu bun, dar și un imbold de a aduce o schimbare generațiilor tinere și încercăm să o facem cu responsabilitate”, a declarat Michael Schmidt – Fondatorul şi Preşedintele Fundației Michael Schmidt.
Începând cu acest an universitar (2018/2019), programul PIPP – linia germană maternă dispune de mai multe locuri bugetate anual, întrucât nevoia de cadre didactice este din ce în ce mai mare iar rezultatele celor care au beneficiat până acum de bursele Deutsch hat Klasse au întrecut așteptările.
Astfel, anul acesta, 19 studenți înscriși în programul de studii PIPP (Pedagogia Învățământului primar) – linia germană maternă din cadrul Universității „Lucian Blaga“ din Sibiu, au primit burse constând în plata taxelor de studiu pentru anul universitar 2018/2019 din partea Fundației, valoarea programului fiind de aproximativ 10.000 euro.
”Competiția dintre noi pentru note și burse nu mai există, astfel încât ne putem concentra pe importanța informațiilor pe care le primim, care au legătură strânsă cu practica. Astfel reușim să aprofundăm cu adevărat ceea ce înseamnă arta de a fi dascăl și mulțumim cadrelor didactice din acest program pentru comunicarea excelentă și Fundației Michael Schmidt pentru susținerea oferită, care ne ajută să formăm această comunitate frumoasă”, a spus Cornelia Dichel, studentă în anul II și beneficiară a burselor.
”Ziua de astăzi a fost una specială. M-am bucurat să mă aflu, în calitate de reprezentant al fundației, la ceremonia de acordare a burselor și să observ felul în care studenții bursieri privesc viitorul: cu responsabilitate și cu dorința de a schimba lucrurile în bine”, a mărturisit Josef Karl, membru al Consiliului Director al Fundatiei, prezent la eveniment.
Acordarea burselor este condiționată de integrarea în sistemul de învățământ cu predare în limba germană, însă o parte din studenții care beneficiază în prezent de burse au deja un loc de muncă în învățământ așa că doresc să obțină calificarea necesară.
”Cu siguranță susținerea aceasta pe care Fundația Michael Schmidt o oferă de atâția ani programului PIPP, linia germană maternă, a contribuit la rezultatele pe care le avem până în prezent: creșterea semnificativă a numărului de studenți și acreditarea acestui program care a avut loc anul acesta. Atât linia română cât și cea germană din cadrul PIPP sunt caracterizate printr-o serie de activități extrașcolare și mă bucur să văd studenți aici în sală care iau parte la aceste activități, precum un training pentru integrarea persoanelor cu autism care a avut loc recent”, a declarat și Daniel Mara, Prodecanul Facultății de Științe Socio-Umane din cadrul Universității „Lucian Blaga”.
Până acum, 77 tineri au beneficiat de burse prin programul Deustsch hat Klasse, iar mai mult de jumătate activează în sistemul de învățământ public din România, fiind învățători și profesori la clasele cu predare în limba germană.
Bursele Deutsch hat Klasse și programul de studiu PIPP
Programul Deutsch hat Klasse încurajează activ, de la momentul lansării, din 2013, învățământul în limba germană prin burse de studiu și furnizarea de materiale didactice.
PIPP – linia germană maternă are drept scop principal formarea cadrelor didactice pentru unitățile școlare cu predare în limba germană și a fost înființat în anul 2012, ca răspuns la deficitul de cadre didactice.
Programul dispune de o abordare internațională și interactivă, în cadrul căruia sunt invitați să participe profesori din Germania și Austria, iar titularii de catedră din România acordă o atenție specială predării programei din perspectiva cercetărilor în domeniul achiziției de limbă de către copii. Este încurajată latura creativă a procesului de predare unde cursurile de pedagogie teatrală, pedagogie experiențială cu activități dedicate în afara sălilor de curs și atelierele creative joacă un rol important. Mai mult, studenții participă la activități de teambuilding și sunt încurajați să se implice în proiecte comunitare.
Programul PIPP – linia germană maternă beneficiază de bursele Deutsch hat Klasse care acoperă taxele de studiu pentru toți studenții care nu pot obține un loc gratuit în acest program, scopul fiind acela de calificare a cât mai multor cadre didactice.
În prezent, în România, există doar trei astfel de instituții în cadrul cărora viitori dascăli se pot pregăti pentru această profesie:
1. Colegiul Național Pedagogic „Andrei Șaguna“ din Sibiu;
2. Programul de studii Pedagogia Învățământului Primar și Prescolar – linia germană maternă de la Facultatea de Știinte Socio-Umane a Universității „Lucian Blaga“ din Sibiu;
3. Extensia „Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar“– linia germană a Facultății de Psihologie și Științe Comportamentale a Universității„ Babeș-Bolyai“ din Cluj Napoca.
Cererea de formare a cadrelor didactice pentru predare în limba germană a crescut datorită contextului european și politicilor educaționale europene, precum și a percepției generale, conform căreia școlile și secțiile cu predare în limba germană oferă o educație de calitate, percepția bazându-se și pe tradția și învățământului în limba germană pe plan local și, nu în ultimul rând, reputația acestuia.