Citește și: 2022, anul când Dorneanu pleacă de la CCR și PSD poate pierde controlul la Curtea Constituțională
Proiectul „România Educată” va fi aprobat săptămâna viitoare în Guvern prin memorandum, după ultimele consultări pe care președintele Klaus Iohannis le are în această săptămână cu societatea civilă și decidenții politici.
Documentul poate fi consultat AICI.
Cele mai importante noutăți
„Principala modificare adusă sistemului de educație vizează învățământul liceal, unde vor exista trei rute – teoretic, profesional și vocațional – cu aceeași durată (4 ani), absolvenții lor putând intra direct în examenul de bacalaureat. Rutele se bucură de un prestigiu comparabil, iar transferul/tranzițiile posibile între acestea se pot realiza anual, fiind axate pe competențele elevilor.
Citește și: Numărul deceselor provocate de Covid 19 a depășit 4 milioane
Pe ruta profesională, există varianta obținerii unei certificări profesionale de nivel 3 după clasa a XI-a. Bacalaureatul evaluează competențe și urmărește un profil național pe care toți absolvenții de liceu trebuie să îl dețină, indiferent de rută. Accentul se pune pe competențe reale. În urma promovării acestuia, tinerii vor putea accesa programe de studii universitare”. De unde deducem că se va reintroduce bacalureatul unic.
„Un alt element de noutate va fi posibilitatea de a organiza examene de admitere la liceu, înainte de desfășurarea Evaluării Naționale, acolo unde cererea depășește oferta, locurile neocupate în urma examenului de admitere urmând a fi ocupate prin repartizarea elevilor în ordinea notelor la Evaluarea Națională”.
În acest fel, liceele de prestigiu vor putea organiza examene de admitere, iar subiectele ar putea fi mai dificile decât cele de la Evaluarea Națională. Se pune întrebarea – pe ce criterii și de către cine vor fi realizate subiectele și dacă nu se va introduce un grad de relativitate.
Evaluările naționale în ciclul primar se vor face prin calificative.
Evaluările anuale prin teze cu subiect unic se vor face prin acordarea de note la gimnaziu.
Se mai precizează că Inspecțiile școlare nu vor mai fi efectuate de către inspectoratele școlare, ci de noul Agenția Română de ERvaluare a calității în Învățământ (ARACIP).
Țintele României educate
Scăderea ratei de părăsire timpurie a școlii, până la un nivel de cel mult 10%;
Reducerea cu minimum 50% a prezentei rate de analfabetism funcțional, astfel încât, la orizontul 2030, să ajungă la cel mult 20%;
Până în 2030, toți profesorii să aibă competențe digitale de bază (inclusiv de predare prin instrumente digitale - digital literacy) și cel puțin 85% dintre elevii de clasa a VIII-a să aibă competențe digitale de bază;
Până în 2030, minimum 40% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 30 și 34 de ani vor fi absolvenți de studii superioare.
Până în 2030, cel mult 20% dintre tinerii în vârstă de 15 ani vor mai avea competențe scăzute la citire, matematică și științe conform metodologiei testelor PISA (în prezent, înregistrăm un procent de 41% citire, 47% matematică și 44% științe).