Avioanele F-16 ale Ucrainei vor proteja coridorul grânelor din Marea Neagră. Din ce țară vor decola?

DE Adina Mutăr | Actualizat: 06.07.2024 - 09:16
Avioanele F-16 ale Ucrainei vor proteja coridorul grânelor din Marea Neagră - Foto: US Air Force (imagine cu caracter ilustrativ)
Avioanele F-16 ale Ucrainei vor proteja coridorul grânelor din Marea Neagră - Foto: US Air Force (imagine cu caracter ilustrativ)

Avioanele F-16 ale Ucrainei vor proteja coridorul grânelor din Marea Neagră. Din ce țară vor decola? Se așteaptă ca Ucraina să primească primele avioane F-16 în această vară, la un an după ce Danemarca și Olanda au fondat „coaliția pentru avioane de luptă” cu alte nouă țări.

SHARE

Avioanele F-16 ale Ucrainei vor proteja coridorul grânelor din Marea Neagră. Din ce țară vor decola?

Livrarea avioanelor de luptă F-16 către Ucraina va  termina „dominanța deplină” a Rusiei asupra cerului peste Marea Neagră, a declarat comandantul Marinei Oleksi Neizhpapa.

Avioanele F-16 ale Ucrainei vor proteja coridorul grânelor din Marea Neagră

"F-16 cu armamentul potrivit vor putea alunga avioanele de război rusești. Partea de nord-vest a Mării Negre, în special coridorul pentru nave civile, va fi aproape 100% sigură", a declarat Neizhpapa, potrivit  Kyiv Independent.

Din cauza atacurilor cu drone, navele de război rusești nu intră în partea de nord-vest a Mării Negre, o suprafață de 25.000 de metri pătrați, a spus Neizhpapa.

Ucraina vrea să-și extindă coridorul de transport maritim, care facilitează singurul trafic maritim din cele trei porturi principale din Odesa, pentru a include porturile Mikolaiv și Herson din sudul țării, a spus viceamiralul.

Acest lucru este în prezent imposibil, deoarece Rusia controlează Kinburn Spit, situat la gura de vărsare a râului Nipru, la sud de Herson.

Este una dintre ultimele părți ale Oblastului Mikolaiv rămasă sub ocupație rusă.

Moscova „rade” aeroporturile din Ucraina să nu aibă unde staționa F-16

În cursul săptămânii trecute, Moscova a efectuat cel puțin trei lovituri cu rachete care au vizat aerodromurile ucrainene - în Mirgorod, Poltava și Krivi Rog - toate situate la 100 de kilometri de cele mai apropiate trupe rusești.

Atacurile au fost filmate cu drone de recunoaștere, care, în prealabil observaseră țintele „ca în palmă”, fără să fie obstrucționate de aprarea aeriană ucraineană.

„Este corect să presupunem că aceste lovituri anticipate împotriva infrastructurii de bază sunt legate de sosirea avioanelor F-16”, a declarat Michael Kofman, analist al apărării și membru senior la Carnegie Endowment, pentru Kyiv Independent.

Loviturile recente indică o nouă tactică testată de Rusia, o combinație de mijloace de recunoaștere și distrugere a țintei - vehicule aeriene fără pilot care ajută rachetele Iskander.

Potrivit experților în drone, Rusia ar putea avea încorporate tehnologii în dronele sale care să le permită să zboare peste ținte în tăcere radio.

Tactica recentelor lovituri rusești nu este nouă, a spus Viktor Kevliuk, expert în apărare la Centrul pentru Strategii de Apărare.

Cu toate acestea, faptul că dronele pot pătrunde în apărarea ucraineană până la 130 de kilometri adâncime trimite un semnal îngrijorător.

Citește și: F-16 au efectuat lovituri pe teritoriul Rusiei? Folosirea bazei din România extinde războiul

„Scopul publicării videoclipului cu atacurile este de a demonstra că au capabilitățile de a distruge aeronave și că nu ar trebui să se teamă de F-16”, a spus Kevliuk.

Aceste atacuri pot afecta încrederea pe care aliații Ucrainei o au în capacitatea Kievului de a proteja aeronavele pe care Occidentul este pe cale să le ofere.

Citește și: Trei aeronave F-16 achiziţionate din Norvegia au sosit la CâmpiaTurzii. Mai urmează să vină 23

Nimeni nu a investit corespunzător în apărare, nimeni nu a pregătit aerodromuri pentru a parca aeronavele în adăposturi protejate.

Este nevoie de echipamente speciale pentru a detecta și doborî dronele de recunoaștere rusești deasupra aerodromurilor.

„Ucraina nu are astfel de echipamente. Există mai multe aerodromuri decât avem sisteme antiaeriene”, a spus Kevliuk.

Adăposturile din beton sunt necesare pentru a proteja aviația staționată la bazele aeriene. Potrivit lui Kevliuk, Ucraina nu le are.

Primii pași trebuie să includă descoperirea spionilor ruși în jurul bazelor aeriene, care pot manevra dronele, camuflarea aeronavelor și dispersarea avioanelor.

„Orice mijloc care poate înșela inamicul și folosirea infrastructurii existente ne va permite să evităm expunerea avioanelor F-16 la atacurile inamice pentru o lungă perioadă de timp”, a spus Kevliuk.

Tocmai lipsa acestor facilități pentru protejarea flotei de avioane F-16 anunțate de un an și lipsa de investiții în adăposturi de beton este considerată de experți militari un semn clar că avioanele de luptă occidentale nu vor staționa în Ucraina.

Acestea vor fi ținute la adăpost în țări vecine,iar Rusia consideră că una dintre aceste țări este România.

Acum, că s-a precizat că principalul obiectiv al acestor avioane va fi protejarea coridorului exportului de grâne în Marea Neagră, suspiciunea că avioanele vor fi staționate în România este și mai mare.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te