Podul Basarab, probabil cel mai mare pod de infrastructură rutieră care există într-un oraș din România, a fost inaugurat în anul 2011. Are o lungime de 2 kilometri și pe el circulă, zilnic, peste 250.000 de mașini.
Podul a fost realizat într-un interval de 10 ani din momentul în care s-a anunțat intenția de a-l construi. Costurile au crescut enorm. Inițial a fost anunțat un cost estimat de 60.000.000 de euro, dar s-au plătit 210.000.000 euro.
EXCLUSIV Podul Basarab are nevoie urgentă de consolidări. Ce împiedică începerea lucrărilor?
Marea problemă a podului, deschis în urmă cu 13 ani, este că nu a fost recepționat. În acest fel, primăria nu are habar cât de sigur este podul.
În 2022, Newsweek România a cerut Primăriei București să spună dacă are cunoștiință despre eventualele probleme existente la Podul Basarab. Deși nu avea nicio expertiză realizată la acel moment, primăria a răspuns, în 2022 că Podul este într-o stare foarte bună:
„În conformitate cu ultima expertiză se impun anumite remedieri (ca de ex. trotuarul rulant de la Gara de Nord care nu este funcțional, finisaje, etc.) la acest pasaj. Subliniem că nu este vorba de defecțiuni majore care pot pune în pericol siguranța circulației”, se arată într-un răspuns al Primăriei București pentru Newsweek România.
Răspunul pe larg este mai jos:
Citește și: Primăria București nu știe cât de sigur este Podul Basarab pe care trec, zilnic, 280.000 de mașini
După un an, în 2023, primăria a anunțat că a lansat în SEAP procedura de achiziţie a serviciilor de expertizare tehnică a Pasajului Basarab, astfel încât, după mai mult de un deceniu, recepţia acestui obiectiv de investiţii să poată fi finalizată.
Într-adevăr primăria a realizat, anul trecut, o expertiză a Podului.
Citește și: Nicușor Dan: Am lansat procedura de achiziţie a serviciilor de expertizare tehnică a Pasajul Basarab
Rezultatele expertizei nu au fost comunicate, dar Newsweek România a aflat că starea Podului nu mai este bună, ci doar „satisfăcătoare” și că se impune „punerea în siguranță” și „lucrări de consolidare”.
Antreprenorul refuză consolidările
Primăria spune că „anul trecut a fost realizată o expertiză tehnică a întregului obiectiv de investiții, din care a rezultat faptul că lucrarea se încadrează în clasa tehnică III, corespunzătoare unei ” STĂRI TEHNICE SATISFĂCĂTOARE”.
Antreprenorul general nici nu a vrut să audă de remedierea problemelor pe banii lui. Problemele la Podul Basarab au fost semnalate nu doar de exepertiza tehnică, dar și de persoane fizice.
„Expertiza tehnică a fost transmisă Antreprenorului General prin intermediul unui executor judecătoresc, pentru a executa, într-un termen dat, lucrările de remediere, punere în siguranță și consolidările de elemente de construcții propuse prin expertiza tehnica. S-a recurs la această modalitate de comunicare, deoarece, Antreprenorul lucrărilor nu a răspuns solicitărilor repetate de remediere a deficiențelor privind starea tehnică a pasajului, sesizate de către instituțiile de specialitate și de către persoanele fizice”, potrivit primpăriei București.
Cum antreprenorul a refuzat să facă cuvenitele remedieri și consolidări, primăria l-a chemat în isntanță.
„Având în vedere faptul că Antreprenorul General nu a dat curs solicitării, Primăria Municipiului București prin aparatul de specialitate, a demarat procedura de atribuire a serviciilor de proiectare pentru lucrările de remediere, urmând ca Municipiul București să solicite recuperarea prejudiciului de la Antreprenor”, a arătat primăria pentru Newsweek.
Până la recepția podului va mai dura câțiva ani: e nevoie de oragnizarea unei licitații pentru găsirea unei companii care să remedieze problemele de la Podul Basarab.
„După atribuirea noului contract și remedierea tuturor deficiențelor constatate prin expertiza tehnică, obiectivul de investiții ”Pasaj rutier denivelat superior Basarab” va fi recepționat în conformitate cu legislația in vigoare și va fi transmis către Administrația Străzilor București în vederea realizării serviciilor de întreținere și mentenanță”, spune primăria.
E greu de crezut că licitația și realizarea lucrărilor de consolidare se pot face mai devreme de 2 ani. În 2026, Podul Basarab va avea 15 ani de când a fost deschis și nerecepționat.
Antreprenorul general al Podului Basarab este compania ASTALDI SPA – FCC CONSTRUCCION SA.
De ce răspunsul primăriei e parțial?
Newsweek România a trimis un nou set de întrebări în care cere Primăriei București detalii despre „starea satisfăcătoare” a Pasajului Basarab.
De asemenea, am cerut să ni se spună foarte precis ce însemană „deficiențele ce trebuie remediate” și ce trebuie consolidat și pus în siguranță la Podul Basarab.
Nu am primit niciun răspuns, iar în ultimele zile contactarea biroului de presă a fost imposibilă. Am decis să publicăm acest răspuns parțial al primăriei și să revenim când avem răspunsul complet.