Țeapă spaniolă: au câștigat lucrări la căi ferate, au subcontractat unor români, nu plătesc

DE Petru Zoltan | Actualizat: 08.02.2021 - 19:12
Lucrări pe calea ferată Gurasada - Simeria/FOTO: transport-business.ro
Lucrări pe calea ferată Gurasada - Simeria/FOTO: transport-business.ro

Constructorii tronsonului de cale ferată Gurasada – Simeria, consorțiul format din spaniolii de la FCC Construccion și italienii de la Astaldi, riscă să falimenteze companiile românești pentru că nu vor să le plătească facturile pentru lucrările prestate.

SHARE

Pentru a scăpa de plata facturilor restante, reprezentanții spaniolilor de la București susțin că nu ar avea calitate juridică.

Tronsonul de cale ferată de 40 Km dintre Gurasada – Simeria face parte din reabilitarea căii ferate Frontieră – Curtici – Simeria, parte componentă a coridorului IV paneuropean pentru circulaţia trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h. Realizarea celor 40 km costă peste 2,63 miliarde lei. Adică în jur de 566 milioane euro, bani europeni contractați de compania CFR și care vor ajunge în conturile asocierii FCC Construccion – Astaldi.

Spaniolii nu a plătit lucările executate

Compania românească Intralpin SRL, patronată de Raluca Bugnar, a fost subcontractată de pentru a executa mai multe lucrări de demolare pe tronsonul de cale ferată Gurasada – Simeria. După ce a executat o parte din lucrări, firma românească a început să trimită facturile pentru executarea lucrărilor către antreprenor. Ulterior, s-au semnat mai multe acte adiționale pentru suplimentarea lucrărilor, dar și a costurilor. Prin actul adițional 1 s-a agreat modificarea obiectului și prețul contractului, durata de execuție a lucrărilor, plata, recepția lucrărilor. Prin cel de-al doilea act adiționat s-a decis suplimentarea lucrărilor în valoare de 204.000 lei. Printr-un alt act s-a convenit asupra suplimentării contractului cu 144.300 lei.

Deși asocierea FCC Construccion și italienii de la Astaldi cerea din ce în ce mai multe lucrări, aceștia amânau plata facturilor din varii motive: ba că nu au fost primiți banii de la CFR, ba că urmează să fie băgate la plată facturile. Culmea, cele două firme străine erau plătite la zi de compania CFR. Iar compania Intralpin, deși a fost contractată ca subcontractant, nu a fost declarată la CFR ca subcontractor, ci doar ca prestator.

Sucursala FCC, obligată să plătească dobânzile de întârziere

Într-un final, firma Intralpin a făcut mai multe demersuri la Ministerul Transporturilor și CFR SA pentru a-și recupera banii, dar oficialii români au susținut că nu pot plăti direct lucările pentru că constructorii nu i-au declarat ca subcontractori. Prestatorii nu pot fi plătiți direct de către CFR SA, conform legislației. Mai mult, Raluca Bugnar a făcut mai multe demersuri pentru a-și recupera banii de la filială locală a spaniolilor, cei care gestionează contractul, dar de fiecare dată a rămas doar cu promisiunile.

Într-un final, patroana firmei Intralpin a fost obligată să își ceară banii pentru lucările prestate în instanță, pentru că risca să intre în faliment. Dar, culmea tupeului, filiala locală a spaniolilor au susținut, prin avocat, să se respingă cererea de chemare în judecată pentru că ei nu au calitate pasivă.

„Debitorul prin întâmpinarea formulată a invocat lipsa calității procesuale pasive în principal și respingerea ca neîntemeiată a acțiunii, în subsidiar. Susține că este exclusiv entitatea constituită sub forma unei sucursale – dezmembrant fără personalitate juridică în România a FCC Construction SA Barcelona, acesta fiind liderul desemnat (pentru rațiuni fiscale și contabile a asocierii FCC Construccion SA, Astaldi SpA și Contratas y Ventas SA, asocierea având calitate de beneficiar în raporturile contractuale cu Intralpin SRL).

Magistrații de la Judecătoria Deva au dat dreptate firmei românești și a decis ca sucursala FCC Construccion să plătească dobânzile pentru întârzierea plății facturilor restante.

 

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te