Statul acordă un ajutor persoanelor care au decedat pentru asigurarea înmormântării. Valoarea a crescut de la un an la altul iar noua lege a pensiilor prevede noi condiții de acordare a ajutorului.
Dacă până acum se acorda doar persoanelor care aveau calitatea de pensionar și care au cotizat la sistemul de public de pensii o perioadă mai lungă de timp, Casa de Pensii Iași a anunțat noile prevederi legale.
„Ajutorul de deces se acordă și în cazul persoanei care, în ultimele 6 luni anterioare decesului a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realiza în această perioadă”. au anunțat reprezentanții Casei de Pensii Județene Iași.
Ajutorul de deces se acordă diferit din septembrie! Cine poate lua banii pentru înmormântare?
Cuantumul ajutorului de deces este egal cu valoarea câştigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului de asigurări sociale de stat, acesta fiind de 7567 lei.
„În cazul decesului asiguratului sau al pensionarului se acordă ajutor de deces unei singure persoane care face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces și care poate fi, după caz, soțul supraviețuitor, copilul, părintele sau oricare persoană care face această dovadă”, se arată în lege.
Citește și: Cu ce sumă importantă a crescut ajutorul de înmormântare din 1 ianuarie? Ce acte depui ca să îl iei?
Indiferent de vechimea persoanei, ajutorul de înmormântare se acordă mult mai ușor din septembrie.
„Ca noutate avem că putem da ajutor de deces în cazul decesului unei persoane care în ultimele 6 luni anterioare a avut calitatea de asigurat.
Dacă o persoană a decedat în aprilie, ca exemplu, și 6 luni înainte de aprilie a lucrat o săptămână, două zile, trei zile. Membrii îndreptățiți pot veni să solicite ajutorul de deces.
Vorbim de deces asigurat. Nu de membrii de familie”, au declara Maria Andronache, directorul Casei de Pensii Județene Iași.
Firmele de pompe funebre pot lua ajutorul de înmormântare
Citește și: Nuțu Cămătaru a fost grațiat de Iliescu și de Ceaușescu. În anii '80 fura butelii, acum stă bine
Există și situații în care aparținătorii persoanei decedate nu dispun de suma necesară pentru a plăti înmormântarea, Casa de Pensii a anunțat că decontul se poate face direct în contul firmei de pompe funebre.
„Altă noutate este achitarea acestui ajutor de deces și unor persoane juridice. În speță, firmelor de pompe funebre care fac înmormântarea.
În lege este precizat că pe lângă documentele stipulate în lege, împuternicitul trebuie să vină cu împuternicirea din partea firmei iar decesul îl achităm strict în cont bancar”, a mai declarat Maria Andronache, directorul Casei de Pensii Județene Iași.
Citește și: Eroarea din Legea Pensiilor care poate duce la scăderea pensiilor și cu 2.000 lei la recalculare
Atunci când este vorba despre decesul unui șomer, ajutorul de înmormântare este acordat de Casa de Pensii și nu de Agenția Județeană pentru Ocuparea Forțelor de Muncă de care aparținea defunctul.
„Începând cu luna septembrie achităm ajutor de deces și în cazul decesului unui șomer. Până acum acești bani erau plătiți de AJOFM. De la 1 septembrie este în sarcina noastră și vine cu aceleași documente pentru orice asigurat al legii”, au mai spus reprezentanții Casei de Pensii.
Cine poate lua banii pentru înmormântare?
Ajutorul de deces se acordă în cazul decesului:
- asiguratului;
- pensionarului;
- persoanei care, în ultimele 6 luni anterioare decesului, a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realizat în această perioadă;
- persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani, iar în cazul copilului cu handicap până la 3 ani, respectiv până la 7 ani, dacă, anterior intrării în concediu, persoana în cauză era asigurată obligatoriu;
- unui membru de familie al asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.
În cât timp primești banii pentru ajutor de deces?
Ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare, astfel:
- în situația decesului asiguratului/pensionarului sau persoanei aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului de către casa teritorială de pensii în a cărei rază îşi are domiciliul persoana decedata;
- în situația decesului unui membru de familie, neasigurat, al asiguratului/pensionarului sau persoanei aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului – de către casa teritorială de pensii în a cărei rază îşi are domiciliul asiguratul/pensionarul sau persoana aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului care solicită ajutor de deces pentru membrul de familie.