Duminică, Ecaterina Andronescu a declarat, la Digi 24, că, pentru copiii cu cerințe educaționale speciale (CES) „mă gândeam dacă nu am putea să îi împărţim mai mulţi într-un loc şi să punem profesori de sprijin acolo”.
Citește și: MEN, dat în judecată. Ce i s-a spus unei mame: Ia-ți copilul handicapat și du-l la școala specială!
„Noi acum îi avem pe cei cu dificultăţi de învăţare, să îi numim aşa generic, împărţiţi în două categorii. Pe unii îi trimitem în şcolile speciale, iar alţii sunt în şcolile normale, integraţi în clasele normale. Acolo, din păcate, într-o foarte mică măsură reuşim să asigurăm profesori de sprijin pentru copiii integraţi în clasele normale şi atunci creăm dificultăţi la profesori. Şi mă gândeam dacă nu am putea să îi împărţim mai mulţi într-un loc şi să punem profesori de sprijin acolo”, este declarația integrală a ministrului, la Digi24.
Duminică seară, Andronescu a revenit asupra declarației și a precizat, pentru Hotnews, că nu vrea segregare: „Cum să vreau segregare?? Eu am fost ministrul care pentru prima dată, în perioada 2001-2003, am integrat în școlile de masă, prin trecere de la școlile speciale, circa 30.000 de copii cu dificultăți de învățare! Am spus că, dacă în clasele de masă sunt doi-trei copii cu dificultăți de învățare, poate reușim să le dăm și un profesor de sprijin”.
Protest al părinților copiilor cu dizabilități, nemulțumiți că Executivul PSD nu a alocat nici un leu din buget pentru însoțitorii persoanelor cu dizabilități și pentru copiii din centrele de plasament. SURSA: Mădălina Turza Facebook
MEN a trimis un comunicat în care încearcă să facă lumină în declarațiile Ecaterinei Andronescu
După ce părinții copiilor cu dizabilități au reacționat pe Facebook, duminică seară, Ministerul Educației a emis un comunicat în care precizează că, prin declarația ei, Ecaterina Andronescu a vrut să spună că MEN și-a propus să aloce suplimentar profesori de sprijin copiilor cu CES și că „nu se intenționează organizarea unor clase separate, numai cu elevi cu cerințe educaționale speciale”.
„Ministerul Educației Naționale urmărește integrarea copiilor cu dificultăți de învățare în unitățile de învățământ de masă și dezvoltarea serviciilor de sprijin educațional prin creșterea numărului profesorilor de sprijin și a consilierilor școlari - cu suportul cărora se realizează terapiile necesare, precum și prin formarea cadrelor didactice care predau în clasele unde sunt integrați individual copii cu nevoi speciale. Declarațiile ministrului educației naționale, pe tema mai sus-menționată, au făcut referire întocmai la această necesitate, de a aloca suplimentar profesori de sprijin copiilor cu dificultăți de învățare. Precizăm că nu se intenționează organizarea unor clase separate, numai cu elevi cu cerințe educaționale speciale.De altfel, în perioada 2001 - 2003, pe durata mandatului ministrului Ecaterina Andronescu, aproximativ 30.000 de elevi cu nevoi speciale au fost integrați în unitățile de învățământ de masă, prin transferul de la unitățile de învățământ special”, este punctul de vedere al MEN, trimis redacției.
SURSA: Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități
Mădălina Turza: „Propunerea de a-i „împărți pe cei cu dificultăți de învățare într-un loc” este discriminatorie și segregaționistă”
Mădălina Turza, președinta Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități, a anunțat că a depus plângere pentru discriminare la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), acuzând că declarația Ecaterinei Andronescu se înscrie pe lista măsurilor împotriva persoanelor cu dizabilități din ultima vreme ale Guvernului, care nu a alocat nici un leu din bugetul de stat pentru însoțitorii persoanelor cu dizabilități și nici pentru centrele de plasament.
Citește și: UPDATE Părinții copiilor cu dizabilități, despre bugetul pe 2019: Cerem doar să se respecte legea
„Asistăm cu toţii la lărgirea prăpastiei dintre nivelul la care România se află în acest moment din perspectiva incluziunii și obligațiile legale pe care şi le-a asumat prin adoptarea normelor internaţionale şi interne şi pe care numeroase instituţii europene şi internaţioale ni le reamintesc periodic. În al doilea rând, observăm pericolul pe care decidenții din România îl reprezintă prin intențiile și deciziile lor arbitrare, în absența unei reglementări unitare la nivelul UE, care să stabilească praguri de implementare şi evaluare a unor servicii educaţionale incluzive, şi care să împiedice aceste derapaje și abuzuri în domeniul dizabilității. Propunerea de a-i „împărți pe cei cu dificultăți de învățare într-un loc” este discriminatorie și segregaționistă, deoarece reflectă convingerea doamnei ministru că, pornind de la criteriul dizabilității, elevii nu pot învăța în aceeași clasă cu alți colegi care nu au o dizabilitate. Conform doamnei ministru, dizabilitatea reprezintă un criteriu valid pentru separarea acestora într-o altă clasă, fapt ce se înscrie în definiția discriminării prevăzută în O.G. 137/2000, restrângând dreptul la educație al acestora în condiții de egalitate, pe criteriul dizabilității, a explicat Mădălina Turza.
Activista a lansat și prima inițiativă civică la nivelul Uniunii Europene pentru o educație incluzivă, împreună cu părinți din Belgia, Germania, Irlanda, Italia, Olanda și Ungaria.
Citește și: O inițiativă din România pentru drepturile copiilor cu dizabilități a fost preluată în UE
Un profesor de sprijin la 150 de elevi cu CES
În prezent, un profesor de sprijin, la care copiii cu CES au dreptul prin lege, ar trebui să învețe circa 150 de elevi. În toată țara, sunt 1.385 de profesori de sprijin, la cei circa 70.000 de copii cu dizabilități. Mai mult, jumătate din copiii cu dizabilități învață în școli speciale.
„Părinții cheltuiesc între 4.000 și 18.000 de euro pe an pentru terapiile copiilor cu dizabilități și salariile profesorilor de sprijin privați, iar cei care nu își permit rămân izolați în case sau instituții. De asemenea, 93% dintre direcțiile generale de asistență socială şi protecţia copilului din cele 42 de județe din România au raportat inexistența serviciilor de intervenție timpurie pentru copiii cu dizabilități în comunitate”, a precizat CEDCD.