46.000 de zboruri au înregistrat probleme de navigație prin satelit între august și martie. Punctele fierbinți de bruiaj au fost în Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mediteranei.
Bruiajele sunt atât de puternice încât piloții ajung să creadă că aeronava se află într-o locație diferită de cea în care se află de fapt.
Putin amenință zborurile comerciale care trec și peste Romania. Vizate: Ryanair și Wizz Air
Rusia este suspectată că a lansat atacuri electronice „extrem de periculoase” împotriva a mii de zboruri susțin surse din aviație.
Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației a avertizat în ianuarie că autoritățile au observat o „creștere bruscă” a „atacurilor” de bruiaj și falsificare, dar nu a spus cine se află în spatele lor.
Citește și: Un mort în avionul Ryanair care zbura în Italia. „S-a plâns de greață, la îmbarcare”
Datele false au forțat avioanele să vireze și să se scufunde pentru a evita obstacole-fantomă care nu erau cu adevărat acolo.
Bruiajul îneacă semnalele autentice de la sateliți, inclusiv GPS și sistemul Galileo al Europei .
Dar experții din industrie susțin acum că forțele lui Putin sunt în spatele atacurilor. „Informațiile de la ruși sunt false. Este extrem de periculos.”, a explicat o sursă din industrie.
Jurnalele aeronavelor au dezvăluit puncte fierbinți de bruiaj în regiunea Baltică, Marea Neagră și estul Mediteranei, conform The Sun.
În opt luni până la sfârșitul lunii martie, 2.309 de zboruri Ryanair și 1.368 de avioane Wizz Air au înregistrat probleme cu navigarea prin satelit în regiunea baltică.
De asemenea, au fost afectate 82 de zboruri British Airways , șapte de la Jet2, patru zboruri EasyJet și șapte operate de TUI.
Numărul atacurilor suspecte prin satelit a fost de peste 350 pe săptămână luna trecută, susțin cercetătorii, o creștere semnificativă față de cele mai puțin de 50 de atacuri pe săptămână care au fost înregistrate anul trecut.
Între august și martie, 46.000 de zboruri au înregistrat probleme de navigație prin satelit (satnav) în regiunea Baltică.
În ianuarie, organul de pază al siguranței aeriene din Europa a descris bruiajul și falsificarea drept „atacuri”, dar nu a spus cine se află în spatele lor.
Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației a organizat un summit cu organismul global care reprezintă companiile aeriene pentru a contracara amenințarea.
În mod normal, pasagerii nu știu dacă avionul lor este blocat.
The Sun și cercetătorii de la GPSJAM.org pau analizat jurnalele de zbor publice.
Aeronavele trimit semnale automate de supraveghere dependentă pentru a le informa pe celelalte din apropiere și pe controlori unde se află.
Citeşte şi: Camerele secrete din avion unde doar membrii echipajului au acces. Descoperirea făcută de un pasager
Aceste semnale includ o estimare a cât de bine funcționează navigatorul prin satelit. Performanța slabă indică blocaj sau falsificare.
GPSJAM admite că semnalele nu se dovedesc a bruiaj în mod concludent.
Dar a spus: „Zonele în care un procent semnificativ de aeronave raportează o precizie scăzută de navigare par să se coreleze bine cu zonele de bruiaj cunoscute și suspectate”.
În Marea Baltică, 46.000 de avioane au raportat probleme de navigație prin satelit între august și sfârșitul lunii martie.
Singurul transportator major din Marea Britanie care nu a fost afectat a fost Virgin Atlantic , deoarece aeronavele sale nu zboară prin regiune.
Falsificarea și bruiajul are loc în Ucraina, unde Kievul și Moscova încearcă să strice precizia rachetelor și a dronelor.
Ce spun companiile aeriene
Ryanair a spus: „Dacă orice sisteme de localizare, cum ar fi GPS, nu funcționează, atunci echipajul trece la sisteme alternative”.
Easyjet a spus că are proceduri pentru a atenua problemele cu GPS-ul.
TUI nu zboară în Marea Baltică și a spus că cele șapte aeronave ale sale afectate poziționează probabil zboruri fără pasageri.
BA și Jet2 au refuzat să comenteze.
Glenn Bradley, de la Autoritatea Aviației Civile din Regatul Unit, a insistat că zborul cu avionul rămâne una dintre cele mai sigure forme de călătorie.
„Există mai multe protocoale de siguranță în vigoare pentru a proteja sistemele de navigație pe aeronavele comerciale.
Blocarea GPS nu are un impact direct asupra navigației unei aeronave și, deși este o problemă cunoscută, aceasta nu înseamnă că o aeronavă a fost blocată în mod deliberat.
În timp ce operatorii au implementate măsuri de atenuare pentru a asigura continuarea operațiunilor în siguranță, lucrăm îndeaproape cu alte autorități de reglementare a aviației, companii aeriene și producători de aeronave pentru a reduce și a atenua orice riscuri reprezentate de bruiaj și pentru a monitoriza continuu incidentele din întreaga lume.”, a spus Glenn Bradley.