Ucraina dezvăluie condițiile impuse pentru utilizarea avioanelor F 16 împotriva Rusiei. Rolul României.
Potrivit comandantului șef al Forțelor Armate ale Ucrainei, Oleksandr Sîrski, aceste avioane ar trebui să stea departe de linia frontului la o distanță de 40 km sau mai mult, din cauza riscului ca inamicul să le doboare.
Ucraina dezvăluie condițiile impuse pentru utilizarea avioanelor F 16 împotriva Rusiei. Rolul României
Chia și așa, Forțele Aeriene ale Ucrainei vor putea să lucreze eficient împotriva rachetelor de croazieră rusești și să lovească ținte terestre, a remarcat Oleksandr Sîrski.
Defense Express notează că această declarație dezvăluie de fapt ce poate face cu adevărat F-16 pe cerul Ucrainei.
În special, a nu se apropia de o distanță de 40 km este o limitare foarte semnificativă a capacității F-16 de a respinge aeronavele rusești cu așa-numitele KAB - bombe de planificare cu kituri UMPK.
Pentru că, pentru a le arunca pe ținte la o adâncime de până la 10 km de zero, avioanele rusești se apropie la o distanță de 40-50 km.
Astfel, vor fi 80-90 km între un F-16 ucrainean convențional și un Su-34 rusesc. Și pe acest fond, diferența o face armamentul cu care va veni F-16.
Conform informațiilor disponibile, toate F-16 europene care au fost supuse upgrade-ului MLU au primit radarul AN/APG-66(V)2A cu o rază instrumentală de 150 km (conform altor surse, raza de acțiune de detectarea unei ținte de tip luptător este de 110 km).
Dacă vin cu cel mai nou AIM-120C8 cu o rază de acțiune de până la 160 km, atunci este vorba despre un scenariu foarte realist numit „alungarea aviației rusești”. Deoarece indicatorul aproximativ al așa-numitei zone fără evadare (când avionul inamic nu mai poate scăpa de rachetă) pentru AIM-120C8 este de aproximativ 80 km.
Un AIM-120C este 105 km și, în consecință, o zonă de evacuare mult mai mică, de aproximativ 50 km.
Vor exista mult mai puține oportunități de a lovi eficient cu această versiune a rachetei. În același timp, dacă versiunile vechi ale AIM-120A/B ajung la luptători, atunci raza lor totală este de 50 km.
Parametrul „fără zonă de evacuare” este foarte controversat și nu există date oficiale despre acesta.
Este un parametru dinamic și depinde de plasarea reciprocă a aeronavelor în spațiu, inclusiv cursul și altitudinea.
În ciuda faptului că F-16 ucrainene nu se vor apropia la o distanță de 40 km, asta nu înseamnă că nu vor putea îndeplini una dintre misiuni. Mai mult, acești 40 km reprezintă și retragerea aeronavelor inamice tactice.
Încă din octombrie 2023, SUA au subliniat foarte clar modul în care Ucraina poate folosi F-16: la prima etapă, când vor fi puține aeronave și va exista puțină experiență reală în utilizarea acestora, vor fi utilizate „doar pentru sarcini de apărare aeriană”.
Numai treptat va fi necesară implicarea lor în utilizarea acelor arme de aviație occidentale care sunt deja la dispoziția Ucrainei - antiradar AGM-88 HARM și bombe de planificare de înaltă precizie.
Care este rolul României în coaliția aviației
Și numai atunci se poate vorbi despre o încercare de alungare a aviației ruse care bombardează pozițiile ucrainene cu rachete antiaeriene.
„Rușii vor fi nevoiți să-și schimbe tactica. Vom putea să le țintim avioanele și rachetele mai eficient și le va fi foarte dificil să continue să folosească bombe aeriene ghidate KAB, pe care trebuie să le lanseze de la 50 până la 70 km distanță”, spune expertul militar ucrainean Sergi Zgureț subliniind că în prealabil, e nevoie de o muncă sistematică și consecventă pentru a slăbi sistemul rus de apărare aeriană, potrivit Defense Express.
Generalul Sîrski a raportat că sistemul S-300 din regiunea Donețk a fost distrus și că într-o anumită perioadă de timp au fost distruse 20 de complexe și 15 stații radar inamice.
Acest lucru indică faptul că partea ucraineană dezactivează sistemele de apărare aeriană inamice. Acest lucru poate fi, de asemenea, legat de pregătirile pentru utilizarea aeronavelor în viitor, adică de a curăța cerul pentru F-16”, a explicat Zgureț.
Potrivit expertului militar, există un efort sistematic și consistent de slăbire a sistemului rus de apărare aeriană. „La 12 iulie au existat informații că un sistem S-300V inamic a fost distrus pe aeroportul din Mariupol. În special, stațiile radar ale acestui complex au fost avariate și distruse”, a menționat Zgureț.
Citește și: Rusia susține că 4 F-16 au survolat Odesa, decolând din România. Ce zice Ministerul Apărării?
Trupele ucrainene continuă să lovească sistemele rusești de apărare aeriană în teritoriile ocupate temporar și în zonele de graniță ale Rusiei pentru a crea condiții pentru desfășurarea avioanelor de vânătoare F-16 după sosirea preconizată a acestora în Ucraina în vara și toamna anului 2024.
Sergii Golubțov, comandantul forțelor aeriene ucrainene, a declarat recent că un număr de avioane F-16 vor fi staționate în baze aeriene din străinătate, pentru a fi protejate de atacurile Rusiei.
Moscova a susținut pe toate canalele că România este țara unde vor staționa și de unde vor pleca în misiuni avioanele F-16, fiind centru de pregătire a piloților ucraineni.
Numai că, oficial, primii piloți care au absolvit Centrul European de Formare F-16 sunt români.
Citește și: Rusia amenință România cu „Operațiunea Contele Dracula” împotriva avioanelor F-16 destinate Ucrainei
Ministerul olandez al Apărării a declarat că Olanda a jucat un rol important în crearea Centrului European și a furnizat României 18 avioane de luptă F-16.
În timpul antrenamentului au trecut prin diverse scenarii. De exemplu, au zburat în misiuni cu piloți NATO.
Ministrul a adăugat că și piloții ucraineni vor fi antrenați pe F-16 la acest centru din România.
„Aștept cu nerăbdare momentul în care primii piloți ucraineni vor fi pregătiți aici. Ucraina chiar trebuie să-și consolideze apărarea antiaeriană”, a adăugat ministrul olandez al Apărării, Ruben Brekelmans.
Pe lângă avioanele F-16 pentru centrul de antrenament, Olanda va furniza și Ucrainei 24 de astfel de avioane.
România s-a alăturat „coaliției de aviație” care sprijină pregătirea piloților și personalului de la sol ucraineni, fiind implicată și în transferul avioanelor multifuncționale moderne ca parte a asistenței militare, potrivit mil.in.ua.
Centrul a fost creat împreună cu alți aliați și cu Lockheed Martin, care este producătorul acestor avioane de luptă din SUA.
În iulie, Canada a anunțat alocarea a 300 milioane de dolari pentru a antrena piloți ucraineni pe avioanele de luptă F-16.