„Intrarea” în Schengen, lovitură dură pentru transportatori. „Suntem pedepsiți de Sofia și de Viena”

DE Daniel Toșa | Actualizat: 08.01.2024 - 14:48
Falsul Schengen, o lovitură dură pentru transportatori. „Suntem pedepsiți și de Sofia și de Viena” - Foto: Profimedia images - Caracter ilustrativ
Falsul Schengen, o lovitură dură pentru transportatori. „Suntem pedepsiți și de Sofia și de Viena” - Foto: Profimedia images - Caracter ilustrativ

Falsul Schengen, o lovitură dură pentru transportatori. „Suntem pedepsiți și de Sofia, și de Viena”. Aderarea României și Bulgariei la un așa-zis Schengen fără granițe terestre este o lovitură dură dată transportatorilor care sunt nevoiți să stea zile întregi blocați în granițe.

SHARE

România și Bulgaria au primit „undă verde” din partea Austriei să adere la Schengen, doar că nu e tocmai un Schengen adevărat. Nicio altă țară membră nu a fost nevoită să suporte umilințele pe care trebuie să le suporte românii și bulgarii care vor să treacă terestru granițele.

„Intrarea” în Schengen, lovitură dură pentru transportatori. „Suntem pedepsiți de Sofia și de Viena”

Această invenție austriacă cu „Air Schengen”, fără un calendar clar pentru o aderare completă (și cu zona terestră n.red), este dovada vie a faptului că guvernul de la Viena continuă să-și bată joc în cel mai josnic mod de două țări care merită să fie în acest acord de mai bine de 11 ani de zile. Cu granițele în continuare blocate, transportatorii mai primesc o lovitură. De această dată chiar din partea guvernului de la Sofia.

Timp de mai bine de 24 de ore, zeci de camioane bulgărești încărcate cu mărfuri pentru Austria nu au putut trece granița noastră la Podul II al Dunării, pentru că nu au fost autorizate.

Citește și: Când intră România cu granițele terestre în Schengen? Autoritățile spun că nu vor să se hazardeze

„Interdicția de a permite camioanelor bulgare să treacă granițele noastre cu marfă către Austria este o pedeapsă pentru noi, companiile bulgare, nu pentru țara respectivă care ne împiedică să intrăm în Schengen pe cale terestră”, spune transportatorul bulgar din Plovdiv Petko Angelov.

"Camioanele transportă piese auto din Turcia către Austria, dar sunt "ancorate" la granița bulgară și nu au voie să înainteze sau să se întoarcă. Și nici nu li se explică de ce sunt reținute", se miră el. Vameșii noștri au recunoscut cu jumătate de gură că a existat un ordin verbal de la Sofia de a nu lăsa încărcătura să plece în Austria, pentru că este împotriva intrării noastre în Schengen pe cale terestră.

Citește și: Cum sună „ultimatumul” Austriei pentru ca România să preia migranți pentru Schengen: Aveți 3 zile...

Acest lucru este anormal. Încercăm să sucombați astfel brațele Austriei? Ei bine, ea va primi mărfurile de care are nevoie de la alți transportatori. Această interdicție nu face decât să dăuneze afacerilor bulgare și șoferilor noștri care sunt ținuți ostatici", a declarat Angelov. În cuvintele sale, multe dintre camioanele blocate sunt din Plovdiv.

Reprezentanții camerei s-au adresat Ministerului de Interne, dar li s-a spus că dispoziția nu le aparține.

"Nimeni nu oferă o explicație semnificativă de ce ne rețin camioanele. Singurul răspuns pe care îl primim de la autoritățile de frontieră este: "Până nu primim permisiunea de la Sofia, nu putem face nimic"", a adăugat Angelov.

Citește și: Radu Dinescu, UNTRR: 2,4 miliarde € pagube, 6 ore petrecute în vamă pentru că nu suntem în Schengen

Publicația bulgară 24chasa.bg a relatat, vineri, că zeci de camioane bulgare au fost blocate a Podul II al Dunării și la BCP Bregovo timp de mai bine de o zi. Explicația autorităților vamale a fost „că au un ordin verbal de la Sofia de a nu lăsa camioanele noastre să meargă în Austria”.

Angelov a precizat că au căutat contacte la Sofia, dar acestea nu răspund la telefon.  La punctele de trecere a frontierei, aceștia luau documentele șoferilor și nu îi lăsau să meargă înainte sau înapoi. "Oamenii stăteau ca niște ostatici fără condiții de bază", a adăugat Angelov.

