România lansează la apă o navă de logistică pentru un grup de luptă al Olandei. Costă 375.000.000 de euro.
HNLMS Den Helder, construită pentru a răspunde nevoilor logistice ale Marinei Regale Olandeze, are o deplasare de 20.000 de tone, aproape jumătate din cea a portavionului francez Charles De Gaulle, care are o deplasare la sarcină maximă de 42.500 de tone.
România lansează la apă o navă de logistică pentru un grup de luptă al Olandei. Costă 375.000.000 de euro
Introducerea navei de sprijin comun Zr.Ms. Karel Doorman în 2015 a servit drept soluție temporară, evidențiind nevoia unei nave specializate de reaprovizionare și a rezultat în dezvoltarea HNLMS Den Helder, numită după un oraș olandez.
Nava este construită pe baza unui design Damen existent, ajustat pentru a se potrivi cerințelor Marinei Regale a Olandei.
Acest design încorporează elemente ale navei de sprijin comun Zr.Ms. Karel Doorman și își propune să asigure robustețea, fiabilitatea și sustenabilitatea navei, potrivit armyrecognition.com.
Designul noii nave de sprijin de luptă se concentrează pe eficiența consumului de combustibil și pe emisiile reduse de gaze de eșapament, cu o combinație de motoare diesel, forma carenei și designul elicei. Se așteaptă să fie redus consumul de combustibil cu 6% în comparație cu HNLMS Karel Doorman.
Contractul pentru construcția HNLMS Den Helder a fost semnat la 19 februarie 2020, de către Directorul Organizației Materialelor de Apărare (DMO), viceamiralul Arie Jan de Waard și Arnout Damen, CEO al Damen Shipyards Group.
Bugetul total al proiectului pentru HNLMS Den Helder este de 375 de milioane de euro. Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) supraveghează proiectul cu implicarea a peste o sută de companii din sectorul construcțiilor navale olandeze.
Această colaborare își propune să păstreze cunoștințele și abilitățile în domeniul construcțiilor navale din Olanda.
Capacitatea navei-cisternă include 7.600 de metri cubi de motorină pentru nave (F76), 1.000 de metri cubi de combustibil pentru elicoptere (F44), 226 de metri cubi de apă potabilă și 434 de metri cubi de alte provizii, cum ar fi alimente și muniții pentru a susține un grup de șase nave.
Nava va găzdui 24 de containere, precum și două echipamente pentru vehicule de aterizare (LCVP), două ambarcațiuni de raid și interceptare rapidă (FRISC) și două elicoptere NH90 NFH.
Citește și: România nu are nave de luptă, dar face pentru alții. Platformă militară livrată pentru Pakistan
Cu o deplasare de 22.595 de tone, o lungime de 179,5 metri și un pescaj de 8 metri, HNLMS Den Helder este proiectat pentru a găzdui un echipaj de 75 de persoane și un număr suplimentar de încă 75.
Dispunând de o cocă dublă în conformitate cu reglementările moderne, nava este alimentată de patru generatoare diesel Wärtsila W31 și două motoare electrice GE, permițându-i să atingă viteze de până la 20 de noduri.
Citește și: Ce este Exerciţiul multinaţional BREEZE 24 și cum vor participa Forțele Navale Române în misiune
De asemenea, va fi echipat cu radar Thales NS100 și alte radare de navigație și sisteme de război electronic.
Inițial, va include radare de navigație, două mitraliere Leonardo Lionfish Top de 12,7 mm și 6 mitraliere FN MAG, cu planuri de a instala un tun Leonardo 76/62 Sovraponte de 76 mm, un sistem de rachete RIM-116 Rolling Airframe Missile (RAM), și un radar de control al tirului Thales Pharos în timpul primei sale perioade de întreținere.
Această abordare în etape permite navei să înceapă operațiunile în timp ce își finalizează complet armamentul.
La 25 martie 1999, Holland DAMEN SHIPYARDS Group a devenit acționar majoritar în S.C. Șantierul Naval Galați S.A.
Șantierul naval Damen Galați este specializat în construcția de șlepuri fluviale, remorchere fluviale și maritime, motonave, cargouri maritime, mineraliere, vrachiere, nave colectoare frigorifice pentru pescuit, barje, dragatoare, platforme marine.
În tot acest timp, Forțele Navale Române nu se bucură nici de nave militare performante, nici de personal specializat.
Surse din Marină susțin că, atunci când o fregată sau o corvetă a României participă la un exercițiu sau misiune NATO, trebuie să împrumute personal specializat în radiolocație și alte funcții destinate.
Asta în situația în care Marea Neagră este zonă de mare risc din cauza acțiunilor agresive ale Rusiei.