Boeing a recunoscut în trecut că un sistem de alertă AOA „nu era funcţional pe toate avioanele”. Însă un comunicat publicat duminică arată că firma era la curent cu problemele aeronavei cu un an înainte ca un model 737 MAX să se prăbuşească.
Alerta AOA funcţionează pe aeronavă doar în cazul în caree compania aeriană alege să cumpere o extra-opţiune contra cost denumită „indicator AOA”.
Boeing susţine că funcţia de alertă nu este necesară pentru operarea în siguranţă a avionului. Însă foşti ingineri Boeing şi analişti ai aviaţiei intervievaţi de CNN au criticat design-ul original al software-ului pentru că se baza pe datele de la un singur senzor AOA, aceste dispozitive fiind predispuse la defecţiuni.
În 2017, după ce au început livrările de 737 MAX, inginerii Boeing au identificat faptul că software-ul de display al acestui model de avion nu îndeplineşte cerinţele minime ale alertei AOA. Însă, după o analiză, inginerii Boeing au decis să nu remedieze problema imediat, concluzionând că „funcţionalitatea existentă este acceptabilă până la următoarea actualizare”.
Nu este cunoscut dacă lipsa alertei a jucat un rol în prăbuşirile zborurilor Lion Air şi Ethiopian Airlines, care au dus la moartea a 346 de persoane. Însă alerta ar fi putut informa piloţii că unul dintre senzori nu era funcţional. În ambele situaţii, investigaţiile preliminare sugerează că datele greşite privind poziţionarea aeronavei în aer au declanşat software-ul anti-stagnare (MCAS) cel care a trimis avionul în jos.