Borman, care a petrecut în total aproape 20 de zile în spațiu în două călătorii în anii 1960, a murit marți în Billings, Montana, a precizat NASA într-un comuncat pe site-ul său.
Comandantul navei spațiale Apollo 8, care a condus prima misiune pe Lună, a murit la 95 de ani
Născut la Gary, Indiana, la 14 martie 1928, el era cel mai în vârstă astronaut american încă în viață; această mantie îi revine acum lui Jim Lovell, care are de asemenea 95 de ani, dar cu 11 zile mai tânăr.
Borman a crescut cu o fascinație pentru avioane și, pe când era elev în Arizona, a luat lecții de zbor pe care le-a plătit livrând ziare.
A devenit pilot de vânătoare al Forțelor Aeriene după ce a absolvit Academia Militară a SUA în 1950. La fel ca majoritatea colegilor din generația sa de astronauți, s-a antrenat ca pilot de încercare înainte de a fi selectat pentru cel de-al doilea program de astronauți al NASA în 1962. Această experiență a fost esențială, a declarat el în autobiografia sa.
"Eram piloți veterani înainte de a deveni astronauți începători, iar acest lucru a făcut diferența", a spus el.
Citește și: S-a prăbuşit pe Lună prima misiune rusă în 47 de ani
Primul său zbor în spațiu a fost pe Gemini 7 în 1965, fiind comandant într-o misiune de 14 zile care a inclus o întâlnire cu o altă navă Gemini.
Frank Borman, comandantul misiunii spațiale Apollo 8 a NASA din 1968 - Foto: Profimedia images
Trei ani mai târziu a fost comandant pe Apollo 8 - prima misiune orbitală lunară - și a făcut 10 călătorii în jurul Lunii împreună cu cei doi colegi de echipaj ai săi, într-o misiune care s-a întins până în ajunul și ziua de Crăciun.
În urma misiunii, colegul de echipaj al lui Borman, William Anders, a realizat o fotografie uimitoare și fără precedent, care a devenit cunoscută sub numele de "Răsăritul Pământului" - un Pământ albastru și alb văzut ca o sferă parțială ridicându-se deasupra suprafeței lunare goale.
Citește și: Căpitanul Kirk din Star Trek vrea să trimită ADN-ul uman pe Lună
În 1970, Borman s-a retras de la NASA și de la Forțele Aeriene și a devenit consilier la Eastern Airlines. În 1975, a devenit președintele companiei aeriene, iar un an mai târziu a fost numit președinte.
Costumul purtat de Frank Borman, comandantul misiunii spațiale Apollo 8 a NASA din 1968 - Foto: Profimedia images
"Nu am vrut să mă bazez pentru tot restul vieții pe publicitatea pe care o primisem de la NASA și să devin un urs dansator", a spus odată despre schimbarea sa de carieră. "Știam că (Eastern) avea unele probleme și am crezut că pot contribui".
Una dintre primele sale acțiuni a fost să impună prima înghețare a salariilor din istorie într-o industrie obișnuită cu salarii mari, dar a temperat această măsură oferind angajaților o participare la profit.
În 1984, Eastern a înregistrat o pierdere de 380 de milioane de dolari în cinci ani, iar Borman a fost criticat pentru că a continuat un program costisitor de modernizare a flotei, în ciuda fluxului de cerneală roșie.
Revenirea la profitabilitate nu a fost impresionantă - Eastern a câștigat 6,3 milioane de dolari în 1985 - iar un an mai târziu, problemele sale financiare l-au forțat pe Borman să caute o soluție în afara companiei. Eastern a fost de acord să fie preluată de Texas Air Corp, o companie mai mică, care a devenit cel mai mare holding de companii aeriene din țară, potrivit Reuters.
În 1986, Borman și-a anunțat retragerea, spunând că se va muta în Las Cruces, New Mexico, unde va ajuta la operarea reprezentanței auto a fiului său, va lucra la o carte și va fi mai aproape de familia sa.
Pentru a marca cea de-a 50-a aniversare a misiunii Apollo 8, Borman a discutat despre programul spațial american cu publicația Politico, spunând că susține ideea unei misiuni pe Marte, dar că este "absurd" să încerci să o colonizezi.
Borman și soția sa, Susan, au avut doi fii.