La informatică, România este pe locul 3 în Europa, iar la chimie pe poziția a doua ca număr de medalii câștigate la Olimpiada internațională.
România este clasată a cincea în lume din punctul de vedere al medaliilor câștigate la Olimpiada de matematică din anul 2022. România este, însă, prima în Europa cu un număr de 6 medalii câștigate din care două sunt de aur și 4 de argint.
Detaliile sunt AICI
La Olimpiada Internațională de Fizică, România se află pe poziția a treia în lume după China și Coreea cu 4 medalii de aur și una de bronz. Dar, România are cele mai bune performanțe din Europa. România a devansat SUA sau Germania.
Citește și: 900.000 de lei pentru două sensuri giratorii amplasate în București. Nicușor Dan: „Rezistă în timp”
Detalii AICI
La Olimpiada Internațională de Chimie, România s-a clasat a doua obținând de două ori aurul, un argint și un bronz. În Europa doar Turcia a avut performanțe mai bune.
La Olimpiada Internațională de Informatică, România a fost a treia din Europa după Ucraina și Croația. România a strâns o medalie de aur, două de argint și un bronz.
Detalii AICI
În total, la cele patru discipline, în cadrul Olimpiadelor Internaționale din 2022, România a strâns 7 medalii de aur, 7 de argint și 3 de bronz.
Reversul performanțelor
România este țara contrastelor și în ceea ce privește educația. Câțiva elevi din România domină olimpiadele internaționale de matematică. Jumătate dintre elevii României ar avea mari probleme în rezolvarea unor chestiuni practice foarte simple.
În timp ce la nivel de elită suntem printre cei mai buni din lume și campioni ai Europei, majoritatea celorlați copii au dificultăți mari atunci când trebuie să folosească matematica practică.
Teste PISA: mult sub media mondială
Rezultatele PISA au fost dezvăluite prin Raportul internațional publicat pe 3 decembrie 2018 de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) - „What students know and can do”. El prezintă rezultatele evaluării în țările participante și extrage date de cercetare relevante pentru politicile educaționale.
La matematică, România a strâns 430 de puncte, în timp ce media a fost de 487. Cel mai mare punctaj a fost obținut de Estonia - 523.
„Astfel, 47,6% dintre elevii din România s-au situat sub nivelul 2 de competență sau la un nivel inferior acestuia, ceea ce înseamnă că nu pot recunoaște și nu pot interpreta fără sprijin cum poate fi reprezentată matematic o situație simplă (de exemplu, compararea distanței pe două rute alternative sau exprimarea prețului unui produs în diferite monede).
În medie, în țările membre OECD, ponderea elevilor aflați sub nivelul 2 al competențelor matematice a fost de doar 24%”, se arată în Raport.
Aproape jumătate dintre copiii din România nu pot compara care este cea mai bună rută pentru a ajunge în Grecia și ar fi pasibili să ia o „țeapă” dacă schimbă lei în euro sau invers.
Aproximativ 3% dintre elevii români au obținut performanțe foarte bune (nivelul 5 sau 6) la matematică - pot modela situații matematice complexe, pot selecta, compara și aprecia strategii adecvate de rezolvare a unor probleme. Dintre aceștia s-au afirmat olimpicii cu rezultate remarcabile.
Și la informatică e cam la fel
Este clar că performanțele la olimpiade reprezintă efortul individual și finaciar al părinților și al elevilor. La care se adaugă munca profesorilor dedicați de la clasă sau cei care conduc loturile olimpice. Același lucru se întâmplă și la informatică unde elevii obțin rezultate foarte bune la olimpiadă. În timp ce mulți alți elevi nu au acces la computere nici acasă, nici în școli. Iar statul nu îi ajută.
În timp ce România ia medalie după medalie la Olimpiada de Informatică, accesul copiilor la computer și la Internet rămâne problematic. Mai ales la țară.
România a urcat pe poziția a doua în clasamentul „all times” (al tuturor timpurilor) al Olimpiadei Internaționale de Informatică cu un total de 123 de medalii.
La vârf stăm foarte bune. La țară e jale
În România există 2,8 milioane de elevi. Potrivit cifrelor oficiale, în școlile din România sunt 560 de mii de computere. Avem un coputer la 6 elevi. Raportul este de 1 la 10 la țară sau chiar mai mare deoarece numărul computerelor este de 4 ori mai mare în școlile de la oraș decât în mediul rural.
Citește și: Campioni la INFO în lume, 10 pe un computer la țară. 1% din elevi ajutați de stat să ia calcutator