"Acțiunea punitivă" față de Austria a fost prost gândită”, spune Angelov.

Boicotul românesc asupra companiilor austriece, „un model” pentru bulgari

El a dat exemplul românilor care au boicotat băncile și companiile austriece, nefolosind serviciile acestora. "În timp ce în acest caz, autoritățile bulgare ne pedepsesc pe noi", a repetat el.

"Noi lucrăm în condiții extrem de dificile. Așteptăm trei zile la Căpitanul Andreevo pentru a intra în țara noastră, apoi două zile la Podul Dunărea II, este un coșmar", a explicat transportatorul.

Agenția Vamală le-a spus că, până nu primesc un ordin de la Ministerul de Finanțe, nu pot lăsa camioanele să plece în Austria.

"Așteptăm o întâlnire cu ministrul de finanțe pentru a afla ce sunt aceste idei nebunești", a spus Angelov.

„Blocăm granițele”

Nervoși și frustrați de lipsa condițiilor de bază, șoferii au cerut să se întoarcă în Bulgaria, lăsând camioanele la graniță. Dar li s-a spus că nu pot face nici asta.

"Nu este vorba de discuții. Situația este mai mult decât ciudată", a declarat pentru "24 de ore" Tihomir Petrov, care se află la punctul de control din Bregovo și așteaptă.

"Aveți un motiv legal să ne opriți?", l-a întrebat el pe șeful de tură de la punctul de trecere a frontierei. Răspunsul neoficial a fost: "Totul ne-a fost pus verbal pe tapet".

Președinția spaniolă a Consiliului UE clarifică extinderea Schengen

Președinția spaniolă a Consiliului UE clarifică extinderea Schengen, cu România şi Bulgaria. Președinția spaniolă a Consiliului UE a reușit să continue procedura de extindere a Schengen, cu Bulgaria și România, după 12 ani de negocieri cu cele două state.

„Schengen crește! Consiliul UE a decis să extindă Spațiul Schengen la Bulgaria și România. Frontierele interne, aeriene și maritime, vor fi ridicate în martie 2024, în timp ce o decizie privind ridicarea controalelor terestre va fi luată mai târziu”, a postat președinția spaniolă, adăugând că aceasta a fost ultima decizie, în perioada de șase luni a preşedinţiei Madridului.

Decizia a fost luată în unanimitate, în urma unei proceduri scrise. Evoluţia este interesantă mai ales pentru că de la 1 iulie, adică peste alte şase luni, preşedinţia Consiliului UE va fi preluată de Ungaria, stat prieten cu Rusia lui Putin.

Moscova are tot interesul să frâneze, pe cât posibil, extinderea Spaţiului Schengen, iar până acum, de mai bine de un an, a reuşit asta, folosind Austria.

„Sunt foarte mulțumit că în 2024 controalele interne aeriene și maritime dintre Bulgaria și România și celelalte țări Schengen vor deveni de domeniul trecutului, după 12 ani de negocieri.

În urma acestui prim pas, Consiliul ar trebui să ia o nouă decizie de stabilire a unei date, pentru ridicarea controalelor la frontierele terestre interne, a declarat Consiliul condus acum de Spania.

Guvernul bulgar a emis sâmbătă seara un comunicat de presă, în care subliniază că Consiliul s-a angajat să lucreze pentru eliminarea controalelor la frontierele terestre și în Spațiul Schengen.

„Într-o declarație tripartită comună cu Austria, au fost subliniate și angajamentele Bulgariei și României, de a consolida funcționarea Schengen”, spune guvernul bulgar, referindu-se la negocierile cu Viena, ultima țară care și-a ridicat vetoul pe domeniile Aero şi Maritim.

Citeşte şi: Predoiu despre Sea Schengen: „Portul Constanţa devine mult mai atractiv”

„Separat, Comisia Europeană s-a angajat să sprijine Bulgaria și România în protecția frontierelor externe ale UE. Bulgaria va primi sprijin financiar semnificativ din partea Comisiei Europene, precum și asistență operațională și tehnică din partea Agenției Europene pentru Paza de Frontieră și de Coastă (FRONTEX), de-a lungul granițelor bulgaro-turce și bulgaro-sârbe”, subliniază Sofia.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te