Înainte de invazia Ucrainei, oficialii ruși au lăsat tacticile de dezinformare posturilor media precum RT și Sputnik, ale căror operațiuni internaționale au ajutat Kremlinul să își răspândească mesajele false unei audiențe mari, din America Latină și până în Africa, relatează digi24.ro, care citează Politico.
După ce Uniunea Europeană și cele mai mari rețele sociale au luat măsuri împotriva campaniei de dezinformare a Kremlinului pentru a opri răspândirea informațiilor false despre războiul din Ucraina, Moscova s-a adaptat și se folosește acum de diplomați, purtători de cuvânt și miniștri pentru a-și transmite mesajul, potrivit unor oficiali europeni și americani.
Diplomații ruși din toată lumea au preluat din atribuțiile mass-mediei finanțate de Kremlin
Ambasada Rusiei în Spania a postat un videoclip preluat de la RT, postul rusesc sancționat, în care rușii prezentau presupuse atacuri ale ucrainenilor asupra civililor din cele două regiuni separatiste din estul Ucrainei.
Misiunile diplomatice ale rușilor de la Paris și Geneva au promovat informații false despre execuția civililor din Bucha, suburbia Kievului. Contul oficial al Ministerului de Externe al Moscovei a distribuit în repetate rânduri linkuri către un canal de Telegram în limba rusă și un site asociat pin intermediul cărora rușii spuneau că ar fi demascat „minciunile” ucrainenilor despre conflictul în desfășurare.
Citește și Polonia vrea reevaluarea relaţiilor cu Ungaria după pactul Orban-Putin pe tema gazelor naturale
De când Rusia și-a invadat vecinul de la vest, pe data de 24 februarie, conturile diplomaților ruși au făcut cu 26% mai multe postări pe Twitter decât în perioada dinainte de război. Dar, numărul de like-uri și share-uri, elemente care arată cât de mult interacționează utilizatorii rețelelor sociale cu postările în cauză, s-a mărit cu până la 200% de când a izbucnit războiul, potrivit datelor celor de la German Marshall Fund.
Aceste conturi oficiale au devenit mult mai agresive în modul în care răspândesc dezinformarea. „Atâta timp cât presa de stat a Rusiei va rămâne interzisă, penalizată sau impactată în vreun fel de război, ei vor dori să umple acel gol de informare”, a spus Bret Schafer, șeful unei echipe de analiști care monitorizează dezinformarea promovată de stat.
„Cea mai bună metodă de a face asta, de a controla narațiunea, este prin conturile lor diplomatice”, a explicat Schafer.
Schimbarea de paradigmă a modului în care Rusia își răspândește propaganda
În vreme de război, nu este nicio surpriză că oficialii și diplomații ruși se vor alătura eforturilor Kremlinului. Nivelul dezinformării, însă, inclusiv promovarea mediei de stat și a unor poze care ar putea fi manipulate, care sunt acum distribuite de conturile oficiale ale Moscovei, reprezintă o schimbare de paradigmă a felului în care Rusia își răspândește mesajele false, potrivit oficialilor occidentali.
Imediat ce au început să apară teorii ale conspirației despre laboratoare de arme biologice ale amercanilor în Ucraina, ambasada Rusiei din Marea Britanie a profitat imediat de ocazie și a început să distribuie imagini din satelit cu aceste instalații care ar fi fost construite prin toată Ucraina.
Citește și Japonia renunță la importul de vodcă și cărbune din Rusia din cauza crimelor de război
Alte ambasade au postat și ele videoclipuri virale cu „crime de război” comise împotriva civililor vorbitori de rusă, în timp ce contul de Twitter al Ministerului de Externe al Rusiei a publicat documente și imagini, distribuite prin hashtag-ul „#DonbassTragedy”, prin care acuză Kievul că ar fi comis acte de genocid în perioada 2014-2022.
Guvernele occidentale au început să răspundă acestor provocări. Ministrul de externe al Franței, Jean-Yves Le Drain, a spus joi că l-a chemat pe ambasadorul rus pentru a discuta despre „indecența și provocarea” de care ambasada Rusiei dă dovadă atunci când răspândește pe rețelele sociale minciuni despre execuțiile din Bucha, care Ucraina spune că au fost făcute de soldații ruși.
Twitter a anunțat că nu va mai promova conturile oficiale ale Rusiei pe platforma sa, iar Facebook a spus că analizează posibilitatea de a lua măsuri împotriva paginilor care au legături cu Kremlinul care răspândesc imagini false despre război.
Rusia se folosește de toate trucurile pentru a-și promova noua strategie de dezinformare
Un grup mare de utilizatori de Twitter, care interacționează cu conținutul postat de ruși și le distribuie mesajele, și-a început activitatea dintr-o dată în luna februarie, un semn că aceste conturi sunt ori false, ori au fost create pentru o operațiune de influențare mai extinsă, potrivit unui raport al UE despre dezinformarea rusească obținut de Politico.
Un astfel de cont creat recent a făcut aproape 100 de postări de la începutul războiului, folosind hashtag-ul „#See4Yourself” promovat de Kremlin, în timp ce un alt utilizator a distribuit 41 dintre cele mai populare postări scrise de oficiali ruși – aproape toate sunt informații false despre Ucraina.
Numărul de oameni vizați de aceste postări nu este la fel de mare ca audiența pe care o avea media de stat rusească, „dar ei încearcă să recreeze ceea ce RT și Sputnik au făcut”, a spus un oficial UE care monitorizează încercările de dezinformare ale Rusiei. „Este un efort coordonat care merge dincolo de rețelele sociale și implică site-uri specifice”.
La baza eforturilor de dezinformare ale Rusiei stă canalul de Telegram Warfakes și site-ul afiliat contului. De la începutul conflictului, canalul a strâns peste 725.000 de membri și distribuie în mod repetat așa-zise investigații menite să demaște relatările ucrainenilor, folosind un limbaj similar cu cel al canalelor occidentale care verifică informațiile postate pe internet.
Cine distribuie cel mai des postările prorusești pe rețelele sociale
Diplomații ruși sunt unii dintre cei mai mari distribuitori ai acestui tip de conținut, inclusiv a mesajelor care dezmint acuzațiile de crime de război și cele care acuză Ucraina de dezinformare, potrivit cercetătorilor de la Universitatea din Amsterdam.
Printre oficialii de rang înalt care au distribuit postările canalului Warfakes se numără și Maria Zaharova, purtătorul de cuvânt al Ministerului de Externe din Rusia. În plus, 23 dintre ambasadele țării, din Bulgaria până în Kazahstan, și cel puțin 10 „case de cultură” rusești, majoritatea din Europa, i-au urmat exemplul Zaharovei.
Încercările deliberate de a redistribui conținutul canalului Warfakes ar putea reprezenta un semn al sponsorizării din partea statului, potrivit lui Marc Tuters, profesor la Universitatea din Amsterdam. „Pare să fie mai mult decât o coincidență că toate aceste conturi promovează același mesaj”.