Gurile Dunării, în vizorul Rusiei. Potrivit unui comunicat emis de operatorul portuar ÎCS Danube Logistics SRL (DL) și partenerul olandez Danube Logistics Holding BV (DLH), în ultimii cinci ani, aceste companii au fost supuse unui val de atacuri ilegale, camuflate sub pretextul executării unei hotărâri judecătorești într-un litigiu în care niciuna dintre părți nu a fost implicată.
Gurile Dunării, în vizorul Rusiei. Atacuri asupra Portului Giurgiulești. Putin vrea control total
În ciuda legislației clare a Republicii Moldova, care stipulează că doar cei direct implicați într-un litigiu pot fi afectați de hotărârile judecătorești, executorii și anumiți judecători susțin confiscarea ilegală a activelor terțelor părți.
Bătălia pentru controlul Portului Giurgiulești este alimentată de o serie de acțiuni judiciare, începând cu anul 2018, atunci când compania Bemol Retail SRL (controlată de omul de afaceri azer Arfiq Alyev) a obținut o hotărâre judecătorească împotriva a două persoane fizice.
Acesta a fost primul pas în încercarea de a prelua controlul asupra PILG, prin măsuri de executare silită asupra participației de 100% deținute de DLH în Danube Logistics.
Chiar dacă o primă tentativă a fost respinsă de Judecătoria Chișinău în 2021, iar BERD a preluat legal participația, Bemol a reluat atacurile printr-o nouă tentativă similară, cu ajutorul unui alt executor judecătoresc.
Citește și: Putin acceptă negocieri de pace în Ucraina, cu o condiție. Trump are „misiunea” de a „calma” Europa
În ciuda acuzațiilor de fraudă aduse BERD, instanțele moldovenești au respins aceste acuzații. În iulie 2024, Judecătoria Chișinău a decis că administrarea silită a cotei de 100% de către Bemol și Talmaci a fost ilegală.
Intensificarea atacurilor după anunțul Guvernului României
Atacurile asupra PILG s-au intensificat în perioada septembrie-octombrie 2024, după anunțul făcut de Guvernul României privind demararea negocierilor cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) pentru achiziționarea acțiunilor portuare deținute de BERD.
La finele lunii august 2024, Guvernul României a anunțat adoptarea unui memorandum prin care intenționează să achiziționeze, prin intermediul Administrației Porturilor Maritime Constanța, acțiunile Danube Logistics SRL deținute de BERD.
Citește și: Atac masiv în Odesa. Un mort și 10 răniți, blocuri distruse, după un bombardament brutal rusesc
În octombrie 2024, Bemol a lansat o nouă tentativă de a înlătura managementul legal al portului, numind-o din nou pe Irina Selevestru administrator autorizat pentru a gestiona cota de 100%, fără a notifica BERD și DLH.
Problemele legale și securitatea națională
În pofida deciziilor judiciare anterioare care au confirmat dreptul BERD de a deține participația majoritară în port, Bemol continuă să ignore aceste hotărâri și să acționeze ilegal.
De asemenea, atacurile legale lansate de Bemol ridică semne de întrebare privind respectarea legii moldovenești nr. 174/2021, care reglementează examinarea investițiilor de importanță pentru securitatea statului.
Potrivit acestei legi, orice schimbare de control într-o companie care operează în domenii sensibile, cum ar fi operatorii portuari, trebuie aprobată de Consiliul pentru promovarea proiectelor investiționale de importanță națională.
Rusia, interesată de controlul asupra Gurilor Dunării
În contextul acestor atacuri și tensiuni, se poate remarca faptul că Rusia urmărește de mult timp să obțină controlul asupra gurilor Dunării, o regiune strategică din sud-estul Europei.
În 2015, generalul american Ben Hodges a declarat că Rusia încearcă să preia controlul asupra acestei zone, ceea ce i-ar oferi o poziție de forță economică în Europa de Sud-Est, potrivit Timpul.md.
Astfel, atacurile asupra Danube Logistics și sprijinul pe care unele elemente din sistemul judiciar le oferă acestor acțiuni ar putea avea implicații grave nu doar pentru stabilitatea economică a Moldovei, ci și pentru securitatea națională.