Ministrul Predoiu susține că România este pregătită să coopereze pentru protecţia frontierelor şi combaterea migraţiei ilegale, însă povestea cu Air Schengen, o invenție austriacă foarte periculoasă face o nedreptate majoră țării noastre dacă nu există un calendar al unei aderări „complete” - și cu frontierele terestre.
Predoiu, după ce a „mușcat mărul otrăvit” cu AIR Schengen: „Nu e corect doar o înțelegere parțială”
„Vom consolida spaţiul Schengen şi nu este deloc corect să avem în continuare doar o integrare parţială în spaţiul Schengen.
Este adevărat că în decembrie anul trecut am făcut un pas important, intrând în spaţiul Schengen cu frontierele aeriene şi maritime (de la 31 martie 2024, n.red.), dar cred că acest progres ar trebui să fie urmat de un alt pas în acest an.
Şi vom lucra în această privinţă cu colegii şi prietenii noştri din Austria şi din alte state membre. Suntem gata să cooperăm cu privire la protecţia frontierelor, la migraţia ilegală şi, de asemenea, mă refer la cooperarea poliţienească.
Avem rezultate foarte bune în această privinţă şi cred că aceasta ar trebui să fie baza pentru deciziile viitoare.
De aceea am spus că, în materie de migraţie, în materie de protecţie a frontierelor, România este un foarte bun exemplu şi suntem pregătiţi să contribuim cu expertiza noastră la consolidarea întregii Uniuni Europene şi, de asemenea, a spaţiului Schengen”, a declarat vicepremierul Cătălin Predoiu înaintea Consiliului Justiţie şi Afaceri Interne (JAI), potrivit Agerpres.
Austria spune NU aderării României la Schengen: „Să nu filosofăm despre următorii pași”
Săptămâna trecută, Gerhard Karner, ministrul austria de Interne, omologul lui Cătălin Predoiu de la Viena a declarat din nou, așa cum a făcut-o tot timpul, că Austria va bloca aderarea României la spațiul Schengen.
Karner a declarat „se gândește” la acordul pentru integrarea României în Spațiul Schengen cu privire la frontierele aeriene și maritime, dar că în nicun caz nu se pune problema ca ţara noastră să fie membru deplin în spaţiul de liberă circulaţie.
"Mă gândesc foarte mult să facem acest pas acum și să nu filosofăm despre următorii pași", a spus Gerhard Karner, ministrul austriac de Interne, potrivit Krone.
Mărul otrăvit cu „AIR Schengen”
Invenția austriacă cu "Air-Schengen" va permite călătorilor din România și Bulgaria să călătorească către alte țări ale UE fără a fi nevoiți să treacă prin controalele de la terminalele externe, un aspect care nu afecta în nicun fel nici până acum călătoriile românilor spre țările Schengen.
Problema cea mai gravă este în continuare la frontierele terestre, unde controalele vor rămâne în vigoare din cauza blocadei impuse de Austria, singura țară din Schengen care se opune nejustificat aderării României și Bulgariei.
Austria este singura țară din acordul Schengen care continuă să acuze România că este „poarta de intrare” a migranților ilegali în Europa, deși toate datele centralizate de instituțiile europene spun cu totul altceva.
Așa-zisul „Schengen aerian și maritim” e doar „praf în ochii României”. În realitate nu se schimbă absolut nimic, iar austriecii știu acest lucru foarte bine. Problema cea mai mare este că acest precedent pericolos ar putea fi doar începutul unor abuzuri de putere discriminatorii care s-ar putea aplica și în alte situații și astfel s-ar putea crea o prăpastie între Europa de vest și Europa de Est, aspect de care cu siguranță vor profita partidele extremiste pentru a-și baza viitoarele argumente de Ro-Exit și faptul că apartenența României la Uniunea Europeană nu ne este benefică.
Din păcate, nici de această dată nu se discută nimic despre dreptul României și Bulgariei de a fi pe deplin în Schengen după așa-zisa aderare parțială „Air Schengen”, o invenție austriacă foarte periculoasă ce dă încă o palmă nemeritată țării noastre.
Citește și: Austria pierde miliarde € doar ca să nu lase România în Schengen. 2% din migranți vin din România
Austria a transmis cât se poate de clar că ține România „ostatică” în afara Schengen, fără nicio perspectivă că lucrurile s-ar putea schimba în viitor.
Gerhard Karne: „Nu există nicio dată pentru aderare. Ar fi fost foarte greșit să face asta”
Citește și: Când intră România cu granițele terestre în Schengen? Autoritățile spun că nu vor să se hazardeze
„Nu există nicio dată pentru aderare. Ar fi fost foarte greșit să face asta. Controalele la frontierele terestre sunt încă necesare”, spune ministrul austriac de Interne, Gerhard Karner, referindu-se la controalele României cu Bulgaria și Ungaria, fără să admită că ruta migranților NU este și NU a fost niciodată prin România.
Citește și: Duș rece! Austria anunță când intră România în Schengen și cu frontierele. „Sunt simple speculații”
Minciuna austriacă ne ține în afara Schengen. Cifrele adevărului
Potrivit ultimelor date publicate de Agenția Europeană de Control la granițe - FRONTEX, rutele migranților sunt:
- Ruta Central Mediteraniaină - Tunisia -Italia - unde în anul 2022 au ajuns 105.561 de migranți ilegali, iar datele din anul 2023 care sunt centralizate până în luna iulie 2023 arată că prin această rută au venit 89.113 migranți.
- Ruta prin Balcanii de Vest - Serbia - Croația - unde în anul 2022 au ajuns 144.181 de migranți ilegali, iar datele din anul 2023 care sunt centralizate până în luna iulie 2023 arată că prin această rută au venit 48.760 migranți.
- Ruta prin Estul Mediteranei - Turcia - Grecia - unde în anul 2022 au ajuns 43.906 de migranți ilegali, iar în perioada ianuarie -iulie 2023, prin această rută au venit 17.884 migranți.
- Ruta prin Vestul Mediteranei - Maroc - Spania - unde în anul 2022 au ajuns 15.134 de migranți, iar în perioada ianuarie - iulie 2023 au venit 7.425 de migranți.
- Ruta Est Europeană - Belarus -Polonia/ Belarus - Lituania - unde în anul 2022 au ajuns 6.332 de migranți ilegali, iar în perioada ianuarie -iulie 2023, prin această rută au venit 3.179 migranți.
- Ruta Circulară - Albania - Grecia - unde în anul 2022 au ajuns 672 de migranți ilegali, iar datele din anul 2023 care sunt centralizate până în luna iulie 2023 arată că prin această rută au venit 419 migranți.
- Ruta prin Marea Neagră - România și Bulgaria - unde în anul 2022 au ajuns 213 migranți ilegali, iar datele din anul 2023 care sunt centralizate până în luna iulie 2023 arată că prin această rută au venit 40 migranți.