Un submarin nuclear britanic, aproape de catastrofă. Se scufunda către „adâncimea de zdrobire”

DE Adina Mutăr | Actualizat: 24.11.2023 - 07:53
Un submarin nuclear britanic, aproape de catastrofă - Foto: Royal Navy (imagine cu caracter ilustrativ)

Un submarin nuclear britanic, aproape de catastrofă. Se scufunda către „adâncimea de zdrobire”. Submarinul britanic cu rachete nucleare balistice a fost aproape de un dezastru din cauza unui instrument defect. Echipa de ingineri a observat că ceva nu e în regulă.

SHARE

Submarinul  nuclear din clasa Vanguard a fost aproape de catastrofă. Se scufunda către „adâncimea de zdrobire”, cu un echipaj de 140 de marinari.

Defecțiunea unui indicator de adâncime a făcut ca nava să se prăbușească la adâncimea de zdrobire fără ca echipajul să observe.

Un submarin nuclear britanic, aproape de catastrofă. Se scufunda către „adîâcimea de zdrobire”

Politica de descurajare nucleară britanică se bazează numai pe patru submarine cu rachete balistice nucleare (SSBN) aparținând clasei Vanguard. 

Cu o masă scufundată de aproape 16.000 de tone pentru o lungime de 149,9 metri și o lățime de 12,8 metri, fiecare poate transporta maximum 16 rachete balistice Trident D5.

HMS Vanguard a fost plasat pe Indisponibilitate periodică pentru întreținere și reparație [IPER] între 2015 și 2022. 

HMS Victorious, HMS Vigilant și HMS Vengeance au asigurat permanența descurajării britanice.

Potrivit conceptului CASD - Continuous At Sea Deterrent - un SSBN trebuie să fie întotdeauna în patrulare, iar atunci când unul este imobilizat pentru operațiuni de întreținere, durata misiunilor celorlalte se prelungește în medie 157 de zile pentru cele două submarine solicitate în 2022.

Cotidianul britanic The Sun a raportat că un submarin din clasa Vanguard a suferit o „defecțiune critică” când a început să patruleze anul trecut.

Inginerii au observat accidental că „ceva nu e în regulă”

Un senzor defect a făcut echipajul să creadă că a atins adâncimea de scufundare planificată și că submarinul s-a stabilizat.

Însă, submarinul continua să se scufunde și exista riscul de a atinge „adâncimea de impact”, adică nivelul la care presiunea apei este atât de puternică, încât poate cauza distrugerea submarinului.

Echipajul și-a datorat salvarea vigilenței echipei de ingineri de la bord care, având propriul senzor, a avertizat căpitanul că submarinul își continuă scufundarea.

„Nu este treaba inginerilor să controleze adâncimea submarinului, dar au văzut la ce adâncime era și că își continua scufundarea și și-au dat seama că ceva nu este în regulă”, a declarat o sursă internă pentru cotidianul britanic, potrivit opex360.com.

Dacă ar fi continuat să se scufunde, ar fi fost o catastrofă. 

Citește și: VIDEO Avionul nuclear american B-52, pentru prima oară în Coreea de Sud. Ce misiune are

În urma acestui incident, a fost deschisă o anchetă de către Ministerul Britanic al Apărării, dar concluziile au rămas confidențiale, subliniază The Sun, care nu a precizat numele submarinului care a avut probleme și nici adâncimea la care ajunsese, din motive de securitate operațională.

Royal Navy a refuzat să confirme sau să infirme acest incident. „Securitatea este prioritatea principală, iar submarinele noastre continuă să-și onoreze angajamentele”, a spus un purtător de cuvânt.

Citește și: Rusia a tranzitat de 7 ori combustibil nuclear prin România după invazia Ucrainei. Cine a luat bani

În februarie anul trecut, un raport constata că anumite sarcini nu au fost efectuate cu rigoarea necesară în timpul IPER-ului HMS Vanguard.

Una dintre neglijențele șocante a fost că tehnicienii au folosit adeziv pentru a repara șuruburile care ar trebui să țină izolația ce încapsulează conductele de răcire ale reactorului nuclear.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te