Dar o cantitate șocant de mare - o treime din toate produsele comestibile - se pierde chiar la începutul lanțului, la fermă.
Christine Moseley își propune să schimbe această situație prin intermediul companiei sale Full Harvest, o piață digitală care pune în legătură fermierii cu companiile din domeniul alimentar și al băuturilor care pot folosi surplusul și produsele lor imperfecte.
Moseley a fost inspirată să găsească o soluție pentru risipa de alimente în urmă cu aproape un deceniu, în timp ce lucra ca șefă a produselor strategice și a dezvoltării afacerilor pentru compania de sucuri presate la rece Organic Avenue.
Ea își amintește că stătea cu picioarele afundate până la gambă într-un câmp de frunze de roiniță care urmau să fie bătute pentru că nu aveau inimile centrale perfecte pe care magazinele alimentare și producătorii le doreau de obicei.
Și asta cu toate că angajatorul ei urma să le transforme oricum într-un lichid. Experiența a deranjat-o atât de mult, încât a jurat să găsească o modalitate de a folosi acele produse în exces sau cu forme ciudate.
„Acesta este procesul
adevăratei perturbări. Asta
înseamnă că ești pe cale să faci
ceva dacă ei spun că ești nebun“
Inițial, ideea ei a fost să folosească produsele aruncate pentru a face sucuri verzi la prețuri accesibile și alte alimente pe bază de plante. Dar, după opt luni de încercări, nu a reușit să găsească furnizorul potrivit, ceea ce a dus la o revelație: cea mai mare oportunitate de afaceri era aceea de a deveni ea însăși furnizor.
Fluxul de numerar și finanțarea au fost și ele niște provocări. În timpul celor doi ani și jumătate care i-au trebuit lui Moseley pentru a pune pe picioare Full Harvest, a trăit din 75.000 de dolari - 25.000 de dolari din economii și 50.000 de dolari câștigați prin activități secundare, cum ar fi închirierea mașinii sale și ajutarea studenților să își scrie eseurile pentru MBA. „Eram un clișeu“, spune Moseley.
„Locuiam într-un subsol, mâncând orez și fasole și sandvișuri cu unt de arahide, folosindu-mă de un card de credit pentru nevoile afacerii. Nu știam, la propriu, cum voi plăti următoarea factură de chirie. Am primit primii mei bani de la investitor exact la momentul potrivit“.
De la acea infuzie inițială de bani de la un înger investitor și de la câștigurile obținute în urma unor concursuri de prezentare, susținătorii au „vărsat“ 40 de milioane de dolari în Full Harvest. Dar ei nu au fost singurii pe care a trebuit să-i convingă să se alăture proiectului.
A trebuit, de asemenea, să-i convingă pe fermieri, mulți dintre ei bazându-se încă pe faxuri și tranzacții pe hârtie pentru a face afaceri. Moseley nu s-a lăsat influențată de cei care o contraziceau și o întrebau de ce vrea să vândă gunoi. În schimb, dorința de a le dovedi că se înșeală a fost motivantă.
„Tatăl meu m-a învățat de mică să cred asta: «la început, te cred nebun, apoi acceptă, apoi nu-și mai amintesc că era altfel». Acesta este procesul adevăratei perturbări. Înseamnă că ești pe drumul cel bun dacă ei spun că ești nebun“.
În prezent, producătorii de alimente și băuturi cu nume mari, precum Danone, Mondelēz și Suja, apelează la compania lui Moseley pentru a se aproviziona cu fructe și legume pe care le transformă în produse alimentare de bază, precum sucuri și iaurturi.
Operațiunile agricole la scară largă ale unor giganți din domeniu, precum Lakeside Organic Gardens și Church Brothers Farms, o folosesc pentru a descărca mai mult din recoltele lor și pentru a crește profiturile cu până la 12 procente.
„Am vândut peste 75 de milioane de kilograme de produse excedentare și imperfecte și am auzit de la unele dintre fermele noastre că au avut unii dintre cei mai buni ani din punct de vedere financiar după ce au lucrat cu noi“, spune Moseley.
„Să știm că avem un impact atât asupra mediului, cât și asupra rezultatelor furnizorilor și cumpărătorilor noștri este cea mai mare realizare de care suntem mândri“.