„Referendumul nu este unul împotriva minorităţilor sexuale, aşa cum speculează unii, ci este efectul unui demers cetăţenesc. În locul apelurilor pentru boicotarea referendumului, ar fi mai onest dacă partidele şi-ar asuma o poziţie clară. Partidul pe care îl reprezint şi-a arătat sprijinul faţă de acest referendum şi cred că este cel mai adecvat răspuns”, a mai spus Dăncilă.
Costul de organizare a referendumului se ridică la 164 milioane de lei, iar întrebarea la care cetăţenii trebuie să răspundă cu "da" sau "nu" este "Sunteţi de acord cu Legea de revizuire a Constituţiei în forma adoptată de Parlament?".
Ordonanța de urgență trebuie să modifice Legea referendumului, care prevede: „cetăţenii sunt chemaţi să îşi exprime voinţa prin vot în cadrul referendumului naţional cu privire la revizuirea Constituţiei în ultima duminică a perioadei de 30 de zile prevăzută în Constituţie, calculată de la data adoptării de către Parlament a proiectului legii constituţionale, Guvernul având obligaţia de a aduce la cunoştinţa publică, de îndată, prin mijloace de comunicare în masă, textul acestuia şi data referendumului”.
Vinerea trecută, Autoritatea Electorală Permanentă a anunţat că 18.917.485 de alegători figurau la 31 august în Registrul electoral. În acest caz, pentru validarea referendumului este nevoie de prezența la urne a 5.675.246 cetățeni cu drept de vot.
----
Guvernul ar urma să discute, marți, o ordonanță de urgență pentru ca referendumul pentru redefinirea familiei să fie organizat timp de două zile, în 6 și 7 octombrie, potrivit News.ro.
Sociologul Barbu Mateescu estimează, într-o analiză publicată pe blogul său, Sociollogica, că dacă referendumul inițiat de Coaliția pentru Familie va avea loc timp de două zile, pragul de 30 la sută pentru atingerea cvorumului va fi atins.
„Dacă votul are loc de-a lungul a două zile, pragul va fi atins, dar cu costuri de imagine considerabile pentru cine se va apuca să încalce legea. Nu este exclus ca elementele stridente ale zilei 2 să suprascrie cu mult tema referendumului și să devină norul întunecat al toamnei. Indiferent dacă vorbim de o zi sau de două, ce se va întâmpla în miile din secții din rural după lăsarea întunericului este vital. România a folosit la ultimele parlamentare un sistem informatizat atât de greu de fraudat și de bun, încât permitea observarea în timp real, inclusiv a distribuției pe vârste și gen a votanților. Menținerea acestui sistem și la referendum poate fi factorul-cheie în a determina dacă el va avea succes au ba”, atrage atenția Barbu Mateescu, în analiza pe care o puteți citi aici.
Citește și: VIDEO Joe Biden compară România cu Malaezia și Tanzania, din cauza referendumului CpF
De ce Sistemul informatic folosit la alegerile locale și parlamentare nu va fi folosit la referendum
Totuși, Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot (SIMPV), folosit la alegerile locale și parlamentare, despre care vorbește sociologul în analiza sa, nu va fi folosit la referendum, potrivit unui răspuns al Autorității Electorale Permanente, pentru senatoarea USR Florina Presadă.
„Textul actual al Legii nr. 3/2000 nu conține prevederi referitoare la SIMPV sau trimiteri corespunzătoare la textul Legii 208/2015 și nici prevederi referitoare la operatorii de calculator care asigură funcționarea SIMPV. Prin urmare, în prezent nu există temei legal pentru utilizarea SIMPV în cazul unui referendum", potrivit răspunsului AEP.
Din această cauză, mai multe organizații neguvernamentale i-au cerut, luni, premierului Dăncilă, să elaboreze o OUG prin care să introducă SIMPV și la referendum.
Citește și: UPDATE CCR, undă verde pentru organizarea referendumului Coaliției pentru Familie
„SIMPV este un sistem care a contribuit semnificativ la creșterea încrederii publice în procesele electorale și considerăm că este absolut necesară utilizarea acestuia în condițiile în care nu ar exista alte metode eficiente de verificare a votanților în timp real și nici pentru prezentarea unor informații esențiale despre prezența la referendum, votul pe listele suplimentare sau utilizarea urnei speciale. Ultimele două instrumente au generat dezbateri semnificative în sfera publică în timpul referendumului din 2012 și a alegerilor prezidențiale din 2014, când au existat suficiente suspiciuni privind utilizarea abuzivă a acestora. Conform legii actuale, situația potențialelor voturi multiple ar trebui verificată de către AEP, fapt care este total contraproductiv și care ar însuma resurse semnificative de timp, fonduri și personal. Verificarea trebuie realizată preventiv, iar datele publicate în timp real", potrivit scrisorii semnate de Asociaţia pentru Dezvoltare, Transparenţă şi Participare Publică “CIVICA” (CIVICA), Centrul pentru Studiul Democrației, CENTRAS - Centrul de Asistenta pentru Organizatii Neguvernamentale, Centrul pentru Resurse Civice, Centrul pentru Inovare Publică, Centrul Român pentru Politici Europene, Centrul de Resurse pentru Participare Publică, Expert Forum (EFOR), Freedom House, Funky Citizens, Forum Apulum, Geeks for Democracy.
Citește și: VIDEO Creaționismul pe limba PSD. Șerban Nicolae: „Nu cred că omul e rezultatul unei explozii”
Luni, CCR a stabilit că legea de revizuire a Constituţiei, care prevede că familia se întemeiază pe căsătoria liber consimţită între un bărbat şi o femeie, respectă dispoziţiile constituţionale referitoare la revizuire. Săptămâna trecută, plenul Senatului, în calitate de for decizional, a adoptat, cu 107 voturi "pentru", 13 voturi "împotrivă" şi şapte abţineri, proiectul legislativ care îşi propune modificarea articolului 48 din Constituţie, în sensul că familia se întemeiază pe căsătoria între un bărbat şi o femeie, şi nu între soţi, aşa cum este în prezent.
Codul Civil menționează deja că familia se întemeiează prin căsătoria dintre un bărbat și o femeie, însă Coaliția pentru Familie, grupul de organizații care susține modificarea legii fundamentale, consideră că așa „familia tradițională” va fi apărată.