CCR explică anularea alegerilor: vot manipulat prin finanțare ascunsă și promovare agresivă, ilegală

DE Elena Petrescu | Actualizat: 06.12.2024 - 22:30
CCR explică anularea alegerilor: vot manipulat prin finanțare ascunsă și promovare agresvă, ilegală: FOTO - Profimedia(imagine cu rol ilustrativ)
CCR explică anularea alegerilor: vot manipulat prin finanțare ascunsă și promovare agresvă, ilegală: FOTO - Profimedia(imagine cu rol ilustrativ)
CCR explică anularea alegerilor: vot manipulat prin finanțare ascunsă și promovare agresvă, ilegală: FOTO - Profimedia(imagine cu rol ilustrativ)
CCR explică anularea alegerilor: vot manipulat prin finanțare ascunsă și promovare agresvă, ilegală: FOTO - Profimedia(imagine cu rol ilustrativ)
CCR explică anularea alegerilor: vot manipulat prin finanțare ascunsă și promovare agresvă, ilegală: FOTO - Profimedia(imagine cu rol ilustrativ)
CCR explică anularea alegerilor: vot manipulat prin finanțare ascunsă și promovare agresvă, ilegală: FOTO - Profimedia(imagine cu rol ilustrativ)
CCR explică anularea alegerilor: vot manipulat prin finanțare ascunsă și promovare agresvă, ilegală: FOTO - Profimedia(imagine cu rol ilustrativ)
CCR explică anularea alegerilor: vot manipulat prin finanțare ascunsă și promovare agresvă, ilegală: FOTO - Profimedia(imagine cu rol ilustrativ)
CCR explică anularea alegerilor: vot manipulat prin finanțare ascunsă și promovare agresvă, ilegală: FOTO - Profimedia(imagine cu rol ilustrativ)
CCR explică anularea alegerilor: vot manipulat prin finanțare ascunsă și promovare agresvă, ilegală: FOTO - Profimedia(imagine cu rol ilustrativ)
CCR explică anularea alegerilor: vot manipulat prin finanțare ascunsă și promovare agresvă, ilegală: FOTO - Profimedia(imagine cu rol ilustrativ)
CCR explică anularea alegerilor: vot manipulat prin finanțare ascunsă și promovare agresvă, ilegală: FOTO - Profimedia(imagine cu rol ilustrativ)

CCR explică anularea alegerilor: vot manipulat prin finanțare ascunsă și promovare agresivă, ilegală. Manipularea votului a fost cu atât mai evidentă cu cât materialele electorale de promovare a unui candidat nu au purtat însemnele specifice publicității electorale.

SHARE

„Caracterul liber exprimat al votului a fost încălcat prin faptul că alegătorii au fost dezinformați prin intermediul unei campanii electorale în cadrul căreia unul dintre candidați a beneficiat de o promovare agresivă”, se arată în motivarea deciziei fără precedent a Curții Constituționale de anulare a alegerilor prezidențiale.

CCR explică anularea alegerilor: vot manipulat prin finanțare ascunsă și promovare agresvă, ilegală

„În prezenta cauză, caracterul liber exprimat al votului a fost încălcat prin faptul că alegătorii au fost dezinformați prin intermediul unei campanii electorale în cadrul căreia unul dintre candidați a beneficiat de o promovare agresivă, derulată cu eludarea legislației naționale în domeniul electoral și prin exploatarea abuzivă a algoritmilor platformelor de social-media”.

Manipularea votului a fost cu atât mai evidentă cu cât materialele electorale de promovare a unui candidat nu au purtat însemnele specifice publicității electorale conform Legii nr.370/2004.

În plus, candidatul a beneficiat și de un tratament preferențial pe platformele de social-media, ceea ce a avut ca efect denaturarea manifestării de voință a alegătorilor”, se arată în motivarea CCR.

De asemenea, potrivit Curții, „egalitatea şanselor trebuie garantată tuturor candidaţilor şi partidelor şi trebuie să stimuleze statul să adopte o atitudine obiectivă și imparţială faţă de ei şi să aplice aceeaşi legislaţie în mod echitabil tuturor”.

”Cheltuielile pentru publicitate electorală pot fi limitate pentru a garanta egalitatea şanselor [a se vedea și pct.18 și 21 al Raportului explicativ la Codul de bune practici în materie electorală. Linii directoare şi raport explicativ, adoptat de Comisia Europeană pentru Democraţie prin Drept (Comisia de la Veneţia), în cadrul celei de-a 52-a sesiuni plenare (Veneţia, 18-19 octombrie 2002)]”.

”Totodată, egalitatea de șanse trebuie evaluată și prin prisma comportamentului electoral al competitorilor, în privința utilizării rețelelor sociale, a noilor tehnologii, a sistemelor de inteligență artificială și a finanțării campaniei electorale”.

„În prezenta cauză, Curtea ia act de faptul că un candidat a încălcat legislația electorală referitoare la finanțarea campaniei pentru alegerile prezidențiale”

”Astfel, declarațiile depuse la Autoritatea Electorală Permanentă ale unuia dintre candidați referitoare la bugetul său de campanie, pe care l-a raportat ca fiind 0 lei, sunt în contradicție cu datele prezentate în „Notele de informare” ale Ministerului Afacerilor Interne – Direcția Generală de Protecție Internă și a Serviciului Român de Informații”

”Or, este de notorietate că o campanie electorală presupune costuri și cheltuieli importante, iar situația analizată relevă o incongruență evidentă între amploarea campaniei desfășurate și inexistența asumată de candidat în privința cheltuielilor efectuate.

A fost, astfel, încălcat principiul transparenței finanțării campaniei electorale, fiind induse suspiciuni cu privire corectitudinea desfășurării alegerilor.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te