Italia cheamă Austria la Curtea Europeană de Justiție. Camioanele italiene sunt puse să aștepte ore în șir la granița cu Austria. România a anunțat că intenționează să cheme Italia la Curtea Europeană de Justiție pe tema Schengen, dar nu anul acesta.
Italia, umilită să aștepte la granița cu Austria, cere despăgubiri de miliarde euro. România ezită
Guvernul italian a sesizat Curtea Europeană de Justiție cu privire la măsurile anti-tranzit ale Austriei. Este vorba de interdicția de conducere sectorială, interdicția de conducere pe timp de noapte, autorizații de blocare.
Austria a decis să impună o serie de restricții de trafic arbitrare atât pe terioriul său, dar și la graniță. Newsweek România a scris că, pe 12 octombrie, autoritățile austriece au decis să închidă autostrăzile Brenner și Inntal pentru camioane de la ora 0:00 până a doua zi la 22:00.
Camioanele din Italia care trebuiau să ajungă cu marfă sau să preia marfă din Austria au fost nevoite să se oprească la frontiera austriacă. Au existat mici excepții de trecere, însă numai în anumite condiții. Totuși, cozile formate la granița Austriei au depășit 110 km.
Citește și: Austria, care ține România la ușa Schengen, închide granița cu Italia și Germania. 110 km de blocaje
A fost picătura care a umplut paharul pentru Italia
În cadrul unei reuniuni de luni dimineață, Consiliul de Miniștri italian a dat "undă verde" pentru acțiunea anunțată împotriva Austriei privind măsurile anti-tranzit la Curtea Europeană de Justiție. Ministrul transporturilor Matteo Salvini (Lega) anunțase recent că se pregătește un dosar corespunzător.
„Recursul direct" este un lucru care "nu s-a mai făcut niciodată" și un pas pe care "UE ar fi trebuit să îl facă direct", a subliniat vicepremierul. În orice caz, toți miniștrii din guvernul italian au acceptat deja acest apel.
Ministrul italian de externe Antonio Tajani (Forza Italia) încercase anterior să liniștească apele. "Verificăm ce se întâmplă la pasul Brenner. În acest caz, rațiunea trebuie să prevaleze. Sper că, în cele din urmă, se va găsi o soluție", a declarat Tajani la o apariție în campania electorală de duminică la Bolzano. Dar guvernul a decis altceva, potrivit unui artiscol din Die Presse.
Dispută care mocnește de ani de zile între Italia și Austria
Discuția privind măsurile anti-transit din Tirol, cum ar fi interdicțiile de circulație sectoriale, interdicțiile de circulație pe timp de noapte sau blocarea șoselelor, mocnește de ani de zile între Italia și Germania, pe de o parte, și Austria, pe de altă parte. Guvernul provinciei tiroleze, de culoare roșie-neagră, și ministrul transporturilor Leonore Gewessler (Verzi) au precizat în repetate rânduri că nu doresc să renunțe la reglementarea traficului de mărfuri grele.
Salvini, pe de altă parte, a criticat întotdeauna acțiunile Austriei - inclusiv săptămâna trecută în Pasul Brenner - și consideră că acestea contravin legislației UE. El a acuzat Comisia Europeană de inacțiune, deoarece nu a inițiat din proprie inițiativă o procedură de încălcare a dreptului comunitar.
Pe de altă parte, au fost obținute succese diplomatice la nivel regional: Tirolul, Tirolul de Sud și Bavaria au căzut de acord asupra instituirii unui sistem de sloturi, o autostradă cu rezervări. Totuși, acest lucru necesită acordul statelor naționale și un tratat de stat.
Amenințările lui Ciolacu
Premierul Marcel Ciolacu a declarat, la sediul central PSD că, dacă Austria nu va accepta nici anul acesta ca România să facă parte din Spațiul Schengen, atunci statul român va depune plângere contra guvernului vienez, la Curtea de Justiţie a UE.
Premierul a adăugat că, dacă Austria consideră că România nu trebuie primită, pentru că Spațiul Schengen nu funcționează cum trebuie, atunci să iasă Austria din Schengen.
„Acum eu cred că se impune a se veni cu un atac la Curtea Europeană de Justiție”, a spus premierul care nu a luat nicio măsură concretă.
Citește și: Marcel Ciolacu: Pe Schengen cred că se impune a se veni cu un atac la Curtea Europeană de Justiție